Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jaka przyszłość czeka Irlandię, jeśli podatki minimalne zostaną zglobalizowane?

Według badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, dzięki rajom podatkowym co roku ze stanów wycofuje się około 245 miliardów dolarów.[1].

Jeśli takie praktyki optymalizacyjne stały się powszechne, to dlatego, że istnieje odwieczna zasada zakazująca podwójnego opodatkowania międzynarodowych korporacji przez państwa. W rzeczywistości zyski przedsiębiorstw są opodatkowane tylko w kraju, w którym korporacja ma stałą siedzibę. W dobie globalizacji niektóre firmy stały się prawdziwymi mistrzami optymalizacji podatkowej i nie wahają się chronić swoich zysków, przenosząc je do krajów, w których podatki są najkorzystniejsze, takich jak Irlandia (12, 5%) czy Holandia (9%). ). Wielkość poboru podatków przez międzynarodowe korporacje dzięki optymalizacji podatkowej i częstym aferom pchnęła kraje i organizacje do poszukiwania nowych rozwiązań.

OECD i koncepcja minimalnego podatku

Mając to na uwadze, OECD uruchomiła w 2015 r. program BEPS[2] („Erozja bazy i przenoszenie zysków”) – którego celem jest walka z erozją podstawy opodatkowania i przenoszeniem zysków – poprzez zaproponowanie piętnastu środków do przedyskutowania, przedyskutowania i wdrożenia na szczeblu globalnym. 12 października 2020 r. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju określiła kompleksowe ramy BEPS 2.0, zrzeszając 140 krajów w celu prowadzenia negocjacji i zakończenia rajów podatkowych. Grupa krajów rozważa obecnie dwa filary: pierwszy koncentruje się na gospodarce cyfrowej, a drugi ma na celu nałożenie minimalnych podatków na duże międzynarodowe firmy, niezależnie od lokalizacji ich stałej siedziby, zapobiegając tym samym unikaniu płatności. Miliony euro podatku, który jesteś winien.

Jeśli chodzi o drugi filar, negocjacje zakończyły się prawie sukcesem: 136 krajów zgodziło się na wprowadzenie tego 15% minimalnego podatku. Minimalny podatek odpowiada stawce podatkowej, która będzie powszechna w maksymalnej liczbie krajów (do tej pory (136 krajów) i będzie miała zastosowanie do wszystkich firm o obrotach powyżej 750 milionów euro.[3]. Dlatego niezależnie od kraju, do którego będą przekazywane zyski firmy, będzie ona opodatkowana na poziomie minimum 15%. Weźmy na przykład amerykańską korporację międzynarodową z oddziałem w Irlandii. Obecnie zyski osiągane w kraju są opodatkowane stawką 12,5%. Teraz, ponieważ Irlandia chciałaby przyjąć ten system, gdyby został nałożony minimalny podatek, zyski tej amerykańskiej międzynarodowej firmy uzyskane w Irlandii byłyby opodatkowane w wysokości 15%. Administracja USA może odzyskać 2,5% podatek od irlandzkich zysków, odpowiadający różnicy podatkowej między efektywną stawką podatkową Irlandii a niższą stawką.

Zatem dwie główne podstawy, od których zależy minimalny podatek, to:

  • Z drugiej strony reguła Income Inclusive Rule (RIR), która stanowi, że spółka dominująca jest opodatkowana od niepodlegających opodatkowaniu dochodów podatkowych spółki zależnej, tj. różnicy podatkowej między efektywną stawką podatkową stosowaną przez państwo, w którym spółka zależna ma swoją siedzibę oraz stawkę nie mniejszą niż 15%.
  • Z drugiej strony, Rule on Insufficient Tax Payments (RPII), która stanowi, że jeśli podatek zapłacony przez spółkę dominującą jest niższy niż stawka minimalna (albo dlatego, że państwo, w którym znajduje się spółka dominująca, nie wprowadziło reguły RIR do swojego prawa lokalnego, albo dlatego, że samo państwo ma stawkę podatkową dla swoich lokalnych korporacji niższą niż niższa stawka), pozostała luka podatkowa między efektywną stawką podatkową a niższą stawką zostanie przeniesiona na stany innych podmiotów należących do grupy, które ustanowili RPII w swoim prawie lokalnym.

Dzięki temu globalnemu minimalnemu podatkowi międzynarodowe korporacje nie będą miały luk prawnych, a raje podatkowe stracą swój charakterystyczny charakter. Ponadto zasady te mają tę zaletę, że zachęcają ich do podpisania umowy, aby nie zostawiali innym krajom dodatkowych podatków, z których mogą skorzystać dzięki BEPS 2.0… co w dużej mierze wyjaśnia, dlaczego Irlandia, Polska, Luksemburg i inne. Postanowiłem przyjąć umowę.

Jakie są konsekwencje minimalnego podatku dla irlandzkiej gospodarki?

Przede wszystkim przypomnijmy, że wzrost Irlandii w ciągu ostatnich dwudziestu lat opierał się na podatku od osób prawnych, którego stawka jest znacznie niższa niż w przypadku jej europejskich sąsiadów. Ten kraj, prawdziwy raj podatkowy w sercu Unii Europejskiej, przyciągnął wiele dużych firm, takich jak Google i Apple, których obroty sięgają miliardów dolarów. Według brytyjskiej gazety StróżIrlandzki system podatkowy pozwolił Microsoftowi zapłacić jakikolwiek podatek od 260 miliardów euro zysków z jednej z jego spółek zależnych, co stanowi około trzech czwartych PKB Irlandii.[4].

Irlandia oferuje również inne atuty, które ułatwiają zakładanie firm w tym kraju: angielski jako język odniesienia, dobrą infrastrukturę, bezpieczeństwo polityczne, a także uprzywilejowany dostęp do morza w celach transportowych. Te atuty sprawiają, że ten kraj jest prawdziwym miejscem wypoczynku dla firm z całego świata.

Jednak równowaga, którą Irlandia, jak się wydaje, znalazła, stwarza ryzyko podważenia globalnego podatku minimalnego. Mimo niechęci Irlandia ogłosiła w czwartek, 7 października, że ​​podpisze tę umowę. Powody, dla których Irlandia dokonała tego wyboru, są różne. Pierwszy jest niewątpliwie związany z faktem, że ma on ograniczoną wagę dyplomatyczną w Unii Europejskiej. Irlandia jest również jednym z pierwszych krajów dotkniętych Brexitem, co znacznie komplikuje jej handel z Wielką Brytanią, zmuszając ją do zbliżenia się do europejskich partnerów. Ponadto Irlandii udało się zapewnić, że podatek wyniesie 15%, a nie 21%, jak chciał prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden z inicjatywy globalnego projektu. Te 15% reprezentuje dolną i górną granicę, co zmusza ich do podniesienia stawek, do dolnej granicy, ale także do pułapu. Dodatkowo uzyskała wskaźnik utrzymania na poziomie 12,5% dla swojego lokalnego biznesu, sprzyjający jego rozwojowi na poziomie krajowym.

na poziomiemój światBędą teraz trzy kategorie krajów. Przede wszystkim ci, którzy mają stawkę podatkową wyższą niż 15%, jak np. Francja i Stany Zjednoczone, którzy będą zachęcani do stopniowego obniżania swoich stawek; Z drugiej strony kraje, które podobnie jak Irlandia będą miały niższy próg, który będą musiały podnieść. Wreszcie wszystkie kraje niebędące sygnatariuszami z niższą stawką, takie jak Kenia i Nigeria, a także niektóre raje podatkowe, takie jak Brytyjskie Wyspy Dziewicze.

z Irlandiii Prawdą jest, że firmy, które zdecydowały się na założenie swoich terytoriów w Irlandii, zrobiły to głównie ze względu na korzystne podatki. Jeśli jednak ta cecha jest obecnie powszechna w innych krajach, jaki byłby wybór tych firm?

Pierwsza opcja to pozostanie w Irlandii. Jeśli te firmy wybierają ten kraj zamiast innego raju podatkowego, to dlatego, że ma inne zalety niż podatki, jest wyraźnie ciekawszy niż inne. Drugą opcją byłoby przeniesienie spółki zależnej do innego kraju, w którym podatki są atrakcyjne. Dlatego konieczne będzie znalezienie kraju z minimalną stawką 15%, który będzie sygnatariuszem porozumienia i miejsca, w którym pracownicy się zgodzą (najlepiej będzie to w Unii Europejskiej). W rzeczywistości ten wybór może być bardzo kosztowny dla firm, bez faktycznej zmiany rzeczy. Ostatecznym rozwiązaniem dla firm jest przeniesienie siedziby do Irlandii w celu skorzystania z programu 12,5% dla lokalnych firm. Jednak trudno sobie wyobrazić, że międzynarodowe firmy odmawiają swojemu DNA wyjazdu do Irlandii. Ale czy możemy rozsądnie wierzyć, że Apple porzuci „projektanta w Kalifornii” na rzecz „projektanta w Cork” i zrezygnuje z wielu jego zalet, w szczególności z miejsca na NASDAQ?

Podsumowując, podpisanie tej umowy nie stanowi realnego zagrożenia dla rozwoju Irlandii w najbliższych latach..

Krótko :

  • Globalizacja minimalnych podatków będzie skutecznym rozwiązaniem, które pozwoli wyrównać interesy krajów i zlikwidować różnice w stosunku do krajów posiadających (skrajne) przywileje podatkowe. Podatki nie będą więc bronią strategiczną, ale instrumentem globalnej koordynacji.
  • Należy jednak pamiętać, ponieważ 15% próg jest nadal bardzo bliski 12,5% Irlandii i wciąż bardzo daleki od średniej około 27% krajów G-20 lub 20% OECD. Państwa[5]. Widzimy również ponowne ukierunkowanie cen wokół tej średniej. W 2022 r. francuska stawka podatku od osób prawnych zostanie obniżona z 33% do 25%.[6]. W USA, po tym, jak Trump obniżył stawkę z 35 do 21% w 2017 roku, Biden planuje podnieść stawkę do 28%.[7]. Wielka Brytania planuje również podnieść swoją stawkę z 19% do 25% do 2023 r.[8].
  • Nawet jeśli jesteśmy na właściwej drodze do dostosowania, to globalne porozumienie wciąż jest dalekie od wdrożenia, ponieważ pozostają kwestie techniczne, takie jak zastosowanie przepisu do przedsiębiorstwa z deficytem, ​​zwłaszcza z powodu przejściowych opóźnień czasowych. Między rachunkowością finansową a rachunkowością podatkową. W rzeczywistości, jeśli firma jest zarejestrowana w stanie, w którym jest opodatkowana 15%, wyobraźmy sobie, że odnotowuje zysk w wysokości 100 USD w roku N, ale deficyt w wysokości 30 w roku N-1. Będzie mogła opodatkować ją za jej zysk N, tak aby jej podatek wynosił 15% z 70, czyli 10,5% (tj. podatek mniejszy niż 15%). Z drugiej strony, zanim umowa wejdzie w życie skutecznie, kolejne kroki będą jeszcze długie, ponieważ każdy kraj musi włączyć te przepisy do swojego prawa krajowego, a specyficzne ramy podatkowe dla Stanów Zjednoczonych wymagają ratyfikacji przez Kongres USA. Bez zgody tego ostatniego minimalny podatek to tylko jedno dodatkowe przedsiębiorstwo.
  • Wreszcie, ryzyko minimalnego opodatkowania polega na tym, że jest to jedynie symboliczny środek i że niektóre państwa dokonują sztuczki mającej na celu przejęcie kontroli nad systemem poprzez oferowanie ulg podatkowych lub innych obniżek w celu utrzymania jego atrakcyjności.

Kolumna „Prawo, orzecznictwo i praktyka prawa rozszerzonego”

Celem tego felietonu jest omówienie kwestii merytorycznych związanych z tą transformacją. W kontekście, w którym analityka cyfrowa, big data i dane, uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja zasadniczo i na stałe zmieniają praktykę prawa, tworząc „rozszerzonych prawników”, ale także wzywając do „rozszerzonego prawa” w odniesieniu do wyzwań i nowych modeli biznesowych opartych na technologii cyfrowej.

Dzięki Enhanced Law Institute, EDHEC Business School ma kluczowy atut w umieszczaniu wiedzy, umiejętności i funkcji prawnika w centrum przemian biznesowych i społecznych. Jest on nakreślony wokół 3 strategicznych osi rozwoju: mieszanej oferty szkoleniowej, przydatnych badań dla branży prawniczej oraz platformy zarządzania talentami prawniczymi. https://www.edhec.edu/fr/ledhec-augmented-law-institute



[1] Dzisiejszy numer — uchylanie się od płacenia podatków kosztuje 427 miliardów dolarów rocznie, Courier International, 20 listopada 2020 r.

[2] Forel F. Deschamps, Filar 2 propozycji OECD GloBE: w kierunku minimalnej stawki podatkowej dla korporacji międzynarodowych, EY Société d’avocats, 4 stycznia 2021

[3] Międzynarodowy podatek od osób prawnych: 136 krajów zgodziło się na minimalny podatek w wysokości 15%, Francja 24, 8 października 2021 r.

[4] E. Finn, B. Benazit i J. Lanch, Minimalne podatki od osób prawnych: co mówią Irlandia, kraje Beneluksu i Szwajcaria? Francja Info, 4 czerwca 2021

[5] T. Leroy, Rozumiem to wszystko – globalne minimum podatku od osób prawnych, czy to naprawdę przeszkadza? , BFM Biznes, 8 kwietnia 2021

[6] I. Couet, Obniżka podatku: 25% podatku dochodowego od osób prawnych w 2022 r., Les Echos, 22 września 2021 r.

[7] A. Berminter, po pracy, Joe Biden chce podnieść podatki dla bogatych w Stanach Zjednoczonych, Le Monde, 28 kwietnia 2021

[8] A. Kunis, Wielka Brytania podnosi podatki w ramach przygotowań do pandemii, Les Echo, 3 kwietnia 2021 r.

READ  Stowarzyszenie zakłada łazienki na granicy Polski dla uchodźców