Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kraje wykorzystują energię słoneczną do wszystkiego, od kolei

Kraje wykorzystują energię słoneczną do wszystkiego, od kolei

Podczas gdy Indie „solaryzują” swoje koleje, kraje europejskie również zdają sobie sprawę z potencjału pociągów słonecznych.

Sieć Indian Railway instaluje energię słoneczną na ponad 1000 hektarach.

Kolej Centralna, jedna z 18 „stref kolejowych” w kraju, zobowiązała się do zainstalowania jednostek słonecznych o mocy 1 megawata (MW) w 81 punktach swojej sieci.

Jest to część rosnącego trendu, w którym koleje wykorzystują swoje rozległe portfele gruntów, aby stać się zielonymi i pomóc w osiągnięciu krajowych celów w zakresie energii odnawialnej.

„Zidentyfikowaliśmy około 2700 akrów (1093 hektarów) wolnych lub nieużywanych gruntów kolejowych, aby ułatwić instalację elektrowni słonecznych” – powiedział Shivraj Manaspure, kierownik ds. Public Relations, Railways.

„Te lokalizacje mają ogromny potencjał w zakresie rozwoju infrastruktury energii słonecznej i dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla przez koleje indyjskie.

Kolej Centralna ma pionierskie osiągnięcia; 170 lat temu uruchomiono pierwszą pasażerską linię kolejową w Indiach. Teraz ogłosił przetarg na elektrownię słoneczną o mocy 1 MW w Ajni w Nagpur na nową szopę na silnik elektryczny, donosi Times of India.

Przybiera to formę Umowy Zakupu Energii (PPA) – umowy zawieranej pomiędzy wytwórcą energii a użytkownikiem. Według Solar Power Europe coraz więcej firm kolejowych zawiera umowy PPA w całej Europie.

Jakie są plany indyjskich pociągów słonecznych?

Najnowszym ogłoszeniem Central Railway jest utworzenie elektrowni słonecznych na pustym terenie w ramach „Mega Projektu” Kolei Indyjskich. W 2020 r. agencja rządowa zapowiedziała, że ​​do 2030 r. zamierza osiągnąć 20 gigawatów (GW, czyli jeden miliard watów) energii słonecznej.

„Solaryzacja” stacji kolejowych pomoże Indiom stać się „atma-nirbar” – czyli samowystarczalnością, zgodnie z komunikatem prasowym Ministerstwa Kolei. Postawił sobie za cel osiągnięcie 100% elektryfikacji do grudnia 2023 r.

Kolej z siedzibą w Bombaju odgrywa swoją rolę, instalując panele słoneczne na dachach kilku stacji. Również kolejna elektrownia słoneczna o mocy 1 MW ma powstać w Pune w ramach PPA.

READ  Moskwa wstrzymuje dostawy gazu do Polski i Bułgarii

„Ten projekt oznacza zaangażowanie kolei w zwiększanie zużycia energii słonecznej i wspieranie bardziej ekologicznej przyszłości” – dodał Manaspure.

Gdzie w Europie kładzie się kolej solarną?

W całej Europie koleje stają się niemal standardową praktyką posiadania jakiegoś systemu PPA w celu uzyskania dostępu do energii odnawialnej, mówi Bethany Mebane, rzeczniczka Solar Power Europe.

Francusko-belgijski operator pociągów dużych prędkości Thales od 2020 roku będzie wykorzystywać w 100 procentach zieloną energię we wszystkich pociągach przejeżdżających przez Francję, Belgię i Niemcy.

Deutsche-Bahn twierdzi, że jest obecnie największym konsumentem energii odnawialnej w Niemczech dzięki własnym elektrowniom słonecznym. PKP Polskie Koleje Kolejowe dysponują największym w Europie kolejowym „powerbankiem” – magazynem, który wykorzystuje nadwyżki energii trakcyjnej do obsługi około 1500 regionalnych i dalekobieżnych pociągów pasażerskich i towarowych każdego miesiąca.

SNCB instaluje 20 000 paneli na swoich stacjach i budynkach, wznosząc na dachu bar zasilany energią słoneczną. SNCF idzie dalej, uruchamiając spółkę zależną zajmującą się rozwojem projektów energii słonecznej.

„Wszystko to jest bardzo mile widziane, być może nie zaskakujące” – mówi Mebane. „Sieci kolejowe zazwyczaj mają duży portfel gruntów, zarządzają dużymi dachami i muszą sprostać wysokiemu zapotrzebowaniu na energię.

„Wraz z rosnącą atrakcyjnością podróży koleją ze względu na ślad środowiskowy kolei w porównaniu z lataniem, dostawy energii odnawialnej naprawdę wspierają przyjazne dla planety punkty sprzedaży”.

Oprócz chwytania „nisko wiszących owoców” gruntów przytorowych, niektórzy przyszłościowi myśliciele eksperymentują z włączeniem energii słonecznej do linii. Szwajcarski start-up Sun-Ways rozmieszcza „podobne do dywanu” panele na torze w pobliżu stacji we francuskojęzycznej Szwajcarii.

Deutsche-Bahn przetestował podobny projekt z brytyjską firmą Bankset, mocując panele do podkładów między torami.