Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Czy samochody elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody benzynowe lub diesla?

Czy samochody elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody benzynowe lub diesla?

Artykuł ten został pierwotnie opublikowany na język angielski

Producenci samochodów wydają miliardy na rozwój samochodów elektrycznych, które mają być przyjazne dla środowiska, ale ich produkcja nie jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Jak wypada na tle samochodów z silnikami spalinowymi?

Producenci samochodów przeznaczają miliardy dolarów na opracowanie nowych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami, mając nadzieję, że do 2030 r. ponad 30 milionów z nich będzie jeździło po europejskich drogach.

reklama

Chociaż samochody elektryczne nie generują emisji z rury wydechowej, produkcja pojazdów i akumulatorów nadal przyczynia się do emisji dwutlenku węgla.

Jak czyste są samochody elektryczne zasilane akumulatorowo i czy są mniej więcej czyste niż samochody z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi (ICE)?

Jaki jest wpływ na środowisko produkcji akumulatorowych pojazdów elektrycznych?

Emisje w cyklu życia to emisje powstające w wyniku produkcji, użytkowania i usuwania produktu; Dlatego w przypadku samochodu elektrycznego należy wziąć pod uwagę wszystko, począwszy od surowców i źródeł zasilania akumulatorowego, aż po recykling i ponowne wykorzystanie samochodu pod koniec jego życia.

Wydobywanie, rafinacja, transport i produkcja akumulatorów litowo-jonowych to procesy energochłonne, co oznacza, że ​​emisje są wyższe na etapie produkcji pojazdu elektrycznego zasilanego akumulatorowo niż w silniku spalinowym pojazdu zasilanego akumulatorowo.

Chociaż proces produkcji samochodów z silnikiem spalinowym nie jest tak wymagający, nadal pozostawia znaczny ślad węglowy.

Na początku tego roku agencja Reuters informowała, że ​​Volkswagen i Toyota dążą do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., natomiast Hyundai Motor Group podała, że ​​Hyundai Motor i Kia „Ich wysiłki przyspieszyły” Stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Mercedes-Benz obiecuje, że do 2039 r. wszystkie nowe pojazdy będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości, a General Motors (GM) planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 r. w przypadku swoich produktów i działalności na całym świecie.

READ  W przypadku Amazona druk na żądanie generuje „większą marżę”

Podczas naprawy firma wykorzysta Polestar do wytworzenia odpowiedniego produktu na przyszły rok od 2030 r., zidentyfikowała i wyeliminowała całą emisję dwutlenku węgla, co skutkuje wczesną ekstrakcją materialiostatyczną podczas produkcji i końcową obróbką z życia.

Różnica w emisji dwutlenku węgla pomiędzy samochodami elektrycznymi zasilanymi akumulatorami a samochodami z silnikiem spalinowym może być znacząca, gdy samochód jest wypuszczony na drogę, ale przez cały okres jego użytkowania na drodze samochody z silnikiem spalinowym w dalszym ciągu emitują CO2, podczas gdy samochody elektryczne nie emitują żadnych emisji, z wyjątkiem cząstek z opon i hamulców.

Według badań przeprowadzonych przez Transport and Environment (T&E), organ zrzeszający europejskie organizacje pozarządowe działające na rzecz promowania zrównoważonego rozwoju, przeciętny samochód elektryczny w UE jest prawie trzykrotnie lepszy pod względem emisji dwutlenku węgla. Samochód – a różnica ta stale się powiększa.

Korzyści z samochodów elektrycznych na baterie będą rosły tylko w miarę, jak sieć elektroenergetyczna stanie się bardziej ekologiczna, ale nawet samochód elektryczny na baterie prowadzony w Polsce z baterią wyprodukowaną w Chinach emituje o 37% mniej CO2 niż samochód benzynowy.

reklama

Redukcję o 83% można osiągnąć, korzystając z samochodu elektrycznego, którego akumulator jest produkowany w Szwecji i użytkowany w Szwecji. T&E przewiduje również, że samochody elektryczne zakupione w 2030 r. zmniejszą emisję CO2 czterokrotnie dzięki europejskiej sieci energetycznej, która w coraz większym stopniu opiera się na energii odnawialnej.

Ale co z baterią?

Surowce wykorzystywane do produkcji akumulatorów są jednym z głównych czynników wpływających na cenę pojazdów elektrycznych akumulatorowych i wyjaśniają, dlaczego pozostają one droższe od ich odpowiedników z silnikami spalinowymi.

W miarę ulepszania technologii akumulatorów pojawią się nowe alternatywy dla standardowej chemii litowo-jonowej. Badane są również potencjalne alternatywy dla tych surowców, takie jak opracowanie nowej baterii sodowo-jonowej przez CATL, chińskiego giganta akumulatorowego.

READ  Erytrea, „przestarzały” kraj, z którego masowo uciekają młodzi ludzie

BYD, największy na świecie producent pojazdów elektrycznych, zdaje sobie sprawę ze znaczenia ograniczenia stosowania metali rzadkich w technologii akumulatorów, dlatego moduł akumulatorowy Blade jest produkowany bez kobaltu.

W międzyczasie można podjąć dalsze wysiłki w celu ograniczenia wpływu górnictwa na środowisko. Ponowne inwestowanie zysków w społeczności lokalne w celu wspierania edukacji i szkoleń może zapewnić możliwości, które często są poza zasięgiem mieszkańców krajów rozwijających się.

reklama

Recykling lub ponowne wykorzystanie akumulatorów to kolejny ważny krok w kierunku ograniczenia emisji z pojazdów elektrycznych w całym ich cyklu życia.

Zaproponowane przez Komisję Europejską rozporządzenie dotyczące baterii to pierwsze na świecie prawo dotyczące zrównoważonych baterii, którego celem jest nie tylko zapewnienie etycznych technik ekstrakcji, ale także skuteczniejsze ograniczenie zapotrzebowania na ekstrakcję poprzez pierwszy recykling materiałów.

W lipcu Rada UE przyjęła nowe rozporządzenie określające wymogi dotyczące wycofania z eksploatacji, w tym cele i obowiązki w zakresie zbiórki, cele w zakresie odzysku materiałów oraz rozszerzoną odpowiedzialność producenta. Rozporządzenie to w znaczący sposób przyczyni się do promowania gospodarki o obiegu zamkniętym.

Kiedy żywotność akumulatorów w samochodach elektrycznych akumulatorowych dobiegnie końca, nie można ich już ponownie używać w samochodach, ale stwarza to znaczącą szansę na ich przekonfigurowanie na „drugie życie” – obejmujące magazynowanie energii elektrycznej w sieci – a tym samym zmniejszenie ogólnego węgiel. Ślad produkcji baterii.

Innym rozwiązaniem jest ponowne wykorzystanie tego, co już mamy, gdyż brak surowców stanowi zachętę do inwestowania w recykling baterii. Nie jest jednak jeszcze jasne, na ile zrównoważone jest to rozwiązanie z punktu widzenia ochrony środowiska i ekonomii, ponieważ proces recyklingu również powoduje duży ślad węglowy.

reklama

Istnieją przekonujące dowody na to, że samochody elektryczne zasilane akumulatorami generują w całym okresie użytkowania niższą emisję dwutlenku węgla niż samochody z silnikami spalinowymi, a zatem są bardziej przyjazne dla środowiska.

READ  Leroux i Lotz Technologies chcą przyspieszyć w Europie

Bardziej zaawansowane technologie i techniki produkcji akumulatorów będą w dalszym ciągu poprawiać ich żywotność, co wydłuży także żywotność pojazdów elektrycznych.

W całym cyklu życia akumulatorowych pojazdów elektrycznych pojawiają się istotne wyzwania, warto jednak pamiętać, że wpływ wydobycia ropy naftowej do produkcji paliwa na środowisko jest znacznie większy.