Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Samochody: rynek europejski osiągnął dno w październiku

Liczby dotyczące europejskiego rynku samochodowego nie są dobre. W czwartek producenci poinformowali, że w październiku odnotowali rekordowy spadek sprzedaży nowych samochodów. Ich głównym problemem jest trudność w pozyskaniu półprzewodników, co spowalnia sprzedaż.

Przy 665 000 sprzedanych samochodów rejestracje spadły o 30,3% w październiku 2021 r. w porównaniu z październikiem 2020 r. Europejskie Stowarzyszenie Producentów (ACEA). ACEA nigdy nie opublikowała tak niskiej liczby za październik od swoich pierwszych statystyk w 1990 roku.

To czwarty z rzędu miesiąc spadku na rynku europejskim w porównaniu z jesienią 2020 roku, w której nastąpiło nadrobienie zaległości w porównaniu z początkiem roku sparaliżowanego przez Covid-19.

Niemiecki rok może być gorszy niż 2020 rok

Wszystkie główne rynki wykazały gwałtowny spadek: Włochy odnotowały spadek o 35,7%, Niemcy 34,9%, Francja 30,7% i Hiszpania 20,5%. Polska spadła o 22%, Belgia o 35,3%, a Holandia o 23,7%. Jednak w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy roku sprzedaż utrzymywała się nieco powyżej poziomu z 2020 r. (+2,2%) na poziomie europejskim.

„Pomimo niedawnego spadku sprzedaży spowodowanego niedoborami półprzewodników, zyski z początku roku pozwoliły nam utrzymać dodatnie liczby pośrednie” – powiedział ACEA. Sytuacja jest jednak odwrotna w zależności od kraju: jeśli Włochy lub Francja rzeczywiście trochę przejmą inicjatywę, to w szczególności Niemcy mogą osiągnąć w 2021 r. gorsze wyniki niż w bardzo słabym 2020 r.

Kilku producentów i tak mogłoby osiągnąć lepsze wyniki niż w 2020 r., na przykład flagowy Volkswagen (+2% w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2021 r.) lub jego rywal Stellantis (+3,1%). Hyundai-Kia uzyskał wynik +20,3%, BMW-Mini +7,1%, a Toyota +15,7%.

Od początku roku Renault odnotowało 9,6% spadek wolumenu sprzedaży. Akcje Daimlera (Mercedes) spadły o 9,4 proc., a Forda o 14,4 proc.