Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dwa samoloty ledwo się omijają i w trakcie lotu są bliskie katastrofy

Dwa samoloty ledwo się omijają i w trakcie lotu są bliskie katastrofy

Boeing 787 linii Qatar Airways prawie zderzył się z samolotem Airbus A350-900 linii Ethiopian Airlines nad Zatoką Adeńską. (Obraz ilustracyjny)

Robert Bushell / Robert – Stock.adobe.com

Urząd Lotnictwa Cywilnego w Somalilandzie oskarża swojego somalijskiego odpowiednika o popełnienie błędu, który spowodował ten wypadek, w którym mogły zginąć setki osób.

Setki podróżników było bliskich śmierci, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. W sobotę 24 lutego Airbus A350-900 linii Ethiopian Airlines lecący między Addis Abebą (Etiopia) a Dubajem (Zjednoczone Emiraty Arabskie) o włos uniknął zderzenia w powietrzu z Boeingiem 787 Qatar Airways. Entebbe w Ugandzie. .

O godzinie 12:32 czasu lokalnego samolot Qatar Airways wystartował. „Który leciał na stałej wysokości (38 000 stóp), kontrolerzy w Mogadiszu błędnie kazali mu wznieść się na wysokość 40 000 stóp”.Urząd Lotnictwa Cywilnego Somalilandu, kraju graniczącego z Somalią, podał w komunikacie prasowym. W tym czasie etiopski A350 leciał na wysokości 39 000 stóp w przeciwnym kierunku.

Ten błąd doprowadził do tego, że oba samoloty wylądowały mniej więcej na tej samej wysokości nad Zatoką Adeńską, co jest niezwykle niebezpieczną sytuacją w powietrzu. Na szczęście systemy ostrzegania przed kolizją TCAS (Traffic Collision Prevention System) w obu samolotach zadziałały prawidłowo, wskazując niebezpieczną bliskość między obydwoma samolotami.

Korzystając z TCAS, piloci byli w stanie koordynować pionowe manewry omijające, jeden podczas wznoszenia, drugi podczas opadania, unikając w ten sposób nieuchronnej kolizji. Bez tych ostrzeżeń doszłoby do katastrofy. Somalijskie lotnictwo cywilne wszczęło dochodzenie w sprawie tego wypadku, aby poznać dokładne okoliczności.

Zestresowane relacje

Incydent ten uwydatnia napięte stosunki między Somalią a sąsiadującym z nią Somalilandem, separatystycznym regionem stowarzyszonym z tym krajem w Rogu Afryki i republiką, która ogłosiła się od 1991 r., ale nie jest uznawana na arenie międzynarodowej. Na niebie oba kraje walczą o zarządzanie przestrzenią powietrzną regionu. W 2019 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przekazała władzom Somalii zarządzanie somalijską przestrzenią powietrzną. W oświadczeniu prasowym opublikowanym w sobotę Urząd Lotnictwa Cywilnego Somalilandu oskarżył swojego somalijskiego odpowiednika o popełnienie błędu. Z drugiej strony Somalia w przeszłości oskarżała Somaliland „Złe samoloty”.

W Somalii staramy się uspokoić ludność. „Somalijska Agencja Lotnictwa Cywilnego (SCAA) zapewnia wszystkich obywateli Somalii i somalijskie linie lotnicze korzystające z somalijskiego powietrza, że ​​ma pełną kontrolę nad bezpieczeństwem somalijskich samolotów. Na niebie Somalii nie ma żadnego bezprawia ani zagrożenia bezpieczeństwa.”Władze napisały na Facebooku w sobotę po tym, jak doszło do sytuacji, w której doszło do nieszczęścia.

Do tej kolizji, której udało się uniknąć, dochodzi zaledwie kilka miesięcy po podobnym wypadku w Stanach Zjednoczonych. W listopadzie ubiegłego roku samoloty American Airlines i Tradewind Airlines prawie rozbiły się podczas jednoczesnego lądowania na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Tego typu zdarzenia nie byłyby rzadkością za Atlantykiem. Zeszłego lata ujawnił raport wydany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). „New York Timesa”, Twierdzono, że tylko w lipcu 2023 r. udało się uniknąć 46 wypadków lotniczych w USA. Dowód na to, że w kraju Wujka Sama kwestię tę traktuje się poważnie, jak przyznał w marcu 2023 r. w „USA Today” sekretarz transportu USA Pete Buttigieg. „Lęk”Potwierdził, że jego administracja stara się to zrobić „Aby przyjrzeć się bliżej i przeprowadzić głębszą analizę, aby zobaczyć, co się dzieje”..

READ  Waszyngton uważa wycofanie się Rosji z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej za „niefortunne”