Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

„Pomniki powstają w Polsce”

Wywiad – Polsko-kanadyjski historyk i profesor Uniwersytetu w Ottawie jest synem ocalałych z Holokaustu. Początkowo wniósł apelację od wyroku za zniesławienie po opublikowaniu wspólnej pracy Poza tym jest jeszcze noc.

LE FIGARO. – Czy Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej odpowiada na życzenia Polaków w czasie II wojny światowej?

John Krabovsky. – To część dywersji serialu: zamożnych nie-Żydów zastąpimy dobrymi Polakami. Jest to trend, który obserwowaliśmy od wielu lat, zanim Pius XII doszedł do władzy (W 2015 r. Przypis autora). Jakakolwiek dyskusja o Showa od razu prześlizguje się w stronę „sprawiedliwej polskości” na temat tych, którzy nieśli pomoc Żydom, jakby byli przedstawicielami całej polskiej społeczności w czasie wojny, a tak nie jest. Nie możemy mówić o sprawiedliwych, nie wspominając o tych, którzy postępowali odwrotnie. Wojnę przeżyło 1% polskich Żydów, podczas gdy we Francji 75%. Wiem, że reżim terrorystyczny w obu krajach był inny, ale w Polsce taka statystyka mogła być wówczas zinterpretowana jako współwinna i antysemicka.

Jak wytłumaczyć tę tendencję do przedstawiania poczynań polskich sprawiedliwych?

Tożsamość narodowa w Polsce zbudowana jest na protokole z II wojny światowej: największej ofiary polskiej historii. W pamięci ofiary bardzo trudno jest znaleźć miejsce dla pamięci ofiar, które wciąż są bezbronne. We Francji od lat 90. XX wieku uznano, że opór nie jest drogą wybraną przez wszystkich Francuzów. Dziś moi koledzy, którzy piszą o współudziale Francuzów w czasie wojny, nie zostali wydaleni, odkąd jestem teraz w Polsce.

Unikamy kwestionowania tego, co bierzemy. W normalnych okolicznościach rząd powinien interweniować, aby ułatwić tę praktykę.

John Krabowski

Dlaczego partia rządząca tak trzyma się tego poglądu na fakty historyczne?

Pius doskonale zdaje sobie sprawę, że w ten sposób można przeszukiwać wyborców. Ponadto partia ma plan nowego społeczeństwa opartego na rasie, aby podważyć tożsamość opartą na obywatelstwie. Podczas ubiegłorocznych wyborów prezydenckich Głównym wrogiem ludzi jest społeczność LGBT. Przypomina lata 20. i 30. XX wieku oraz wypędzenia Żydów …

Więc Twoim zdaniem Pice stara się uniknąć obowiązku pamięci …

To bardzo ludzki wybór: unikamy kwestionowania tego, co bierzemy. W normalnych okolicznościach rząd powinien interweniować, aby ułatwić tę praktykę. Utrzymanie optymistycznej wizji jest zawsze łatwe, nawet jeśli oznacza to, że jest źle. W Polsce od pięćdziesięciu lat tak naprawdę nic się nie zmieniło. Z pewnością wokół książki odbyła się dyskusja Następne drzwi (Od redakcji o masakrze społeczności żydowskiej dokonanej przez polskich sąsiadów w 1941 roku), Ale było ograniczone do intelektualistów. W szkołach prawie nic. Dziś wracamy do sytuacji z lat 1956-1958. Jest praca pamiątkowa.

READ  Lisieux: licealiści z Frémont odkrywają historię Austrii i Polski