Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska nalega na minimalny podatek od osób prawnych

Polska nalega na minimalny podatek od osób prawnych

Warszawa stawia opór. Jeden z priorytetowych projektów francuskiej prezydencji w Unii Europejskiej – Przeniesienie poprzez dyrektywę do prawa europejskiego Porozumienie osiągnięte w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju W sprawie minimalnego podatku od działalności gospodarczej w wysokości 15% – wciąż sprzeciwia się tylko jeden kraj związkowy.

Od kilku miesięcy prezydencja francuska niestrudzenie pracuje nad przezwyciężeniem niechęci wyrażanej przez Szwecję, Węgry, Estonię, Czechy i Maltę. Szwecja jest usatysfakcjonowana faktem, że będzie miała w całości 2023 r. na wdrożenie europejskiego tekstu na poziomie krajowym. Węgry, które bały się włączać w zakres stosowania średnie firmy, podczas gdy projekt OECD dotyczył tylko firm o obrotach powyżej 750 mln euro, straciły swoje obawy. Klauzula opcjonalna jest również uwzględniona dla krajów członkowskich, w których na ich terytorium znajduje się mniej niż 12 firm objętych zakresem dyrektywy. Ich rządy nie będą musiały reformować swoich przepisów podatkowych, aby odzyskać ten 15% podatek. Nie uniemożliwi to jednak poboru dochodów przez inne państwa członkowskie.

Gotowy tekst

Na szczeblu rady wszyscy zgadzają się co do szczegółów technicznych tekstu opracowanego w ostatnich miesiącach. Z wyjątkiem Polski. Postawmy sprawę jasno: nie ma już żadnych trudności technicznych. już nie. Przeanalizowaliśmy to wszystko i istnieje wola polityczna. Jeśli pojawi się opozycja, nie będzie to miało nic wspólnego z minimalnym podatkiem, ale będzie motywowane innymi przyczynami – wyjaśnił na początku kwietnia francuski minister finansów Bruno Le Maire.

Oficjalnie Warszawa domaga się, aby ten 15% minimalny podatek został prawnie powiązany z pierwszym filarem porozumienia OECD, którego celem jest redystrybucja praw podatkowych od nadwyżki zysków związanych z działalnością cyfrową między krajami. międzynarodowych firm. W oczach Paryża i Waszyngtonu prośba jest nie do przyjęcia. Pierwszy filar to odpowiedzialność traktatu międzynarodowego, a drugi to odpowiedzialność suwerenności narodowej.

READ  Rumunia planuje wyjście z węgla w 2032 r. - EURACTIV.com

głęboki problem polityczny

Podczas wizyty w Warszawie w poniedziałek przed spotkaniem ministrów finansów G7 w Niemczech w czwartek i piątek sekretarz skarbu USA Janet Yellen nie wpłynęła na stanowisko Polski. „Minister Yellen zobowiązuje się do kontynuowania współpracy z Polską nad tą ważną inicjatywą” – napisano w krótkiej informacji prasowej.

Prezydencja francuska dąży do zniesienia polskiego weta wobec Rady Ecofin 17 czerwca.

Z kolei Bruno Le Maire rozmawiał we wtorek ze swoimi amerykańskimi i polskimi odpowiednikami, próbując rozszyfrować sytuację. Minister zaznaczył, że „celem francuskiej prezydencji jest zniesienie polskiego weta wobec Rady Echofin 17 czerwca”. W tym celu powołano francusko-polski zespół techniczny.

W rzeczywistości początki polskiego weta tkwią w głębszym problemie politycznym. Wraz z wojną na Ukrainie i napływem uchodźców do kraju, Polska czuje się zaniedbywana przez Unię Europejską. Do tego dochodzi fakt, że sprzeczna z europejskimi wartościami reforma polskiego sądownictwa doprowadziła do nałożenia na Warszawę grzywien z funduszy europejskich przyznanych temu krajowi. Zamrożenie funduszy europejskich w ramach planu naprawczego (tj. 23,9 mld euro) dla Polski nie pomaga. Rozstrzygnięcie tej drażliwej kwestii może pozwolić na uchylenie rozstrzygnięcia kwestii podatkowej.

Prezydencja francuska ma niecały miesiąc. Jedno jest pewne: europejskie opóźnienie utrudnia Janet Yellen pracę w Waszyngtonie, gdzie Kongres jak dotąd nie przyjął środka, który zrównałby Stany Zjednoczone z minimalnymi przepisami podatkowymi. A prawodawcy amerykańscy działają powoli.