Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

W Polsce coraz więcej wiernych opuszcza Kościół katolicki

W Polsce coraz więcej wiernych opuszcza Kościół katolicki

Pomnik Papieża Jana Pawła II góruje nad duchową stolicą Polski – Częstochową. (Janek Skorzinski / AFP)

Czy Polacy przeżywają kryzys wiary? Większość z nich prosi o odstępstwo, to znaczy o publiczne porzucenie swojej doktryny. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego stało się impulsem do ścisłego ograniczenia prawa do aborcji w kraju, który był już surowo zabroniony przez prawo. Był 22 października, a potem fala historycznych demonstracji wstrząsnęła krajem.

Protestujący zarzucają Kościołowi, że stoi za zakazem. Utworzył grupę na Facebooku na początku listopada, „Zdrada 2020” Wymieniane są porady i dowody dotyczące stosowanej procedury. Dziś liczy ponad 10 000 członków. Ale ta złość na Kościół katolicki jest stara. „Zawsze uważałem religię za sprawę intymną. W rzeczywistości czuję, że nie jest ona tak intymna i stanie się argumentem uzasadniającym zaangażowanie instytucji katolickiej w politykę”., Wyjaśnia Martha, 33-letnia Polka, która słyszała o apostazji.

„Kościół mówi, że bierzemy udział, ponieważ 93% Polaków to katolicy. Nie chcę być częścią tych liczb. To zdecydowanie znak tej apostazji, ponieważ moje podatki będą nadal finansować Kościół katolicki”.

Marta, 33-letnia Polka

do franceinfo

Jest wiele pretensji do Episkopatu Polski: najbardziej konserwatywnej partii u władzy, Prawa i Sprawiedliwości, jej wypowiedzi na temat społeczności LGBT, korupcji kobiet, a zwłaszcza pedofilów. Wszystkie te czynniki wyjaśniają kryzys wiary, przez który przechodzi Kościół katolicki w Polsce.

Tylko 9% młodych Polaków ma dziś pozytywny obraz Kościoła, co według ostatnich badań wskazuje, że jest to kwestia pokolenia między młodzieżą a tymi, którzy znali komunistów w czasach, gdy Kościół istniał. Schronienie przed reżimem. Dopiero wraz z upadkiem komunizmu Kościół odnalazł swoją nową tożsamość w sferze publicznej, wyjaśnia socjolog religii Markin Schwartzinski: „Korzenie politycznej stabilności polskiego Kościoła sięgają lat 90. XX wieku. Wraz z upadkiem komunizmu Kościół walczył o swoje miejsce. Ponieważ w czasach komunizmu jego tożsamość była budowana w opozycji. ludzi w formie wiary. Nawet dzisiaj bardzo trudno jest być alternatywą ”.