Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Spodziewany, ale drogi pociąg wodorowy przybył do Francji – Wyzwolenie

Prototyp Alstom Coradia iLint, który pochodził z Niemiec, został pokazany w ośrodku testowym kolei Petite-Forêt na północy. Zamówiły go już cztery francuskie regiony, które zdecydowały się na częściową elektryfikację. Rozwiązanie „zero emisji”, które położy kres silnikom wysokoprężnym, ale jest drogie.

Pociąg wodorowy przybywa do Francji: W poniedziałek rano, w centrum testowym Alstom w Petite-Fort, niedaleko Valenciennes (północ), pociąg iLint został uruchomiony po raz pierwszy na francuskiej ziemi, w obecności ministra transportu Jeana – Baptysta Dżebari. Nadszedł czas: w Niemczech, gdzie jest rozwijany od 2018 roku w zakładach Alstom w Salzgitter koło Hanoweru, ten prototyp przewozi pasażerów już od 18 miesięcy, aby przetestować go w rzeczywistych warunkach. Obecnie uruchomiono produkcję seryjną, na dostawę 41 niemieckich pociągów w 2022 roku. Pociąg ma dość duży komfort siedzeń TER, a także jest przeznaczony na ten rynek, zastępując silniki Diesla, ale kręci się cicho, tylko cichy syk to przyspiesza. „Zerowa emisja” węgla, czyli silnik elektryczny napędzany potężnymi wodorowymi ogniwami paliwowymi, emituje tylko parę wodną.

Cztery kuszące francuskie regiony, Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-France Comte, Occitanie i Grand Est, zamówiły dwanaście pociągów dwutrybowych, wodorowych i elektrycznych. Oddanie do użytku zaplanowane na 2025 rok, trzy lata dla Niemiec. Ale jeśli wodorowa część pociągu była niemieckiej konstrukcji, jej główne „tradycyjne” elementy pochodziłyby z francuskich zakładów Alstom: na przykład Tarbes (Hautes-Pyrénées) zapewniały przyczepność, silnik Ornans (Doubs) itp. „Od 2017 roku staramy się nadrobić powstałe opóźnienie” Chwaląc miliardy euro zainwestowane w koleje, Jean-Baptiste Djebari podkreślił likwidację zobowiązań SNCF i promowanie innowacji.

drogi model

Francuskie regionalne pociągi wodorowe nie będą przypominały niemieckiego prototypu prezentowanego na Petite-Forêt, ponieważ będą hybrydami: zbudowane na bazie Coradia, wspólnego modelu TER, będą miały pantograf, tego rodzaju przegubowe ramiona, które rozkładają i łączą łańcuchów, do zasilania silnika, a wodór przyjdzie uzupełniając części gąsienic Nie zelektryfikowany. Wciąż tak jest w przypadku ponad 40% sieci we Francji, gdzie pracują tylko silniki Diesla. „Zelektryfikowanie linii wymaga od miliona do trzech milionów euro na kilometr, Jednak ruch między regionalnymi megamiastami nie zawsze uzasadnia tę inwestycję”. zauważa Yannick Legay, dyrektor ds. sprzedaży technicznej w Alstom. Dlatego też pociąg wodorowy został całkowicie zaprojektowany, aby zastąpić 1200 silników Diesla, które nadal są w ruchu we Francji. „Ale nie byłoby to tylko rozwiązanie wodorowe, które musiałoby zasilać setki pociągów” identyfikuje Jean-Baptiste Emude, prezesa Alstom France. Producent kolei oferuje również pociągi z bateriami elektrycznymi, których zasięg wynosi do 80 kilometrów. Poza tym dominować będzie wodór.

READ  [PDF] Kim są główni gracze na rynku pomp samochodowych? - Androidfun.fr

Nadal istnieje kilka przeszkód w rozwoju pociągów wodorowych: koszt, około dziesięciu milionów euro, jest wciąż o 30-40% wyższy niż koszt pociągu konwencjonalnego. To pierwsze z tej serii pociągi wodorowe, potem ceny spadną. A koszty utrzymania są znacznie niższe w pociągu wodorowym niż w przypadku oleju napędowego.” — błaga Yannick Legay. Brakuje też odpowiedniej infrastruktury. iLint, po wycieczce po francuskim torze, powinien przyjechać do Polski na kolejny pokaz: będzie musiał zatrzymać się w swojej bazie w Niemczech, aby zatankować wodór. Francuskie stacje towarowe nie znajdują się obecnie na francuskich kolejach. Wreszcie, używany wodór nie jest tak czysty, ponieważ jest teraz wytwarzany przez takie grupy jak niemiecki Linde lub francuski Air Liquide z gazu ziemnego, a zatem nie jest wolny od węgla. Wyzwaniem jest teraz popchnięcie zielonego paska wodoru, wytwarzanego przez elektrolizę wody. Kraj, który ogłosił plan kierowania na siedem miliardów euro „Uczyń Francję Mistrzem Zero Carbon Hydrogen”, To zależy od przyszłego dużego konsumenta, który będzie służył jako kolej dla masowej produkcji. Yannick Legay jest podekscytowany: „Jesteśmy na początku ekologicznej rewolucji”. Jedno jest pewne, portfel zamówień się zapełnia: oprócz Niemiec i Francji na pociąg wodorowy Alstom zdecydowały się Wielka Brytania i Włochy.