Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Coach Import, co może się stać z ciężarówką?

Coach Import, co może się stać z ciężarówką?

Pod względem działalności przewozowej i penetracji marek zagranicznych branża autobusów i autokarów niestety w pewnym stopniu wyprzedza branżę samochodów ciężarowych. Nie jest to nowość, gdyż obecnie uznaje się, że przymusowa elektryfikacja wspierana (i częściowo finansowana) przez instytucje europejskie służy przede wszystkim interesom Chin i w mniejszym stopniu azjatyckich producentów sprzętu. Wizyta na Busworld Europe 2023 jest pod tym względem bardzo pouczająca.

Prawie cała hala jest poświęcona chińskim markom: jest tam oczywiście flagowa firma Yutong i specjalista w dziedzinie akumulatorów litowo-jonowych LFP (obecnie producent) BYD. King Long, który HCI Group sprowadził do Francji, zaprezentował kolekcję reprezentującą swój asortyment, podobnie jak Golden Dragon i Higer. W tym roku byliśmy świadkami oficjalnego pojawienia się marki Zhongtong Bus na platformie litewskiego producenta zabudów Altas Auto. Cóż, to są „urzędnicy”, którzy nie ukrywają swojego pochodzenia. Ponieważ Chiny mogą liczyć na kilka trojanów, jak EBusco, oficjalnie holenderska firma, której model E-Busco 2.2 pochodzi z fabryki zlokalizowanej w Xiamen. To samo dotyczy węgierskiego Ikara, który wykorzystuje (bardzo wydajny!) łańcuch holowniczy giganta kolejowego CRRC. Sambo, pochodzenia tureckiego, zbudowane są na bazie złotego smoka.

Chińska firma BYD agresywnie penetruje niektóre rynki, na przykład w Wielkiej Brytanii, dzięki partnerstwu z producentem samochodów Alexander Dennis Limited. Właśnie wygrał przetarg we Francji u hiszpańskiego producenta nadwozi UNVI na dostawę piętrowych autobusów dla regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże i ten oszałamiający model jest atrakcją stoiska BYD z okazji targów Busworld.

Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że marka Scania przejęła produkcję autobusów dalekobieżnych i liniowych lub szkolnych pochodzenia Higer (Scania-Higer Touring i Fencer 6), zaprzestając jednocześnie od 2024 roku produkcji europejskich modeli Interlink i Citywide. Nawet europejskie marki stawiają na Azję: Pewne jest, że hiszpańska firma Basque Irizar eMobility montuje swoje akumulatory, ale z ogniw Panasonic. Koreańska firma LG Chem jest również bardzo obecna w ogniwach akumulatorów litowo-jonowych. Iveco Bus i FPT Industrial, które ogłaszają, że współpracują z Microvast w zakresie akumulatorów pokładowych montowanych w Heuliez GX137/GX337/GX 437 Elec (znanym również jako Iveco E-Way) i innych Iveco Crossway LE Elec zaprezentowanych na targach Busworld 2023, powinny zostać uważaj.. Oficjalnie MIcrovast jest spółką zarejestrowaną zgodnie z prawem amerykańskim. Jednak cały zespół kierowniczy, podobnie jak jedna z głównych fabryk grupy, pochodzi z Chin. To doprowadziło Departament Energii Stanów Zjednoczonych (DOE) do zawieszenia wypłaty dotacji w wysokości 200 mln USD na rzecz producenta sprzętu w maju 2023 r.

READ  Polska wzywa Chiny do „potępienia agresji Rosji” na Ukrainę

Nawet „francuska” marka akumulatorów ForseePower korzysta z wiedzy Dow Kokam (koreańsko-amerykańskiej spółki joint venture) i zaopatruje się w chińską firmę CALB. Nie możemy zapominać o ogromnej sile producenta specjalistycznego sprzętu akumulatorowego CATL, wiodącego światowego dostawcy. Państwo chińskie nie kryje swoich ambicji geostrategicznych. Program Jedwabne Szlaki ma charakter symboliczny, gdyż ma na celu zapewnienie niemal całkowitej kontroli nad surowcami mineralnymi niezbędnymi dla nowych technologii (których częścią są baterie trakcyjne). Jak podaje portal metalinfo.fr zarządzany przez BRGM[1]Tym samym Chiny będą miały niemal absolutny monopol na światową produkcję grafitu wykorzystywanego do produkcji anod i katod.

Turcy nie zostali wykluczeni

Kolejnym silnym krajem w Busworld jest Türkiye. Przytoczmy producentów Temsa, Otokar Europe i Isuzu Anadolu, a także specjalistów takich jak Güleryüz (autobusy miejskie i autobusy turystyczne prezentowane tutaj w wersji akumulatorowo-elektrycznej), nie wspominając o niezliczonej rzeszy zabudów działających na bazie Iveco Daily i Mercedes-Benz Sprinter. Do produkcji małych samochodów szkolnych, wagonów liniowych lub wagonów wahadłowych VIP. Podobnie jak w chińskim przemyśle samochodowym, jest to, co widoczne… i to, czego nie widać! Dlatego cała produkcja niezelektryfikowanych pojazdów MAN i Neoplan pochodzi obecnie z fabryki w Ankarze. Dla autobusów Daimlera fabryka w Hosdere od dwóch lat produkuje wszystkie dwu- i trzyosiowe modele marek Mercedes-Benz i Setra. Tylko modele z gamy Setra TopClass są nadal produkowane w Neu-Ulm (jak długo?).

Odtąd to Iveco Bus podąża za tym ruchem, produkując Iveco Crossway Diesel w Otokar Europe, a także szereg autobusów pochodzących bezpośrednio z katalogu Otokar Kent: Iveco Bus Streetway, obecnie przeznaczony do transportu rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Wiemy jednak, że niektórzy klienci, zwłaszcza we Włoszech, są bardzo wrażliwi na argument cenowy… Miało to całkiem logiczny wpływ na producentów sprzętu i prawie wszyscy producenci siodeł mają obecnie siedziby w Turcji, co doprowadziło do zamknięcia z wielu miejsc w Turcji. Zachodnia Europa. Kraj wschodzący: Egipt! Volvo Buses ogłosiło zamknięcie swojej polskiej fabryki we Wrocławiu w 2023 r., a decyzja ta zacznie obowiązywać od 2024 r.! Grupa przenosi swoją produkcję autobusów oraz autobusów miejskich i międzymiastowych do Egiptu, do MCV (firmy produkującej nadwozia, która również pokazała na targach Busworld własną produkcję na podwoziach MAN, tej samej firmy, która wyprodukowała najnowsze autobusy Fast Scoler). Odtąd będziemy musieli polegać na przybyszu z tego samego kraju: Geushi. Jak widać zachodnie firmy, które przeniosły się z Europy Zachodniej do Europy Środkowej, szukają nowych Eldorado z tańszą pracą. Dzisiaj, w dziedzinie pojazdów wielofunkcyjnych, Grupa Ford dokonała ostatecznego wyboru: podąża na wschód. Do tego stopnia, że ​​Ford Otosan, który specjalizuje się w produkcji samochodów ciężarowych Ford, ma swoją siedzibę wyłącznie w Turcji. Motto wydaje się mieć w tym względzie zastosowanie: Zawsze dokładaj wszelkich starań! Wiedząc, że sprawy społeczne nie są istotne, możemy zadać sobie pytanie o bilans

READ  Koniec maski, rosyjskie bombardowania, eskalacja inflacji, zwycięstwo śródziemnomorskiego Czerwonego Krzyża... niezwykła wiadomość z tego poniedziałku

[1] BRGM Biuro Badań Geologicznych i Górniczych

To może (również) Cię zainteresować

Jean-Philippe Pasteur
Najnowsze artykuły Jean-Philippe’a Pastre’a (widzieć wszystko)