Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Opór żydowskich rewolucjonistów

Opór żydowskich rewolucjonistów

Getto w Mińsku. Żydowscy zwolennicy przeciwko nazistom

autorstwa Hirscha Smallera

Edycje Payot, 342 strony, 22 €

To niezwykłe świadectwo, zaskakująco trzeźwy i dokładny zapis oporu mińskiego getta wobec nazizmu. Pisarz, dziennikarz, Żyd i komunista Hirsch Smollar (1905-1993) trafił do więzienia w Mińsku pod koniec czerwca 1941 r. na sowieckiej Białorusi, kilka dni po ucieczce z polskiego miasta Białegostoku, na początku ofensywy wiodącej niemieckiej sił w Moskwie.

Około 55 tys. z 71 tys. mieszkańców miasta pozostało tam, gdy 19 lipca 1941 r. władze okupacyjne zmusiły ich do osiedlenia się w „getcie”. Od tego momentu projekt unicestwienia obejmie dwa lata terroru.

Uratuj 90 000 Żydów

Podziemny ruch oporu, którego jednym z głównych przywódców był Hirsch Smaller, umożliwił jednak ocalenie prawie 9 tys. Żydów, pomagając im „wyjść” do oddziałów partyzanckich w lasach. Jego powieść pokazuje, co sprawiło, że getto w Mińsku było tak wyjątkowe: współpraca „ludzi z zachodu” i „wschodu” oraz wybór walki zbrojnej w oddziałach partyzanckich poza jego murami.

Polscy Żydzi znają nazistowski antysemityzm, znają tajemnicę i są przesiąknięci rewolucyjną kulturą. Żydzi radzieccy mieli doświadczenie asymilacji ze społeczeństwem białoruskim. To cenne połączenie ułatwia kontakty z miejskimi organizacjami oporu, w szczególności „Gorkum”, Miejskim Komitetem Partii Komunistycznej.

Konflikty między kibicami

W przeciwieństwie do doświadczeń innych gett, on piszeNie było mowy o pozostaniu z resztą Żydów, czyli uznaniu getta za jedyną żydowską bazę bojową, czy dołączeniu do rewolucjonistów w lesie. ”.

Jak Hirsch Smaller eksponuje konflikty między kibicami i nie ukrywa” głęboka irytacja W obliczu antysemityzmu, który wybuchł po wyzwoleniu Mińska przez Armię Czerwoną na początku lipca 1944 r. na terenach wyzwolonych od hitlerowców i czołowych organów partyjnych pod pozorem walki przeciwko ” podział narodowy ”.