Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska jest drugim co do wielkości producentem baterii litowych na świecie

Polska jest drugim co do wielkości producentem baterii litowych na świecie

Po wielu latach inwestycji państwa polskiego, Unii Europejskiej i firm, które chcą założyć własne fabryki, Polsce udało się awansować na drugie miejsce na świecie w produkcji baterii litowych, niezbędnych dla elektromobilności. Chociaż samochody elektryczne nie znalazły jeszcze swojego miejsca na polskim rynku, kraj ten jest w stanie przewidzieć wyzwania gospodarcze branży akumulatorowej.

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) na podstawie danych BloombergNEF, Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone jako drugi na świecie producent akumulatorów litowo-jonowych z mocami produkcyjnymi 73 GWh i zbliża się do Chin. . Chociaż na Polskę przypada obecnie zaledwie 6% całkowitych światowych mocy produkcyjnych, szybki rozwój sektora doprowadził do 38-krotnego wzrostu wartości polskiego eksportu w sektorze baterii w ciągu ostatnich sześciu lat.

Polska jest dobrym uczniem w Europie

Ten boom przemysłowy wynika z zakładania w kraju fabryk przez duże zagraniczne firmy. Polska posiada obecnie największą w Europie fabrykę akumulatorów samochodowych, wybudowaną w 2016 roku przez LG Energy Solutions w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem oraz największą w Europie fabrykę systemów magazynowania energii, która ma zostać uruchomiona pod koniec 2022 roku przez szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt Gdańsk.

Polska jest największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych i centrami technologicznymi dla rozwoju elektromobilności. PSPA kładzie jednak nacisk na zwiększenie krajowego potencjału surowcowego potrzebnego do produkcji ogniw i komponentów do baterii, rozwój wykwalifikowanych zasobów ludzkich oraz zwiększenie innowacyjności w łańcuchu dostaw w celu wzmocnienia potencjału sektora baterii w Polsce i regionie.

PSPA zwraca również uwagę, że wzmocnienie europejskiego łańcucha produkcji litu jest obecnie dużym wyzwaniem, ponieważ „Nadal trwa wiele komercyjnych operacji wydobywczych, zwłaszcza w Czechach, Serbii i Rumunii. „, wyjaśnia Aleksander Raj, współautor cytowanego raportuPolska Agencja Prasowa(PAPKA), jest „bez szansOdkrycie złóż litu w Polsce. Dlatego zachętą do rozwoju technologii ponownego użycia i recyklingu baterii powinno być stworzenie zamkniętego cyklu produkcji, eksploatacji i utylizacji.

READ  Walka po śmierci ciężarnej kobiety w Warszawie

Wraz z ogłoszeniem przez Unię Europejską zakazu sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi do 2035 r., akumulatory litowe stają się nowym czarnym złotem, a produkcja przewyższa podstawowe. Co więcej, rozwój takiego europejskiego i polskiego przemysłu umożliwia rozpoczęcie uniezależnienia się od Chin, które są niekwestionowanym liderem z udziałem w rynku na poziomie 77%. PSPA ostrzega jednak, że Polska może szybko spaść na szóste miejsce do 2027 r. z powodu ostrej konkurencji w sektorze.