Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Spór o infrastrukturę obnaża głębokie podziały w Europie wokół gazu – EURACTIV.com

27 europejskich ministrów ds. energii osiągnęło w piątek (11 czerwca) trudny kompromis w sprawie przeglądu unijnych przepisów dotyczących inwestycji w transgraniczną infrastrukturę energetyczną, tzw. rozporządzenia „TEN-E”. Drażliwy temat, który stanowi niefortunny precedens dla nadchodzących dyskusji gazowych.

ostateczny tekst kompromisowy, Zatwierdzone przez kraje Unii Europejskiej دول W piątek (11 czerwca) niektóre stolice były niezadowolone z restrykcyjnego podejścia związków do gazu, podczas gdy inne odmówiły poparcia go, ponieważ dopuszcza zbyt duże ilości gazu ziemnego w przyszłej sieci gazociągów w Europie.

Jak nazwała holenderska delegacja Równy rozkład niezadowolenia Ten temat przyćmiewa wszelką przyszłą debatę na temat gazu.

« To wyraźnie pokazuje, jak kontrowersyjna jest kwestia gazu, nawet w instytucjach.Powiedziała Elisa Giannelli, doradca ds. polityki w E3G, think tanku na temat klimatu.

« To kontrowersyjna kwestia, która nadal będzie dzieliła większość w każdej instytucji”., ona dodała. ” Myślę, że to, co zobaczyliśmy w piątek (11 czerwca) nie jest najlepszym precedensem dla przyszłego ustawodawstwa. „

Zmiana rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E) doprowadziła do równego podziału na 11 krajów głównie Europy Zachodniej i 9 krajów Europy Środkowo-Wschodniej w odniesieniu do gazu ziemnego.

Obie strony złamały większość, co bardzo utrudniło osiągnięcie kompromisu.

Gorzko wynegocjowana umowa pozostawiła otwarte drzwi dla niektórych projektów gazu ziemnego, w tym utrzymania nabytych praw – lub odnowienia – dla trwających projektów na Cyprze i Malcie, które mają na celu połączenie dwóch śródziemnomorskich wysp z europejską siecią gazową.

Kolejnym kontrowersyjnym pytaniem było, czy Unia Europejska powinna zapewnić wsparcie finansowe na mieszanie wodoru z gazem kopalnym. Nawet do 20% wodoru można bezpiecznie dodać do istniejących rurociągów bez konieczności modernizacji, co zdaniem zwolenników może być łatwym pierwszym krokiem w dekarbonizacji europejskiej sieci gazowej. Poza tym limitem gazociągi musiałyby zostać przebudowane lub odnowione po znacznych kosztach, aby mogły transportować więcej wodoru.

READ  Raport z badania rynku świec w 2021 r. Analiza rynku, udział, trendy wzrostu, globalne możliwości, przegląd branży i prognoza na 2026 r

Ministrowie energii uzgodnili w piątek (11 czerwca) zakończenie wsparcia finansowego dla projektów łączenia gazu w 2027 r. zamiast w 2029 r. Zdecydowali również o zaprzestaniu finansowania ” aktualizacja „ Gazociągi, pozostawiając możliwość „ zamienione na „.

Ale według pani Giannelli jest to bardziej gra słów niż przesadna ambicja.

« Myślę, że można było znaleźć lepszy kompromis. Kiedy patrzysz na początkową propozycję komisji, tak, masz referencje niskoemisyjne, ale nie masz praw epistemologicznych, nie masz mieszanki”, Powiedziałem EURACTIV.

Europa podzielonaقسم

Rozporządzenie TEN-E tworzy ramy umożliwiające Unii Europejskiej finansowanie transgranicznej infrastruktury energetycznej. Identyfikuje projekty, które mogą pojawić się na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Europy, co pozwala przyspieszyć udzielanie licencji i uzyskać budżet w wysokości 5,8 mld euro zwolniony z przepisów wspólnotowych w zakresie pomocy publicznej.

Na piątkowym spotkaniu niektóre kraje UE, w tym Czechy, Polska, Węgry, Bułgaria i Rumunia, wezwały do ​​zwiększenia roli gazu. Polska sugeruje, że mieszanka powinna być stała, a Czechy twierdzą, że może trwać do 2035 roku.

« Z pewnością nie chcemy wiecznie używać gazu ziemnego. Czechy również nie chcą wywołać efektu wykluczenia”., powiedziała delegacja czeska. ” Chcemy jednak wykorzystać istniejącą już infrastrukturę do stymulowania rozwoju gospodarki wodorowej”..

Delegacja czeska sprzeciwiła się 11 państwom, w większości zachodnioeuropejskim, na czele z Luksemburgiem, które chciały utrzymać gaz poza regulacjami.

Czterech z nich odmówiło poparcia ostatecznej umowy. Hiszpania powołała się na kwestie dotyczące inteligentnych sieci gazowych, a Luksemburg, Niemcy i Austria odmówiły poparcia sformułowania dotyczącego elektrolizerów wykorzystywanych do produkcji zielonego wodoru.

« Kategoria elektrolizerów nie daje wystarczającego priorytetu energii odnawialnej., Podczas ” Kategoria inteligentnych sieci gazowych nie ma wystarczających kryteriów zrównoważonego rozwoju i pozostawia otwarte drzwi dla gazów niskoemisyjnych o wątpliwej wydajności klimatycznej”.Powiedział dyplomata z jednego z czterech krajów, które odmówiły poparcia ugody.

READ  Francja: Chciał zabić Macrona, a w końcu zaatakował księdza

Dyplomata dodał, że jeśli wyjątek dotyczący mikstury był ograniczony, to nadal był obecny w tekście.

Luksemburg podjął w ostatniej chwili próbę zwiększenia roli OZE w elektrolizerze, ale nie uzyskał odpowiedniego wsparcia. Nawet Dania, która początkowo stanęła po stronie Luksemburga, powiedziała, że ​​może żyć z proponowaną ugodą.

Francja – podobnie jak Włochy i Finlandia – milczała przez cały czas kontrowersji gazowych. Elisa Giannelli powiedziała, że ​​chociaż delegacja francuska wykazała dziś pewne poparcie dla zmniejszenia roli gazu, wezwanie tego kraju do poparcia propozycji przewodnictwa Portugalii w UE mogło wpłynąć na inne kraje do podjęcia wyzwania.

Komisja Europejska ubolewa nad „straconą szansą”

Pierwotna propozycja Komisji Europejskiej zakładała zakończenie wszystkich unijnych funduszy na projekty związane z gazami kopalnymi i skierowanie pieniędzy na niskoemisyjne sieci elektryczne i energetyczne w celu osiągnięcia celów klimatycznych.

Chociaż dyskusje o gazie nie miały wpływu na projekty elektroenergetyczne, kompromis osiągnięty przez kraje UE zmniejszył ambicje UE w zakresie zmian klimatycznych, powiedział europejski egzekutyw.

« Z niepokojem czekam na propozycję kontynuowania inwestycji w sieci gazu ziemnego w ciągu najbliższych 10 lat w postaci modyfikacji mieszania wodoru.”powiedział Kadri Simsun, europejski komisarz ds. energii.

« Istnieje duże ryzyko, że te inwestycje zastąpią inne zielone inwestycje. Nie jestem też przekonany, że mieszanka jest w pełni zgodna z europejską strategią wodorową”.Kłóciłem się dzisiaj wcześniej.

« Rozumiem ryzyko, ale w niektórych obszarach dostrzegam ryzyko zaprzepaszczenia szansy na realizację europejskich celów klimatycznych i energetycznych. „

Polska ma jednak zupełnie inne podejście. Według polskiego ministra klimatu i środowiska Michau Kortica istniejące sieci gazowe powinny zostać przeniesione do transportu wodoru i stymulowania popytu.

« Musimy dostosować sieci. Musimy zadbać o to, aby istniejąca infrastruktura gazowa była dostosowana do transportu gazów bezemisyjnych, w tym wodoru.”Powiedział na internetowej imprezie poświęconej wodorowi w Europie Środkowo-Wschodniej w piątek (12 lutego).

Droga pełna pułapek

READ  Komisja Europejska zgadza się wypłacić Polsce 137 miliardów euro

Rozporządzenie TEN-E nie jest jedynym aktem prawnym związanym z gazem. Jest jednak pierwszym, który dociera do ministrów UE, a zatem ma ogromne znaczenie polityczne jako kamień milowy w debacie o gazie.

Unijne standardy zrównoważonego finansowania już zostały opóźnione z powodu podziałów w zakresie gazu, a opóźnienia te mogą się nasilić, ponieważ inne przepisy zostaną poddane przeglądowi.

Kolejna bitwa zbliża się w grudniu, kiedy Komisja Europejska ma przedstawić kompleksowy przegląd europejskiego prawa gazowego.