Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Komisja Europejska zaostrza swoje stanowisko w sprawie przejęć średniej wielkości – EURACTIV.com

Komisja Europejska zaostrza swoje stanowisko w sprawie przejęć średniej wielkości – EURACTIV.com

W zeszłym tygodniu Komisja Europejska dwukrotnie zapowiadała, że ​​użyje nowego narzędzia prawnego do oceny fuzji średnich przedsiębiorstw, jednak sprawa może mieć negatywne reperkusje dla stabilności jednolitego rynku.

W poniedziałek (21 sierpnia) komisja ogłosiła, że ​​dokona przeglądu zapowiadanego przejęcia Nasdaq Power, szwedzkiej i norweskiej regulowanej platformy handlowej świadczącej usługi w zakresie handlu kontraktami terminowymi na energię elektryczną i usług rozliczeniowych, przez swojego głównego niemieckiego konkurenta EEX.

Podobnie Komisja ujawniła w piątek (18 sierpnia), że 15 państw członkowskich – w tym Francja, Włochy, Belgia, Polska i Hiszpania – zwróciło się do niej o zbadanie amerykańskiego giganta półprzewodników Qualcomm, izraelskiego producenta półprzewodników specjalizującego się w pojazdach podłączonych do sieci.

W obu przypadkach zapowiadane przejęcia nie osiągnęły niezbędnych progów notyfikacyjnych – wyznaczanych wielkością sprzedaży europejskich firm biorących udział w transakcji – więc nie mają wyboru. „Wymiar europejski” Niezbędne do automatycznej interwencji Komisji.

Ale, Nowe prawa Wprowadzony w marcu 2021 r. – obecnie znany jako „art. 22” rozporządzeń UE w sprawie integracji (lista fuzji) – które jak dotąd zastosowano tylko raz, daje Komisji możliwość oceny przejęć, które mają ograniczone skutki gospodarcze, ale które mimo to mogą podważyć wolną i niezakłóconą konkurencję w państwach członkowskich i pomiędzy nimi.

W związku z tym państwa członkowskie wniosły do ​​Komisji sprawy Nasdaq power/EEX i Qualcomm/Autotalks, która zdecydowała się zająć obiema sprawami.

„użyteczne narzędzie.

W przeciwieństwie do Nasdaq Power/EX, która ujawnia nordyckie obawy dotyczące monopolizacji rynków energii, sprawa Qualcomm/AutoTalks trafia w sedno celu art. 22.

W rzeczywistości umożliwia komisji zbadanie przejęć Startupy czyli innowacyjne firmy o dużym potencjale wzrostu W przeciwnym razie nie byłoby to zauważalne” – powiedziała EURACTIV Christina Cavara, europejska specjalistka ds. konkurencji.

Umożliwia to identyfikację ewentualnych „zabójczych przejęć” („zabójczych przejęć”) i zapobieganie im Zabójcze przejęcie Kavara wyjaśniła, co ma miejsce, gdy duża firma kupuje innowacyjny startup, aby w przyszłości nie stał się konkurentem.

READ  „Boję się znaleźć u władzy skrajnie prawicowego wybranego urzędnika”.

Komisja mogłaby również, poprzez art. 22, rozpocząć badanie „odwrotnych, fatalnych zysków” (Odwrotne zabójcze przejęcia), z pytaniem, czy kupujący rezygnuje ze swoich możliwości innowacyjnych w momencie przejęcia innej firmy, tak aby na rynek wprowadzony został tylko jeden produkt, a nie drugi konkurent.

Aspekt ten jest szczególnie istotny w przypadku Qualcomma, od dawna uznawanego przez europejską społeczność „antymonopolową” za drapieżnika cenowego i będącego przedmiotem wzmożonej czujności regulacyjnej w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku. W szczególności w 2019 r. na firmę nałożono karę w wysokości 242 mln euro za sprzedaż chipsetów pasma podstawowego 3G poniżej kosztów, co wyparło konkurencyjną firmę Icerę z rynku.

W tym względzie art. 22, pomimo jego dotychczasowego ograniczonego stosowania, brzmi: „ użyteczneJest to niezbędny dodatek do europejskiego zestawu narzędzi dotyczących konkurencji – dodała pani Kafara.

Podobne wystąpienie wygłosiła Michelle Mager, specjalistka ds. konkurencji w Centre for Law, Economics and Society na University College London, już po pierwszym zastosowaniu art. 22 w 2021 r., podczas przejęcia. Ilumina/trofeum : nowe zasady” Mężczyzna[nt] Prawdziwa zmiana paradygmatu: firmy nie mogą już zakładać fuzji i przejęć według własnego uznania..

Konkurencja, polityka przemysłowa i handel

Ocena małych przejęć ma charakter nie tylko techniczny: odzwierciedla szerszą zmianę podejścia do celu europejskiej polityki konkurencji.

Na całym świecie organy regulacyjne, takie jak Komisja, wywierają silną presję polityczną, aby to zrobiły Porzućcie pogląd, że polityka konkurencji działa tylko w izolacji, niczym ezoteryczny temat praktykowany przez klasę zaściankowych technokratów.Pani Kafara powiedziała EURACTIV.

W dzisiejszym świecie pełnym wielu kryzysów musimy postrzegać politykę konkurencji jako instrument polityki gospodarczej. [de la même manière que peuvent l’être] Polityka przemysłowa i handlowa »i dodaje.

Problem nie dotyczy już tylko skuteczności organów regulacyjnych: musi stanowić podstawę szerszej dyskusji na temat skuteczności organów regulacyjnych Europejskie wartości, takie jak elastyczność i suwerenność.”.

READ  Ciąg dalszy historii: Polska w Unii, 20 lat nieporozumień?

Takie myślenie wpisuje się w główne europejskie wysiłki mające na celu osiągnięcie pewnej formy strategicznej niezależności w podstawowych kwestiach przemysłowych, w szczególności w zakresie rozwoju i produkcji półprzewodników na ziemi europejskiej w ramach niedawno przyjętego specjalnego rozporządzenia europejskiego.

W tym sensie konieczne jest nadanie konkursowi wymiaru praktycznego, zakorzenionego w realiach politycznych dzisiejszej Europy – dodał ekspert.

Wreszcie takie podejście „zaczyna cieszyć się szerokim poparciem decydentów w Brukseli”.