Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Wzrost paliwa: rząd może zrobić lepiej

Wzrost paliwa: rząd może zrobić lepiej

W świetle ewolucji cen produktów rafinowanych oczekują tego profesjonaliści Kolejny wzrost cen oleju napędowego za litr i niewielki spadek ceny benzyny.

Według eksperta ankietowanego przez Media 24, na podstawie cen, które zostały wycofane w piątek 24 czerwca, średni oczekiwany wzrost to 1,60 dirhama dla oleju napędowego. Spadek benzyny wyniesie 0,70 dirhama.

Na tej podstawie litr oleju napędowego o wartości około 15,60 dirhamów powinien trafić do ponad 17 dirhamów. Benzyna może spaść poniżej 17 dirhamów. Będzie to zależeć od strategii każdego tradera.

Nasze monitorowanie cen wykazało, że nie wszyscy operatorzy przechodzą podwyżki/spadki w ten sam sposób i że zmiany cen następują teraz poza tradycyjnym, odbywającym się co dwa tygodnie spotkaniem.

Jeśli wzrosty będą kontynuowane w tym samym tempie, osiągnięcie scenariusza 20 dirhamów zajmie nie więcej niż miesiąc, podczas gdy kilka miesięcy temu było to mało prawdopodobne.

milczenie rządu

W miejscu, w którym jest rynek, pytanie nie brzmi już, co zrobią operatorzy, ale czy rząd zareaguje, czy nie?

6 czerwca minister gospodarki i finansów Nadia Fattah, pytając wybranych urzędników w tej sprawie, odpowiedziała: „Obserwujemy rozwój sytuacji i podejmiemy niezbędne i skuteczne środki w odpowiednim czasie”.

Chcielibyśmy wiedzieć, jakie „niezbędne i skuteczne środki”, które rząd stosuje „w odpowiednim czasie”. A potem, czy jest inny, lepszy czas na trening?

W tym temacie rząd każdorazowo sprzeciwia się procedurze pomocy dla firm transportowych. Pomoc ta ma na celu zmniejszenie wpływu inflacji na tych operatorów, aby uniknąć kolejnych podwyżek cen w innych sektorach. Czy to jest skuteczne? Czy to jest skuteczne? Nie mamy odpowiedzi na te pytania.

Można powiedzieć, że ma tę zaletę, że jest, ale pozostaje niewystarczający. Czy rząd mógłby postąpić inaczej lub inaczej? Czy może dzisiaj zrobić więcej? Według kilku źródeł ankietowanych przez Media24 odpowiedź brzmi tak.

READ  Route 363, wódka zrobiona w 100% z lokalnych ziemniaków

Hedging, opcja rozważana, ale nieaktywowana

Pierwszy wybór Hedging miał zostać aktywowany pod koniec 2021 roku. Omawiając projekt ustawy o finansach 2022, ryzyko podwyżek cen dotyczyło przede wszystkim gazu butanowego i, po drugie, węglowodorów.

W obliczu tego ryzyka Minister zapowiedział, że rozważane są działania zabezpieczające. Ale zgodnie z oficjalnymi danymi przekazanymi przez rząd nie zostanie ona w żaden sposób aktywowana.

Trzeba przyznać, że nikt nie przewidział nadchodzącej wojny ukraińsko-rosyjskiej, która zaostrzy zakłócony przez pandemię kontekst międzynarodowy. Maroko było jednak w stanie aktywować tę opcję. Uciekając się do hedgingu, organizacje międzynarodowe ponoszą obecną różnicę cen pomiędzy tym, co zostało zaoszczędzone w PLF, a cenami rynkowymi. Mogło to utrzymać ceny na stabilnym poziomie. Według znawcy branży hedging był opłacalną opcją, mimo że węglowodory nie znajdują się w koszyku kompensacyjnym.

Rozwiązanie inżynierii finansowej, które byłoby interesujące, ale dziś już takie nie jest, biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą.

Podatki, opcja jest nadal możliwa

Drugą opcją, jedyną, którą można szybko uruchomić, jest wykorzystanie dźwigni podatkowej w celu zmniejszenia presji na obywateli. Wiele krajów myśli o tym, jak Japonia, Kanada, Polska, a ostatnio Stany Zjednoczone.

Aby obniżyć ceny na dystrybutorze, Joe Biden w środę (22 czerwca) wezwał Kongres do przyjęcia ustawy zawieszającej federalny podatek od benzyny i oleju napędowego na trzy miesiące.

W Maroku ta opcja może znacznie obniżyć ceny. TIC reprezentuje 2,42 dirhama za litr oleju napędowego i 3,76 dirhama za cenę benzyny. Tymczasowe zawieszenie TIC będzie natychmiastowe i automatyczne Obniżone ceny o 2,42 dirhama i 3,76 dirhama.

Na pewno powiedzą nam „to wpłynie na zrównoważony budżet”. Na koniec maja przychody netto z ICT na produktach energetycznych wyniosły 6,6 mld AED.

W 2021 r. przychody te wyniosły 16,7 mld dirhamów. W 2022 r. rząd spodziewa się, że dochody wyniosą 17,15 miliarda dirhamów. Oczywiście znaczna kwota, ale w trudnym kontekście rząd może wykorzystać swoją inżynierię finansową i umiejętności, aby wyobrazić sobie mechanizmy wykorzystania tej dźwigni do zmniejszenia presji cenowej.

READ  Polski przewodnik kolejowy i autobusowy, aby podróżować po kraju taniej!

Pozostając przy dźwigni podatkowej, kolejnym możliwym środkiem jest VAT! Jest wartością i stanowi 10%. Zmienia się w zależności od wartości zakupu. Im wyższa cena, tym większa jej wartość i wpływ na ostateczną cenę. Dlaczego więc nie zadziałamy za pomocą tego mechanizmu, aby choć trochę obniżyć ceny? W najgorszym przypadku część podatku od wartości dodanej możemy pozostawić obywatelowi wspartą wyższymi cenami.

Kiedy międzynarodowa cena zakupu wynosi 800 USD za tonę, czyli 8 dirhamów za litr (aby uprościć obliczenia, przypis red.), to odpowiada ona 0,80 dirhamowi. Przy 1300 USD oznacza to 1,30 dirhamów w cenie końcowej.

Według najnowszego biuletynu TGR podatek od towarów i usług od produktów energetycznych zarejestrowany jako Wzrost o 85,7% na koniec maja 2022 r., czyli +2,5 mld dirhamów. I znowu, dlaczego te niespodziewane wpływy nie są zwracane, jak to było w czasie kryzysu?

Proces legislacyjny, który umożliwiłby zastosowanie takiego środka, mógłby zostać przyspieszony w obliczu napiętego kontekstu.

Powyższe działania można połączyć z wysiłkiem ze strony dystrybutorów, którzy w przeszłości korzystali ze sprzyjających wiatrów, a teraz mogą okazać dowód obywatelstwa. Wprawdzie marże tutaj również się skurczyły z powodu kryzysu, ale mimo to wysiłek!

Zwróć uwagę, że próbowaliśmy skontaktować się z Ministrem Gospodarki i Finansów w sprawie tego pliku, ale nie wróciliśmy. Oto pytania, które mu zadaliśmy:

– Czy zmierzyłeś wpływ pomocy transportowej na gospodarkę i obywateli?

– Czy rozważałeś inne środki wsparcia mające na celu złagodzenie podwyżek cen dla konsumentów? Jeśli tak, dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego?

– Dlaczego zabezpieczenie nie zostało aktywowane? Czy to było brane pod uwagę?

– Powrót do dotacji jest wykluczony i niepożądany, ale dlaczego państwo nie zwraca tymczasowo całości lub części TIC (2,42 dla oleju napędowego i 3,76 dla benzyny) dla wygody konsumenta?

READ  Globalny wzrost rynku produktów marynowanych z kluczowym graczem 2022-2029 | Kraft Heinz, Bluebonnet Creek Farms, Van Holten Pickles

– Jeśli opcja TIC niesie za sobą ryzyko rozstroju budżetu państwa, ponieważ jest stałym i zaprogramowanym udziałem w oczekiwaniach wpływów, to co z podatkiem VAT? VAT jest wartością po wartości, więc im wyższa cena, tym wyższa wartość. Dlaczego nie działamy za pomocą tego mechanizmu, aby trochę odciążyć obywateli?

Dyplomacja ekonomiczna, oaza do rozważenia

Oprócz cen istnieje również ryzyko dostępności produktów. Skłania to ekspertów ankietowanych przez Media 24 do stwierdzenia, że ​​państwo powinno interweniować również w tej sprawie.

Doradzają stałe monitorowanie operatorów w celu zapewnienia dostaw i dlaczego nie przewidują zakupów w połączeniu z interwencją państwa w celu lepszego negocjowania z komitetami handlowymi. Opcja, która może również znacznie obniżyć międzynarodowe ceny zakupu, ponieważ negocjacje odbywają się na poziomie państwa.

Komponent ten odnosi się raczej do nadzoru, w szczególności do minister Leili Benali, która również stara się nie mówić o węglowodorach.