Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Podatek od każdej instalacji gry? Samotność wywołuje panikę wśród twórców gier wideo

Niezwykle popularny silnik gier Unity ogłosił nowe warunki świadczenia usług, które deweloperzy na całym świecie uważają za absurdalne i niebezpieczne. Silnik żądał zapłaty za każdą instalację gry, co wystarczyło, aby zakończyć działalność każdego studia.

Hollow Knight działa na silniku Unity

Unity to jeden z najpopularniejszych silników gier na świecie. Z pewnością grałeś już w gry wideo utworzone za pomocą Unity: Pomiędzy nami, Subnautyka, Głowa filiżanki, Pokemon Go Lub Pusty rycerz, Rdza i in Ori i Ślepy Las. To narzędzie do tworzenia gier jest łatwe w użyciu, dzięki czemu wielu niezależnych twórców może rozpocząć tworzenie swojej pierwszej gry.

We wtorek 12 września, jednocześnie z konferencją Apple, silnik ogłosił nowe warunki korzystania ze swojego silnika. Warunki, które mogłyby zbankrutować deweloperów, bo były absurdalne w porównaniu z realiami marketingu gry wideo w 2023 roku. Od tego czasu Unity zmieniło kurs w sprawie niektórych zmian, ale nie wszystkich.

Płać za instalację gry

Aby zrozumieć stan paniki, jaki ogarnął branżę gier wideo w nocy z wtorku 12 września na środę 13, musimy zrozumieć absurdalność nowych warunków ujawnionych przez Unity. Od 1 stycznia 2024 r. silnik chce wprowadzić „opłatę instalacyjną” za gry tworzone przy użyciu silnika. Ta zmiana będzie obowiązywać z mocą wsteczną w przypadku gier wydanych przed 1 stycznia.

Od pewnego poziomu 200 000 USD sprzedaży w ciągu 12 miesięcy dla Unity Personal i Plus, 200 000 instalacji, 1 milion USD dla Unity Pro i Enterprise, 1 milion instalacji, Deweloperzy będą musieli uiścić opłatę za każdą instalację gry.

Zrozum: studio deweloperskie musi uiścić opłatę na rzecz Unity za każdym razem, gdy gracz zainstaluje daną grę. Odinstalować i ponownie zainstalować grę? Nowe faktury. Co gorsza, te nowe środki dotyczą również gier w usługach takich jak Xbox Game Pass, bezpłatnych wersji demonstracyjnych, bezpłatnych gier (rozdawania prezentów) i pakietów gier na cele charytatywne. Nie mówimy nawet o darmowych grach, których model ekonomiczny opiera się na darmowej instalacji.

READ  Szybkie wznowienie na Xbox Series X|S: d'autres améliorations i opcje przyszły | Xbox One

Reakcja była natychmiastowa w mediach społecznościowych, gdzie A Część ironii W obliczu tak absurdalnej zmiany jesteśmy otwarci na bardziej szczegółowe analizy, które pozwolą na uwydatnienie podstawowych problemów tej zmiany polityki.

źródło : Runa Skovbo Johansena

W Mastodon Rune Skovbo Johansen szybko oblicza kwotę sprzedaży, jaką deweloper powinien zapłacić na podstawie liczby instalacji swojej gry. Według jego obliczeń z 4 milionów instalacji deweloper zawdzięcza Unity 100% lub więcej swoich przychodów.

Krzyk wśród deweloperów

Twórcy najpopularniejszych gier na rynku korzystających z Unity szybko wyrazili sprzeciw wobec zmiany silnika. Deweloperzy Kult Baranka Grozili na przykład, że to zrobią Wycofanie ich gry ze sprzedaży ze skutkiem od 1 stycznia 2024 r. Inni wspominali o przejściu na silnik Unreal Engine firmy Epic Games, nawet jeśli oznaczało to opóźnienie premiery ich kolejnej gry.

źródło : Gry na Księżycu

Studio Over The Moon Games odnotowało, że tymczasowe bezpłatne wydanie ich gry The Fall w Epic Game Store doprowadziło do 7 milionów instalacji. Dzięki nowej polityce cenowej narzuconej przez Unity studio będzie miało większe zadłużenie niż łączny dochód twórcy studia od chwili jego powstania.

Samotność maleje… trochę

W obliczu wrzasku i gniewu wywołanego tą zapowiedzią Partia Jedności chciała „doprecyzować” swoją nową politykę, nie zmieniając jej istoty. Tak ogłosiła firma Daxius Ta zmiana nie będzie miała wpływu na pakiety gier charytatywnych. Zwolnione będą także wersje demonstracyjne gier.

Co więcej, odinstalowanie i ponowne zainstalowanie tej samej gry dla tego samego gracza nie będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami. Obawiano się, że gracze o złych intencjach będą wielokrotnie przeprowadzać ten proces, aby doprowadzić każde studio do bankructwa.

Jednak Unity określa, że ​​instalacja na wielu urządzeniach będzie skutkować wieloma rachunkami. Na przykład zainstalowanie tej samej gry na konsoli Xbox, komputerze PC i platformie Steam to trzy różne instalacje.

READ  Obawy dotyczą rekordowego topnienia lodu morskiego na Antarktydzie

Odnośnie obecności gier w usługach umożliwiających masową instalację jak np. Xbox Game Pass, Unity uważa, że ​​fakturę należy wysłać do dystrybutora, tutaj Microsoftu. Wyobrażamy sobie, że firma z Redmond jest szczęśliwa, wiedząc, że będzie musiała uiścić opłatę instalacyjną za każdą grę Unity w swoim katalogu, która przekroczy minimum.

Pozostaje wiele problemów

Mimo tej nieśmiałej próby ugaszenia pożaru twórcy mogą wcale nie być zadowoleni.

Po pierwsze, pojawia się duże pytanie dotyczące tego, w jaki sposób Unity wykrywa instalacje. To oczywiście rodzi pytania o poufność danych, nawet jeśli Unity obiecuje zgodność z RODO, ale także o kompatybilność gier Unity z dystrybucją bez DRM. Czy udostępniona lub piracka gra skutkuje obciążeniem programisty? W jaki sposób urządzenie może to wykryć? Firma nadal wypowiada się na ten temat bardzo niejasno: „ Korzystamy z własnego modelu danych. Wierzymy, że da się dokładnie określić, ile razy rozkłada się czas realizacji danego projektu. » Co więcej, firma nigdy nie wyjaśniła, w jaki sposób zamierza rozróżnić gry instalowane w ramach zwolnienia (pakiet charytatywny) od gier instalowanych w ramach zwolnienia (pakiet charytatywny).

Unity zauważa również, że wersja gry działająca w przeglądarce (WebGL lub WebGPU) lub wersja gry w chmurze będzie liczyła się jako instalacja za każdym razem, gdy użytkownik uzyska do niej dostęp.

Oprócz tych (ogromnych) szczegółów, dużym problemem pozostaje rozliczenie na podstawie liczby instalacji gier. Nie jest to w żaden sposób zgodne z nowoczesnym marketingiem gier wideo, który można prowadzić m.in. za darmo lub w ramach subskrypcji.

źródło : Ramiego Ismaila

Teraz jest nadzieja, że ​​Unity cofnie zegar, ale zaufanie między silnikiem a programistami na całym świecie wydaje się nadszarpnięte nie do naprawienia. Konkurenci pokroju Unreal Engine, Godot czy GameMaker mogą zacierać ręce.

READ  Kocham cię i ja też nie

Zapraszamy do śledzenia nas Pobierz naszą aplikację na Androida i iOS. Nasze artykuły, podcasty i najnowsze filmy możesz przeczytać na YouTube.