Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

TGV z prędkością ponad 500 km/h może być rzeczywistością!

TGV z prędkością ponad 500 km/h może być rzeczywistością!

O ile próby Hyperloopa nie wykazały (jak dotąd) ekonomicznej opłacalności pomimo ogromnego zainteresowania na całym świecie, to technologia, którą wymyślił Elon Musk, umożliwiła przynajmniej przyspieszenie rozwoju lewitacji magnetycznej, czyli Maglev. Chodzi o całkowite wyeliminowanie problemu tarcia kół o szyny, które zastąpiono magnesami. SNCF jest żywo zainteresowany tą technologią, ogłaszając umowę o współpracy z polską firmą Nevomo.

Maglev TGV dla towarów i pasażerów

Nevomo działa na technologii MagRail, która jest inspirowana przez Maglev. Chodzi o naelektryzowanie toru, co umożliwia podniesienie magnesów umieszczonych pod wiosłami na wysokość 100 mm. Wyjście z tarcia: w ten sposób można osiągnąć prędkość 500 km/h, a nawet więcej. Główną zaletą systemu Nevomo jest to, że działa on na istniejącej infrastrukturze. Z równania wykluczone są nie tylko drogie tunele Hyperloop (chociaż są one niezbędne do osiągnięcia prędkości przekraczających 1000 km/h), ale nie ma też potrzeby układania nowych torów. Z drugiej strony konieczna jest regulacja wioseł.

SNCF stara się oszczędzać pieniądze, jednocześnie poprawiając produktywność, a ta umowa pozwoli jej osiągnąć podwójny sukces. Luc Laroche, dyrektor ds. innowacji w SNCF, jest zachwycony tym protokołem ustaleń, który obejmie trzy obszary: „ Zwiększenie wydajności istniejących pociągów towarowych w celu uzyskania wyższych limitów obciążenia i większej przepustowości na naszych liniach towarowych, zwiększenie przepustowości na ruchliwych miejskich liniach podmiejskich oraz ocena MagRail jako alternatywnego napędu dla linii wiejskich w połączeniu z lekkimi pojazdami „.

Dotyczy to więc przewozów towarowych, ale także pasażerskich. Pierwsze pociągi Maglev TGV nie zostaną oddane do użytku od razu, nawet jeśli pierwsze testy miałyby zostać zorganizowane w krótkich seriach. W niedalekiej przyszłości SNCF wprowadzi na rynek nowy i nowocześniejszy TGV M w przyszłym roku. Jednak te pociągi nie będą kursować szybciej niż obecne pociągi. Ale przyszłość może być magnetyczna…

READ  „Polska gospodarka: większa produktywność i bardziej zrównoważony dobrobyt”

Francuska firma nie jest jedyną firmą, która interesuje się lewitacją magnetyczną. Prym pod tym względem przodują Chiny, które przetestowały w 2020 roku pociąg Maglev zdolny rozpędzić się do prędkości 800 km/h. Komercyjna eksploatacja takiego TGV na sterydach planowana jest na 2027 rok.