Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Autostrady. Opłaty celne, winiety, gratisy… Jak się mają nasi europejscy sąsiedzi?

Kraje z opłatami, takie jak Francja

Francja, Włochy i Portugalia pobierają opłaty od wszystkich użytkowników autostrad. Ceny w tych dwóch ostatnich krajach podlegają corocznemu przeglądowi poprzez zastosowanie tempa zmian wskaźnika cen konsumpcyjnych (inflacji), tak jak ma to miejsce we Francji, zgodnie z Badanie porównawcze przeprowadzone przez Urząd Transportu w 2020 r.. według cała Europa, podróż kosztuje około 6,7 euro za średnio 100 kilometrów we Włoszech i 7 euro za tę samą podróż we Francji.

Jest też Grecja, Chorwacja, Irlandia i Polska. Opłaty tranzytowe znajdują się głównie w krajach, które wybrały koncesje. W przypadku Chorwacji cena będzie zależeć od typu samochodu i działu.

Hiszpania również nałożyła opłaty za przejazd, ale teraz od 1 września 500 kilometrów autostrad jest bezpłatnych: kraj zdecydował się wykorzystać wygaśnięcie koncesji na różnych odcinkach, aby je tymczasowo zwolnić. Hiszpański rząd jest zaangażowany w opracowanie nowego systemu napędowego, który będzie taki sam dla wszystkich kierowców, w formie naklejki lub modelu płatności za kilometr.

Według raportu Senatu Highway Concessions Enquiry do 2020 r., to doświadczenie „musi być uważnie obserwowane w nadchodzących latach”, ponieważ „powinno pozwolić na poznanie w jakim stopniu i jakim kosztem, to wznowienie bezpośredniej administracji publicznej pozwoli na utrzymanie dobra na poziomie utrzymania budynku Uszkodzony odcinek sieci autostradowej Wcześniej przyznano.”

Kraje, w których jest bezpłatny

Wiele krajów europejskich nie pobiera opłat za przejazd autostradami, które są finansowane z budżetu państwa: dzieje się tak w 13 krajach, m.in. w Luksemburgu, Holandii, Finlandii, Łotwie, Estonii, Litwie i Cyprze. W Belgii, Danii czy Szwecji jest to również bezpłatne, ale być może będziesz musiał zapłacić za niektóre płatne mosty lub tunele.

W Niemczech jest on bezpłatny, z wyjątkiem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 7,5 tony od 2018 r., za pośrednictwem firmy zajmującej się poborem opłat, która przekazuje te pieniądze do kraju związkowego. „Średnia kilometrowa (TKM) jest obliczana na podstawie kosztów poniesionych w związku z infrastrukturą, zanieczyszczeniem hałasem i zanieczyszczeniem powietrza” — napisano w raporcie Senackiej Komisji Śledczej ds. Koncesji Drogowych z 2020 roku.

READ  Ciszę przerywa Robert Lewandowski

Wielka Brytania nie pobiera opłat za autostrady, ale z jednym wyjątkiem: „Jedna koncesja obejmuje odcinek o długości 43 kilometrów”, wynika z analizy porównawczej Urzędu Transportu z lipca 2020 r.

Kraje z winietkami

Dobrze znamy słynną szwajcarską etykietę, która płaci rok, nawet gdy najeżdżamy kraj tylko na chwilę… Używa jej siedem innych krajów europejskich: Austria, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Słowenia, Rumunia i Czechy . W przypadku tych ostatnich od 2007 r. pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony muszą również płacić za przejazd. największe pojazdy ciężarowe Heavy, szczegóły raportu z zapytania powyżej.

Austria jest krajem z najdroższym systemem noszy, według cała Europa, w cenie 87 euro rocznie, nie licząc dodatkowych od 5 do 20 euro za niektóre odcinki autostrady. Cło w Słowenii wynosi 110 euro rocznie. Wreszcie Rumunia jest krajem z najtańszą etykietą, z 28 euro w tym roku.