Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

między rozrywką a zyskiem

Axie Infinity: bańka spekulacyjna czy realna szansa?

28-latek z Bangkoku grał w Axie Infinity, grę online opartą na blockchainie Ethereum, nazywaną „Play-to-Earn” lub „graj, aby wygrać” po francusku, która łączy rozrywkę ze spekulacjami finansowymi.

Gry te mogą być dochodowym biznesem w kontekście szaleństwa wirtualnych światów i NFT, przyciągając miliony graczy i miliardy dolarów inwestycji, którzy widzą w tych grach sposób na wprowadzenie większej liczby osób do kryptowalut.

Większość „graczy” wśród was prawdopodobnie zainteresuje model oferowany przez Axie Infinity. W tej grze użytkownicy kupują wirtualne przedmioty, które wyglądają jak krople wody z różnymi atrybutami, takimi jak NFT lub tokeny niewymienialne – cyfrowe aktywa, których właściciel jest zarejestrowany na bazowym blockchainie – w kwotach od kilkudziesięciu do setek tysięcy. .

Rynek nieskończoności Axi

Kupowanie, walka i ulepszanie stworzeń przemawia do ciebie? Wtedy gra, o której mowa, będzie miała coś, co cię skusi. można porównać do Pokemony. Gracze mogą wykorzystywać zwierzaki, aby zarabiać pieniądze wygrywając bitwy, a także tworzyć nowe zwierzaki, których wartość zależy od ich rzadkości. Aktywami można handlować z innymi graczami na platformie, która, jak mówi, ma około 1,5 miliona codziennych użytkowników.

„To już nie jest tylko gra”, powiedział Thetadelaka. „To więcej niż ekosystem”. – Możesz nawet nazwać to krajem, prawda?

Bezpieczeństwo jest nadal przegrzane

Niebezpieczeństwa tego spekulacyjnego ekosystemu i w dużej mierze nieuregulowanej branży gier kryptograficznych zostały podkreślone w zeszłym tygodniu, kiedy Axie Infinity został trafiony napadem o wartości 615 milionów dolarów. Hakerzy zaatakowali część systemu używanego do przesyłania kryptowaluty w grze i poza nią.

Hack Ronin – Nieskończoność Osi
Źródło: DappRadar

Sky Mavis, właściciel wietnamskiej firmy Axie Infinity, powiedział, że zwróci utracone środki, łącząc fundusze z bilansu i 150 milionów dolarów zebranych przez inwestorów, w tym giełdę kryptowalut Binance i firmę venture capital a16z.

READ  Globalny raport z badań rynku dla centrów rozrywki wewnętrznej lub domowej (2021-2026) – według typu, materiału izolacyjnego, komponentu, przemysłu końcowego i regionu

Alexander Larsen, współzałożyciel Sky Mavis, powiedział Reuterowi, że gdyby mógł zrobić coś inaczej, skupiłby się bardziej na bezpieczeństwie podczas tworzenia gry, która została uruchomiona w 2018 roku.

„Zasadniczo jechaliśmy 100 mil na godzinę, dopóki nie dotarliśmy do tego punktu” – powiedział. „Kompromisy, które poczyniliśmy, mogły nie być ideałami”.

Hakowanie, jeden z największych w historii napadów na kryptowaluty, ukazuje gry z gatunku „play for profit”, młodego naukowca w dużej mierze nieznanego poza kręgami kryptowalut i gier, który staje się wielkim biznesem.

Gracze wydali w zeszłym roku 4,9 miliarda dolarów na NFT w grach, z czego zdecydowana większość została sprzedana na Axie Infinity, według narzędzia do śledzenia rynku DappRadar, który reprezentuje około 3% światowego przemysłu gier. Chociaż popyt spadł od szczytu w listopadzie zeszłego roku, sprzedaż gier NFT w 2022 r. wyniosła 484 mln USD.

Wolumen obrotu grami wideo NFT

Zainteresowanie inwestorów grami opartymi na NFT również wzrosło, a projekty przyciągnęły w zeszłym roku 4 miliardy dolarów finansowania, w porównaniu z 80 000 dolarów w 2020 roku, według DappRadar.

Inwestycje w świecie Play-to-Earn w 2021 r.
Źródło: DappRadar

„Jest wielu użytkowników, którzy chcą wchodzić w interakcję z technologią”, powiedział Larsen, dodając, że przychody Axie Infinity przekroczyły w zeszłym roku 1,3 miliarda dolarów. „To tak, jakbyś znalazł nowy kontynent… jakbyś ponownie znalazł Amerykę”.

Atrakcyjna alternatywa finansowa

Dodając kolejne warstwy złożoności, wokół tych gier pojawiły się również nieformalne sieci finansowe, a niektórzy gracze wykorzystują swoje upragnione przedmioty w grze, aby uzyskać dodatkowe korzyści.

Tajlandzki Thetadelaka zdecydował w lipcu zeszłego roku, że chce zarobić więcej pieniędzy, niż byłby w stanie grać sam. Postanowił więc wraz z przyjaciółmi założyć tak zwaną „gildię” w języku gry. Pozwolili, aby ich NFT były używane przez osoby, które chciały grać w Axie Infinity za darmo, bez inwestowania w żadne aktywa, i w zamian otrzymali część wygranych.

Ten styl jest powszechny w grach dla zysku. Thitadilaka powiedział, że jego gildia, GuildFi, rozrosła się do sieci 3000 graczy Axie Infinity, którzy dzielili się swoimi zyskami równo z właścicielami aktywów. Thitadilaka prowadzi teraz GuildFi jako pełnoetatową pracę, a firma zebrała 146 milionów dolarów od inwestorów.

Kraje Azji Południowo-Wschodniej, takie jak Tajlandia i Filipiny, stały się jednym z najważniejszych światowych centrów gier.

Therese Pia, lat 25, mieszkająca w Manili, porzuciła pracę jako nauczycielka w przedszkolu w czerwcu zeszłego roku po tym, jak jej brat założył Real Deal Guild.

Dziś twierdzi, że zarabia do 20 000 USD miesięcznie ze swojej sieci ponad 300 graczy w wielu grach, a także z innych aktywów kryptograficznych.

Teriz Pia pozwala graczom zachować 70%, podczas gdy Ty otrzymujesz 30% udziału w grze. W innej wygrywającej grze, Pegaxy, w której gracze kupują i wymieniają wirtualne NFT na konie, aby brać udział w wyścigach i zdobywać tokeny kryptowaluty, bierze udział 60:40.

„Nie nazywam ich pracownikami”, powiedziała. „Nazywam ich po prostu moimi przyjaciółmi lub naukowcami”. „Wynagrodzenie na Filipinach, jeśli jestem nauczycielem… Skończyłem studia, jestem nauczycielem, ale to nie wystarczy. Nigdy nie wyobrażałem sobie, że mógłbym zarobić takie pieniądze”. Ale Bea ostrzegała, że ​​to niebezpieczna sprawa.

„Istnieje duże ryzyko. Kiedy inwestuję w nową grę… Będąc członkiem Real Deal Guild, mamy zespół partnerów, mamy badaczy, ale pod koniec dnia nadal jest to ryzyko.”

Yield Guild Games, jedna z największych sieci gier nastawionych na zysk, poinformowała, że ​​w czwartym kwartale 2021 r. miała 10 000 graczy Axie Infinity, którzy zatrzymali 70% swoich zarobków i otrzymali łącznie 11,7 miliona dolarów.

Corey Welton, lat 25, z siedzibą w Australii, założył Pegaxy, który, jak twierdzi, ma około 160 000 użytkowników dziennie. Szacuje się, że 95% gier, w których zarabiają, użytkownicy gry uczestniczą jako „dzierżawcy”, osiągając zyski bez posiadania aktywów, podczas gdy 5% to właściciele aktywów.

Sami gracze

Eksperci prawni ostrzegają, że nie ma siatki bezpieczeństwa dla graczy, którzy już inwestują w ryzykowne aktywa, co naraża ich na niebezpieczeństwo, jeśli projekt się nie powiedzie lub rynek aktywów wyschnie.

Ponieważ globalni regulatorzy starają się samodzielnie obsługiwać kryptowaluty, nie ma nadzoru nad NFT lub względną niszą w grach, w których można zarobić, które zazwyczaj wykorzystują tokeny kryptowaluty w grze, które można następnie spieniężyć tradycyjnymi pieniędzmi.

„Zapisywanie jakiejkolwiek wartości w takich projektach jest bardzo ryzykowne” – powiedział David Lee, partner ds. kryptowalut w londyńskiej kancelarii prawniczej Flagship – „Zarabianie w grach opartych na blockchain często odbywa się dzięki nagrodom wypłacanym za pomocą natywnego tokena projektu”.

„Nie ma gwarantowanych wartości, ani dla tokena, ani dla zasobu w grze, ponieważ ich wartość jest często określana przez podaż i popyt na rynku. Oznacza to, że może wystąpić znaczna zmienność cen, a jeśli projekt stanie się mniej popularny lub jest opuszczony, istnieje możliwość, że aktywa staną się bezwartościowe.”

Jednak obrońcy tych gier twierdzą, że sukces zależy od kombinacji czynników, takich jak umiejętności, strategia i szczęście.

„Zdecydowanie są pieniądze do zarobienia, ale są też pieniądze do stracenia” – dodał Welton z Pegaxy. „Graj, aby wygrać, nie należy mylić z dobroczynnością, w ten sposób ludzie się gubią”.