Europejski przemysł motoryzacyjny przeżywa bardzo ciemny wrzesień. Wyniki sprzedaży w poszczególnych krajach są ze sobą powiązane i podobne do siebie: nagłe, bezprecedensowe, a nawet gwałtowne spadki. Zaczęło się od Francji, piątek 1On jest Październik. Rejestracje nowych samochodów osobowych we Francji odnotowały spadek o 20,5% za miesiąc wrzesień w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku, czyli czwarty z rzędu spadek, po -15% w sierpniu, -35% w lipcu -15 % w czerwcu.
Potem przyszła kolej na Niemcy, wiodący europejski rynek samochodowy, z danymi, które mają zostać opublikowane we wtorek, 5 października. Tym razem sprzedaż spadła we wrześniu o 25,7%. W zeszłym miesiącu za Renem sprzedano mniej niż 200 000 nowych samochodów, co jest niespotykane od trzydziestu lat. A inne duże kraje europejskie nie zostały wykluczone: – 16% w Hiszpanii, – 11% w Polsce, – 33% we Włoszech, – 34% w Wielkiej Brytanii itd.
Spadek jest dotkliwy, ale również nieoczekiwany, w porównaniu z historycznie niskim rokiem 2020. Narastająco od stycznia, francuski przemysł motoryzacyjny jest na poziomie 8% i może zakończyć rok na poziomie +3% w porównaniu ze spadkiem w 2020 r. do poziomu z lat 70. XX wieku. Jeśli chodzi o rynek niemiecki, obserwatorzy spodziewają się, że skończy się on na minusie. „Szacujemy, że w 2021 roku w Europie zarejestrowanych zostanie 13 mln pojazdów, mówi Jose Baghdad, szef sektora motoryzacyjnego w PricewaterhouseCoopers France i Maghrebie. W 2019 roku, ostatnim z wyłączeniem kryzysu, rynek osiągnął 16 mln pojazdów. W ubiegłym roku nie przekroczyła 12 mln. „
„Rynek samochodowy zwykle mnoży zmianę PKB przez 3, Eric Chamberno, współzałożyciel i dyrektor C-Ways, firmy doradztwa marketingowego specjalizującej się w branży motoryzacyjnej, wyjaśnia. Stało się to w 2020 roku. Francuski PKB spadł o 8%, a francuski rynek samochodowy o 25%. W tym roku, przy 6% wzroście, mogliśmy spodziewać się 18% wzrostu rynku i prawie 2 milionów sprzedanych pojazdów. W rzeczywistości szacujemy, że we Francji w 2021 roku zostanie zarejestrowanych 1,7 miliona nowych samochodów. Może trochę mniej. ”
Dłuższe czasy dostawy
Co dzieje się z rynkiem samochodowym, gdy w ten sposób straci swój kompas? Przede wszystkim bezprecedensowy kryzys dostaw. „Niedobór półprzewodników, a także surowców – tworzyw sztucznych i stali – pogłębił się we wrześniu, wyjaśnia Laurent Pettizon, dyrektor zarządzający Francji w firmie konsultingowej AlixPartners. Globalnie ten kryzys chipowy uniemożliwi produkcję od 8 do 9 milionów samochodów. „
Masz 52,02% tego artykułu do przeczytania. Reszta przeznaczona jest tylko dla subskrybentów.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce