Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Spór o infrastrukturę obnaża głębokie podziały w Europie wokół gazu – EURACTIV.com

Spór o infrastrukturę obnaża głębokie podziały w Europie wokół gazu – EURACTIV.com

27 europejskich ministrów ds. energii osiągnęło w piątek (11 czerwca) trudny kompromis w sprawie przeglądu unijnych przepisów dotyczących inwestycji w transgraniczną infrastrukturę energetyczną, tzw. rozporządzenia „TEN-E”. Drażliwy temat, który stanowi niefortunny precedens dla nadchodzących dyskusji gazowych.

ostateczny tekst kompromisowy, Zatwierdzone przez kraje Unii Europejskiej دول W piątek (11 czerwca) niektóre stolice były niezadowolone z restrykcyjnego podejścia związków do gazu, podczas gdy inne odmówiły poparcia go, ponieważ dopuszcza zbyt duże ilości gazu ziemnego w przyszłej sieci gazociągów w Europie.

Jak nazwała holenderska delegacja Równy rozkład niezadowolenia Ten temat przyćmiewa wszelką przyszłą debatę na temat gazu.

« To wyraźnie pokazuje, jak kontrowersyjna jest kwestia gazu, nawet w instytucjach.Powiedziała Elisa Giannelli, doradca ds. polityki w E3G, think tanku na temat klimatu.

« To kontrowersyjna kwestia, która nadal będzie dzieliła większość w każdej instytucji”., ona dodała. ” Myślę, że to, co zobaczyliśmy w piątek (11 czerwca) nie jest najlepszym precedensem dla przyszłego ustawodawstwa. „

Zmiana rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E) doprowadziła do równego podziału na 11 krajów głównie Europy Zachodniej i 9 krajów Europy Środkowo-Wschodniej w odniesieniu do gazu ziemnego.

Obie strony złamały większość, co bardzo utrudniło osiągnięcie kompromisu.

Gorzko wynegocjowana umowa pozostawiła otwarte drzwi dla niektórych projektów gazu ziemnego, w tym utrzymania nabytych praw – lub odnowienia – dla trwających projektów na Cyprze i Malcie, które mają na celu połączenie dwóch śródziemnomorskich wysp z europejską siecią gazową.

Kolejnym kontrowersyjnym pytaniem było, czy Unia Europejska powinna zapewnić wsparcie finansowe na mieszanie wodoru z gazem kopalnym. Nawet do 20% wodoru można bezpiecznie dodać do istniejących rurociągów bez konieczności modernizacji, co zdaniem zwolenników może być łatwym pierwszym krokiem w dekarbonizacji europejskiej sieci gazowej. Poza tym limitem gazociągi musiałyby zostać przebudowane lub odnowione po znacznych kosztach, aby mogły transportować więcej wodoru.

READ  Dwucyfrowy wzrost węgierskiej firmy transportowej Waberer

Ministrowie energii uzgodnili w piątek (11 czerwca) zakończenie wsparcia finansowego dla projektów łączenia gazu w 2027 r. zamiast w 2029 r. Zdecydowali również o zaprzestaniu finansowania ” aktualizacja „ Gazociągi, pozostawiając możliwość „ zamienione na „.

Ale według pani Giannelli jest to bardziej gra słów niż przesadna ambicja.

« Myślę, że można było znaleźć lepszy kompromis. Kiedy patrzysz na początkową propozycję komisji, tak, masz referencje niskoemisyjne, ale nie masz praw epistemologicznych, nie masz mieszanki”, Powiedziałem EURACTIV.

Europa podzielonaقسم

Rozporządzenie TEN-E tworzy ramy umożliwiające Unii Europejskiej finansowanie transgranicznej infrastruktury energetycznej. Identyfikuje projekty, które mogą pojawić się na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Europy, co pozwala przyspieszyć udzielanie licencji i uzyskać budżet w wysokości 5,8 mld euro zwolniony z przepisów wspólnotowych w zakresie pomocy publicznej.

Na piątkowym spotkaniu niektóre kraje UE, w tym Czechy, Polska, Węgry, Bułgaria i Rumunia, wezwały do ​​zwiększenia roli gazu. Polska sugeruje, że mieszanka powinna być stała, a Czechy twierdzą, że może trwać do 2035 roku.

« Z pewnością nie chcemy wiecznie używać gazu ziemnego. Czechy również nie chcą wywołać efektu wykluczenia”., powiedziała delegacja czeska. ” Chcemy jednak wykorzystać istniejącą już infrastrukturę do stymulowania rozwoju gospodarki wodorowej”..

Delegacja czeska sprzeciwiła się 11 państwom, w większości zachodnioeuropejskim, na czele z Luksemburgiem, które chciały utrzymać gaz poza regulacjami.

Czterech z nich odmówiło poparcia ostatecznej umowy. Hiszpania powołała się na kwestie dotyczące inteligentnych sieci gazowych, a Luksemburg, Niemcy i Austria odmówiły poparcia sformułowania dotyczącego elektrolizerów wykorzystywanych do produkcji zielonego wodoru.

« Kategoria elektrolizerów nie daje wystarczającego priorytetu energii odnawialnej., Podczas ” Kategoria inteligentnych sieci gazowych nie ma wystarczających kryteriów zrównoważonego rozwoju i pozostawia otwarte drzwi dla gazów niskoemisyjnych o wątpliwej wydajności klimatycznej”.Powiedział dyplomata z jednego z czterech krajów, które odmówiły poparcia ugody.

READ  Franziska Brantner, niemiecka minister gospodarki: Putin „nie może nas rozdzielić”

Dyplomata dodał, że jeśli wyjątek dotyczący mikstury był ograniczony, to nadal był obecny w tekście.

Luksemburg podjął w ostatniej chwili próbę zwiększenia roli OZE w elektrolizerze, ale nie uzyskał odpowiedniego wsparcia. Nawet Dania, która początkowo stanęła po stronie Luksemburga, powiedziała, że ​​może żyć z proponowaną ugodą.

Francja – podobnie jak Włochy i Finlandia – milczała przez cały czas kontrowersji gazowych. Elisa Giannelli powiedziała, że ​​chociaż delegacja francuska wykazała dziś pewne poparcie dla zmniejszenia roli gazu, wezwanie tego kraju do poparcia propozycji przewodnictwa Portugalii w UE mogło wpłynąć na inne kraje do podjęcia wyzwania.

Komisja Europejska ubolewa nad „straconą szansą”

Pierwotna propozycja Komisji Europejskiej zakładała zakończenie wszystkich unijnych funduszy na projekty związane z gazami kopalnymi i skierowanie pieniędzy na niskoemisyjne sieci elektryczne i energetyczne w celu osiągnięcia celów klimatycznych.

Chociaż dyskusje o gazie nie miały wpływu na projekty elektroenergetyczne, kompromis osiągnięty przez kraje UE zmniejszył ambicje UE w zakresie zmian klimatycznych, powiedział europejski egzekutyw.

« Z niepokojem czekam na propozycję kontynuowania inwestycji w sieci gazu ziemnego w ciągu najbliższych 10 lat w postaci modyfikacji mieszania wodoru.”powiedział Kadri Simsun, europejski komisarz ds. energii.

« Istnieje duże ryzyko, że te inwestycje zastąpią inne zielone inwestycje. Nie jestem też przekonany, że mieszanka jest w pełni zgodna z europejską strategią wodorową”.Kłóciłem się dzisiaj wcześniej.

« Rozumiem ryzyko, ale w niektórych obszarach dostrzegam ryzyko zaprzepaszczenia szansy na realizację europejskich celów klimatycznych i energetycznych. „

Polska ma jednak zupełnie inne podejście. Według polskiego ministra klimatu i środowiska Michau Kortica istniejące sieci gazowe powinny zostać przeniesione do transportu wodoru i stymulowania popytu.

« Musimy dostosować sieci. Musimy zadbać o to, aby istniejąca infrastruktura gazowa była dostosowana do transportu gazów bezemisyjnych, w tym wodoru.”Powiedział na internetowej imprezie poświęconej wodorowi w Europie Środkowo-Wschodniej w piątek (12 lutego).

Droga pełna pułapek

READ  Kijów twierdzi, że potrzebuje „stałej” pomocy Zachodu, a nie jednorazowych dostaw broni

Rozporządzenie TEN-E nie jest jedynym aktem prawnym związanym z gazem. Jest jednak pierwszym, który dociera do ministrów UE, a zatem ma ogromne znaczenie polityczne jako kamień milowy w debacie o gazie.

Unijne standardy zrównoważonego finansowania już zostały opóźnione z powodu podziałów w zakresie gazu, a opóźnienia te mogą się nasilić, ponieważ inne przepisy zostaną poddane przeglądowi.

Kolejna bitwa zbliża się w grudniu, kiedy Komisja Europejska ma przedstawić kompleksowy przegląd europejskiego prawa gazowego.