Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Francusko-szwajcarskie lotnisko Bazylea-Mulhouse ponownie uruchamia swoje place budowy, ale nie dąży już do rejestrowania ruchu

Liderzy EuroAirport liczą na wyraźne ożywienie ruchu lotniczego w 2022 roku. Jednak w tym roku aktywność francusko-szwajcarskiego lotniska nie wróci do rekordu sprzed kryzysu: w 2019 roku dwa terminale powstałe na granicy Bazylei a St. Louis (Haut-Rhin) przyjęło 9,1 mln pasażerów. W swoim tymczasowym budżecie EuroAirport spodziewa się 6,2 mln pasażerów w 2022 r. z „trwająca aktywność” Oczekiwany przypływ i odpływ epidemii COV W miesiącach letnich.

„Przeżyliśmy właśnie najbardziej katastrofalne dwa lata od powstania EuroAirport 73 lata temu”, wspomina Matthias Suhr, jej dyrektor zarządzający. Po piętnastu latach stałego wzrostu w średnim tempie 8% rocznie, lotnisko Bazylea-Miluza jest uziemione w 2020 r. z 71% spadkiem liczby pasażerów. Pomimo 39% wzrostu frekwencji odnotowanego w 2021 roku i optymizmu wykazanego w 2022 roku, największe tegoroczne lotnisko w Grand-Est pozostanie w niepewnej sytuacji finansowej.

Niepokój o krytykę

W 2019 roku, po dekadzie wzrostu, EuroAirport wygenerowało dużą nadwyżkę gotówkową w wysokości 50 mln euro. „Nasza strata finansowa wyniosła 17 milionów euro w 2020 r. Za miesiąc poznamy naszą sytuację księgową za rok podatkowy 2021. W tym roku głównym problemem będą przepływy pieniężne i wypłaty wynagrodzeń.”ostrzega Matthias Suhr. „Skorzystaliśmy z tego funduszu wojennego podczas pandemii. Przepływy pieniężne ponownie wzrosną w 2022 roku i wykorzystamy go do ponownego uruchomienia placów budowy.”ogłasza Matthias Suhr.

W ciągu ostatnich dwóch lat EuroAirport zidentyfikowało i skoncentrowało swoje projekty inwestycyjne na elementach związanych z bezpieczeństwem lotniczym.

Kryzys i presja środowiskowa do tej pory usprawniły projekt opracowania trzeciego pasa startowego, który umożliwiłby obsługę potencjalnego ruchu 13 milionów pasażerów w 2030 roku.

Plany rozbudowy obiektów stacji lub modernizacji parkingów zostały zamrożone lub przełożone. Zawieszony został planowany remont poziomu 2 budynku, mający na celu poprawę komfortu mieszkańców. „Możemy przyjąć bardziej pozytywną wizję na rok 2022. Niektóre projekty zostaną wdrożone w zakresie jakości pasażerów na poziomie 2. Będziemy kontynuować nasze podejście do środowiska, podejmując działania mające na celu ograniczenie hałasu i usprawniając klimatyzację”.zapowiada Matthias Suhr, nie podając wielkości inwestycji.

READ  SNCF jest zainteresowany pociągiem lewitacji elektromagnetycznej

Badany od dwóch dekad nowy projekt kolejowy EuroAirport przetrwał kryzys. „Szczegółowe badania rozpoczną się po zatwierdzeniu przez gubernię”.ogłasza Matthias Suhr. Szacunkowy koszt tego projektu, który wymaga przebudowy istniejącej linii kolejowej między Mulhouse a Bazyleą oraz budowy linii kolejowej łączącej się z terminalem lotniczym, wynosi 340 mln euro. Mógłby zostać wdrożony w 2030 roku. We wrześniu 2001 roku ministrowie transportu Szwajcarii i Francji Moritz Leuenberger i Jean-Claude Gaysot zapowiedzieli, że rozpocznie działalność w 2010 roku. Wówczas Federalny Urząd Transportu oszacował koszty transportu. Projekt kosztuje od 130 do 170 milionów euro.

Przekieruj ruch do niskich kosztów

„Wciąż mamy kłopoty”, stwierdza dyrektor generalny EuroAirport. Dwadzieścia lat po rozstaniu z Crossairem, które pozostawiło Bazyleę Mulhouse sierotą z centrali firmy, rolę lokomotywy przejął tani przewoźnik EasyJet, istniejący od 2005 roku. Szwajcarska filia EasyJet, która w Europort posiada 10 samolotów i załogę, odpowiada za 60% ruchu. „easyJet zbudował z nami dwa ze swoich najnowszych samolotów, Airbus A320neo. To świadectwo zaufania”Witamy Mathiasa Suhra.

Wizzair, druga firma kliencka EuroAirport, pozostaje w tyle z 12% ruchu. Trzecia co do wielkości tania linia lotnicza w Europie, Ryanair, ma niewielką obecność na EuroAirport, obsługując tylko Dublin i Zagrzeb.

Usługi serwisowe dla międzynarodowych hubów

W swoim aktualnym programie na zimowy sezon lotów 2021/2022 Basel-Mulhouse zdołała utrzymać obsługę międzynarodowych hubów trzech głównych sojuszy: SkyTeam z Air France do Paryża Charles de Gaulle i KLM do Amsterdamu, Star Alliance z Lufthansą do Monachium i Frankfurt oraz Brussels Airlines do Brukseli, Turkish Airlines do Stambułu i wreszcie Oneworld z British Airways do Londynu. „Straciliśmy Air France na Orly”ubolewa jednak Matthias Suhr. „W czasie kryzysu zamroziliśmy wysokość tantiem, które płacą firmy. Nie mogliśmy ich zmniejszyć, ponieważ musieliśmy pokryć nasze koszty stałe”.

Niektóre nowe funkcje zostały ogłoszone tego lata na lotnisku Euroairport: Aegean Airlines, następca greckiego narodowego przewoźnika Olympic Airlines, planuje obsługiwać Ateny z Bazylei-Miluzy. Polska firma czarterowa Enter Air wyląduje samolot do lotów średniego zasięgu dla klientów TUI, wiodącej grupy turystycznej na świecie. „Cieszymy się również z obsługi długodystansowego przewoźnika Air Canada, który będzie obsługiwał Montreal dwa razy w tygodniu”.Matthias Suhr raduje się.

READ  Europejscy przywódcy i Trudeau z całych sił opowiadają się za ustalaniem cen emisji dwutlenku węgla