Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jak Austria ożywiła nocne pociągi w Europie

Na początku lipca w Hamburgu kilku urzędników z Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), największej austriackiej firmy kolejowej i jej niemieckiego odpowiednika Deutsche Bahn (DB), powitało z uśmiechem prasę specjalistyczną, gdy przyszli odkryć jeden z 22 nowych Wagony sypialne „Nightjet”, Odnowione od góry do dołu. Na pokładzie bardziej przestronne kabiny, bardziej miękkie łóżka, Wi-Fi, porty USB dla całej rodziny, a nawet trzy miejsca na rowery w każdej kabinie.

Do 2026 roku chcemy podwoić liczbę pasażerów Nightjet do trzech milionów rocznie. W tym celu musimy dodać nowe kierunki do naszej paneuropejskiej sieci nocnych pociągów, ale także zaoferować nowoczesne i wygodne pociągi. „,” wyjaśnia Sabine Stock, szefowa Voyageurs w ÖBB.

Notatka udostępniona przez użytkowników, takich jak Cléa Rédalié, podróżniczka z Genewy: „ Moja kabina Nightjet Zürich-Berlin była czysta i dobrze utrzymana, ale ciasna z brązowymi skórzanymi ścianami, bardzo stara ».

W ciągu najbliższych kilku lat ÖBB spodziewa się dostarczyć 20 nowych siedmioczłonowych pociągów zamówionych w Siemens Mobility. To skróciłoby ich flotę nocnych pociągów do 33 w ciągu 4 lat. Krok jest ważny. Rzeczywiście, jeśli w 2017 roku Austriacy postawili na ponowne uruchomienie pociągu nocnego, zrobili to kilkoma środkami, głównie 57 wagonami sypialnymi i wagonami zakupionymi od Deutsche Bahn, które wtedy uciekały z sektora, który uznano za zbyt trudny. Pięć lat później DB ponownie uruchomił program Night Train… ale całkowicie zlecił to Austriakom.

Nowe narodziny

„Mamy inny profil niż DB. W przeciwieństwie do Niemiec, jest tu kilka szybkich pociągów, a górzysta geografia kraju sprawia, że ​​pociąg jest fajny [car les voyageurs potentiels habitent souvent des vallées densément peuplées, NDLR]. Uważamy, że możemy sprawić, że nocne pociągi będą opłacalne bez wzbogacania się”.Kurt Bauer, szef głównego wydziału ÖBB, usprawiedliwiał się podczas przesłuchania w Bundestagu w 2017 roku, przed niemieckimi parlamentarzystami zafascynowanymi strategią przeciwko nurtowi małego sąsiedniego kraju.

W przyszłości połącz nocą koleją 13 europejskich miast liczących kilka milionów mieszkańców z powrotem Berlin-Paryż pod koniec 2023 r. lub pojawieniem się Zurych-Barcelona pod koniec 2024 r.

Opierając się na tej nieco archaicznej bazie materialnej, Austriacy zaczęli odbudowywać europejską sieć linii nocnych, które teraz łączą Rzym z Malmö (Szwecja), Paryż z Wiedniem (Austria) lub Berlin z Bukaresztem (Rumunia). Wszystko dzięki partnerstwu z firmami publicznymi lub prywatnymi w Szwajcarii (CFF), niemieckim, francuskim, szwedzkim (Snälltåget), czeskim (Regiojet), polskim (PKP), węgierskim (MAV) itp. W 2019 roku, przed Covid-19, Nighjets przyjęło prawie 1,5 miliona pasażerów. Liczba do ponownego osiągnięcia, a nawet przekroczenia w 2022 roku.

READ  Startupy grają w materace wyprodukowane we Francji, marketing i sprzedaż

Dla Stephanie Burke, dyrektor marketingu DB Grandes Lignes, również z siedzibą w Hamburgu, „Pociąg nocny to nie tylko potężny symbol podróży przyjaznych klimatowi, to także znak połączonej Europy bez granic”. I obiecać, że w najbliższych latach, z powrotem Berlina-Paryża pod koniec 2023 roku lub powstaniem Zurychu-Barcelony pod koniec 2024 roku, nocą połączy koleją 13 dużych europejskich miast liczących kilka milionów mieszkańców. .

Dla tych, którzy śledzili renesans nocnych pociągów w Europie, powrót DB do ÖBB to uśmiech.

W latach 2000-2010 często jeździliśmy z dziećmi nocnym pociągiem z Berlina do Paryża oraz z Berlina do Bordeauxwspomina Erin Muller, wspaniała użytkowniczka nocnych pociągów. To było praktyczne i zabawne. Ale wozy były stare i nie było prawdziwej obsługi ani chęci jej ulepszania. Co gorsza, w tym samym czasie ceny nadal rosły »pamiętasz. „Czuliśmy się, jakbyśmy przybyli do dużego domu. Paryż-Berlin został odwołany w 2014 roku, a reszta nastąpiła..

Model ekonomiczny do znalezienia

W tym czasie boom na tanie linie lotnicze był w pełnym rozkwicie, paryskie porozumienie klimatyczne było właśnie negocjowane, a w Europie wiele rządów i partii politycznych koncentrowało się zamiast tego na kwestiach imigracyjnych i debatach na temat tożsamości. Jednak postępujące zmiany klimatyczne, ruch Piątek w przyszłości Teraz energetyczne konsekwencje wojny na Ukrainie ponownie skupiają agendę na kryzysie ekologicznym. Nocny pociąg nagle znów staje się atrakcyjnym rozwiązaniem.

„Kryteria, które skłoniły mnie do skorzystania z nocnego pociągu, to z jednej strony nostalgia za podróżami, w których można mierzyć czas i odległość, z drugiej strony czynnik środowiskowy, a wreszcie fakt dotarcia do celu w spokoju, bez marnowania czasu. Szczerze mówiąc, spóźniliśmy się dwie godziny na przyjazd. Ja byłem na wakacjach i dobrze się bawiłem. Ale inni podróżnicy zdenerwowali się i powiedzieli mi, że takie opóźnienia są częste.Cléa Rédalié, która również precyzuje, że podróż pociągiem nocnym kosztowałaby ją o połowę mniej niż samolotem.

Ramy podatkowe sprzyjają podróżom lotniczym koleją, zwłaszcza że nafta lotnicza nadal nie jest opodatkowana na poziomie międzynarodowym

Czy to w Austrii, Niemczech, Francji czy gdziekolwiek indziej, renesans nocnych pociągów w Europie wciąż musi pokonać wiele przeszkód, zanim będzie mógł przejąć kontrolę. Przede wszystkim są opóźnienia, wynikające z wielu budów, które świadczą o ogólnym poziomie niedoinwestowania sieci.

READ  Francja i Polska w półfinale - 15.09.2022 o 00:14

Nawet w czasach kryzysu istnieje również waga krajowych „opłat”, które przedsiębiorstwa kolejowe muszą uiszczać zarządcom infrastruktury, co podważa rentowność pociągów nocnych. Wreszcie, istnieją ramy podatkowe, które faworyzują transport lotniczy nad koleją, zwłaszcza że nafta lotnicza nadal nie jest opodatkowana na szczeblu międzynarodowym.

Dlatego w grudniu ubiegłego roku duże firmy kolejowe złożyły skargi do Komisji Europejskiej. Jego nocne pociągi Osiąganie swoich granic jako model opłacalny komercyjnieCzy możemy przeczytać w przesłaniu niemieckiej gazety? Der Spiegelpotwierdzone przez zainteresowane strony.

„Potrzebne jest wsparcie polityczne, aby przenieść nocne pociągi na wyższy poziom”upewniając się, że sygnatariusze, w szczególności Deutsche Bahn, Nederlandse Spoorwegen, SNCF, Szwajcarskie Koleje Federalne (CFF) i oczywiście austriacki ÖBB.