Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Sektor prywatny na podbój kosmosu

Marketing lotów suborbitalnych stopniowo staje się rzeczywistością. Przestrzeń nie jest już dobrem publicznym, jest sprywatyzowana.

Dzień, w którym rutynowe loty kosmiczne stają się powszechne, nie jest już science fiction. Już niedługo podróże kosmiczne nie będą przywilejem dla profesjonalistów z agencji kosmicznych, ale już niedługo będą dostępne dla osób prywatnych. .

Założyciel i dyrektor generalny Amazon, Jeff Bezos, był ostatnio w wiadomościach z krótką, dziewięciodniową wizytą w przestrzeni suborbitalnej za pośrednictwem swojej firmy Blue Origin. Kilka tygodni wcześniej, inny miliarder Richard Branson był na podobnych wakacjach w kosmosie ze swoją firmą rakietową Virgin Galactic, założoną w 2004 roku.

Loty te reprezentują nowy etap prywatyzacji i monetyzacji kosmosu. To, co kiedyś było domeną rządów, w coraz większym stopniu staje się placem zabaw i rynkiem dla największych światowych firm technologicznych i największych światowych fortun. Świadczą o tym umowy podpisane w kwietniu iw tym miesiącu między SpaceX a Narodową Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej. Firma Elon Musk Będzie odpowiedzialny za transport astronautów na Księżyc (po raz pierwszy od 1972 roku). Wyrzutnia Falcon Heavy weźmie udział w misji eksploracji lodowych głębin księżyca Jowisza w Europie. Kwoty dla każdej z tych umów? 2,9 miliarda i 178 milionów dolarów.

Kosmos, „Nowe granice”

Po locie kosmicznym założyciel Amazon Jeff Bezos wyjaśnił, że jego firma jest otwarta na komercjalizację lotów kosmicznych z udziałem ludzi. Ambicję tę wyraźnie pokazała również jej konkurentka Virgin Galactic, która od kilkudziesięciu lat pracuje nad realizacją tej ambicji.

Dla firm kosmicznych turystyka kosmiczna jest coraz częściej postrzegana jako sektor przyszłości. Mimo że ceny są wysokie, popyt jest i będzie nadal istniał. Blue Origin nie ogłosiło jeszcze cen, ale firma pana Bransona planuje oferować bilety o wartości 200 000 euro. Bryce Space and Technology, firma konsultingowa z branży lotniczej, szacuje, że około 100 osób rocznie byłoby skłonnych zapłacić taką kwotę.

READ  Czy będziemy produkować prąd z kosmosu?

Statek kosmiczny SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic zdobył nagrodę Ansari X w 2004 r. jako pierwszy załogowy statek kosmiczny wielokrotnego użytku zbudowany przez organizację pozarządową. Po latach fałszywych obietnic amerykańska firma, która spodziewała się wprowadzić na rynek loty do 2007 r., może zacząć sprzedawać swoje pierwsze bilety w przyszłym roku, jeśli kolejne loty testowe zakończą się sukcesem.

dynamicznie rozwijający się przemysł lotniczy

Jednak charakter planowanych lotów komercyjnych nie ma nic wspólnego z charakterem agencji kosmicznych. Podróż Bransona, która trwa nieco ponad godzinę, polega na wysłaniu statku na wysokość 90 km, umożliwieniu mu pływania przez kilka minut w zerowej grawitacji, a następnie zniżeniu. W związku z tym nasila się konkurencja między firmami z sektora, aby oferować lepsze doświadczenia za najlepszą możliwą cenę. Blue Origin i Virgin Galactic to nie jedyne podmioty.

Komercyjna eksploatacja kosmosu ma na celu nie tylko wysyłanie superbogatych w loty kosmiczne lub w dłuższej perspektywie demokratyzację jakiejś formy turystyki kosmicznej. Przede wszystkim przekształca ten bardzo wydatkowany sektor w samowystarczalny przemysł, niezależny od rządów. . . Takween otwiera nowe możliwości dla floty start-upów, pracujących m.in. w komunikacji satelitarnej, a nawet w dostawach energii.

Postęp technologiczny w kosmosie wzbudza duże zainteresowanie inwestorów, którzy przeznaczają duże sumy na rozwój nowego ekosystemu przemysłowego dla kosmosu. . Według Bryce Space and Technology, firmy konsultingowej zajmującej się przestrzenią kosmiczną, inwestycja osiągnęła 7 miliardów dolarów finansowania dla start-upów kosmicznych w 2020 roku. Liczba ta podwoiła się w ciągu dwóch lat.

Nowa era kosmosu

To jak pierwsze dni internetu” – powiedział New York Times West Griffin, dyrektor finansowy Axiom, startupu budującego pierwszą komercyjną stację kosmiczną na świecie.

W lutym jego firma zebrała prawie 130 milionów dolarów, podczas gdy startup Astra, który ma na celu ułatwienie podróży kosmicznych poprzez oferowanie mniejszych, częstszych startów, wszedł na Nasdaq poprzez fuzję. Inwestorzy, założyciele i analitycy oczekują, że branża kosmiczna będzie nadal rozwijać się. Bank inwestycyjny Morgan Stanley uważa, że ​​przestrzeń będzie reprezentować przemysł 1 bilion dolarów do 2040W porównaniu do 350 w 2020 roku.

READ  Asteroida przeleci w pobliżu Ziemi 18 stycznia