Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zamknięcie zakładu Bridgestone w Béthune: epilog katastrofy przemysłowej

Dziś rano opróżnili swoje osobiste sejfy. Dziś po południu, na zaproszenie połączonych związków zawodowych CGT-CFDT-CFE-CGC, wielu z 863 pracowników Bridgestone zebrało się na Grand-Place de Béthune w Pas-de-Calais. Pożegnać się i podzielić się z byłymi kolegami i współobywatelami zgorzknieniem i złością na widok fabryki założonej w 1961 roku.

Ponieważ japoński producent początkowo po cichu potępił swoją fabrykę produkującą do 16 000 opon dziennie, powoli tracąc na wartości, starając się produkować taniej, zwłaszcza w Polsce. Następnie, 12 listopada 2020 r., Odmówił sfinansowania tego ulepszenia. Prawdziwe honorowe ramię rządu, ale gotowe zainwestować 50 mln euro w modernizację przemysłową północnej fabryki. Chociaż przejście na wyższy rynek pozwoliłoby jej zaoszczędzić 555 z 863 miejsc pracy, produkując 1,3 miliona opon rocznie, według szacunków Accenture.

Wymaż tę bliznę

« Tę bliznę należy jak najszybciej usunąć. ” Odważny młot Na falach radiowych Francja niebieskiPrzybyła minister przemysłu Agnès Pannier-Runacher. Kiedy z ich strony byli niemoralni robotnicy, którzy chcieli walczyć ” poprawnie “W słowach ich przedstawiciela CFDT Stéphane Lesix, “ zdrada “, Pomimo średniej premii za odejście wynoszącej 106 000 euro. Aby mogli odzyskać dumę, tworzenie miejsc pracy logistycznej nie wystarczyłoby, nawet w logistyce przemysłowej, jak sugeruje Log Group, która nabyła teren fabryki za pośrednictwem prywatnego sektora nieruchomości SIG , Za symboliczną opłatę.

W szafie Pannier-Runacher zapewniono, że osiem innych projektów jest przedmiotem pogłębionych dyskusji: w bieżnikowaniu opon, produkcji olejów, sadzy czy plastiku z recyklingu. Oznacza to potencjalne źródło od 200 do 400 miejsc pracy. Ponadto, zdaniem ministra, 256 pracowników znalazło już rozwiązanie, kontrakt CDI, kontrakt CDI na ponad sześć miesięcy, innowacje biznesowe… plus sto odejść na wcześniejszą emeryturę.

Wyciągnij wnioski z tej porażki

Czy przywódcy polityczni w końcu wyciągną wnioski, zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym, z tej blokady? ” Przykład Bridgestone w Béthune ilustruje potrzebę wprowadzenia prawa, które umożliwiałoby żądanie zwrotu pomocy publicznej wypłaconej przedsiębiorstwom, które nie grają w grę polegającą na utrzymaniu swojej działalności. », Został zniesiony we wrześniu ubiegłego roku w Głos północyLaurent Berger, sekretarz generalny CFDT. Według niego, sama fabryka zorganizowała przedostawanie się swojej działalności do innych zakładów przemysłowych. Ale prezes konglomeratu Béthune-Bruay, Olivier Gacquerre, żąda od Bridgestone jedynie spłaty 1,25 mln euro dotacji wypłaconych na podstawie umowy podpisanej w 2007 roku, której producent nie honorował, sprzeciwia się.

READ  „Energia wiatrowa to szkodliwa energia”

Stąd żądanie wypłaty pomocy nie wystarczy do zmiany norm. W rzeczywistości dyrektorzy zawsze mają do czynienia z wyraźną regułą kapitalizmu: kiedy rynek jest oceniany na poziomie globalnym przez jego głównych graczy – takich jak opony klasy średniej – ten ostatni zamyka zakłady w celu zmniejszenia produkcji na całym świecie, a tym samym zachowanie ceny gumy.

Transco na ratunek?

Tak więc, oprócz Bethune, Bridgstone zamyka również fabrykę w RPA. Dlatego lepiej byłoby zmusić producentów, aby oczekiwali bardzo wczesnego przeniesienia swoich aktywów i pracowników, aby ograniczyć szkody społeczne. Trajektoria działała również w 2012 r. Byłego węgierskiego komisarza UE ds. Zatrudnienia Laszlo Andora … bez jego zaleceń tylko katalitycznych i inspirowanych praktykami restrukturyzacyjnymi przygotowanymi w Norwegii i Szwecji, dopóki nie została omówiona w Komisji liberalnej. José Manuel Barroso.

Od 15 stycznia na szczeblu krajowym sekretarz pracy Elizabeth Bourne polega na publikowaniu ” Zbiorowe przemiany »(TRANSCO), aby zapobiec katastrofom związanym z zamykaniem fabryk we Francji. Ponieważ ten system, z pomocą państwa, daje liderom biznesowym możliwość przewidywania zamknięć ich zakładów lub strategicznych zmian w górę łańcucha dostaw, poprzez negocjowanie przeniesienia pracowników zagrożonych do innego pracodawcy. Niestety, te zbiorowe przesunięcia muszą być negocjowane przed podpisaniem planu socjalnego lub zamknięciem fabryki. Więc 860 de Béthune nie zostało dotknięte …

Przeczytaj także: Rządowi nie udało się zatrzymać Bridgestone w Pythonie