Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Dla Moskwy statki płynące na Ukrainę na Morzu Czarnym to „potencjalne łodzie wojskowe”

Dla Moskwy statki płynące na Ukrainę na Morzu Czarnym to „potencjalne łodzie wojskowe”

Rośnie napięcie na Morzu Czarnym. Rosja oświadczyła w środę, że uzna statki płynące od czwartku na Morze Czarne na Ukrainę za „potencjalne okręty wojskowe”, a kraje pływające pod jej banderą za strony konfliktu.

Rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało w oświadczeniu, że „wszystkie statki pływające po wodach Morza Czarnego przeznaczone do portów ukraińskich będą uważane za statki potencjalnie przewożące ładunek wojskowy”, dodając, że „kraje pływające pod banderą tych statków będą uważane za strony konfliktu”.

Uwagi pojawiają się, gdy Wołodymyr Zełenski w środę oskarżył Rosję o „ celowo Docelowe wykorzystanie ukraińskiej infrastruktury eksportu produktów rolnych, dni po wygaśnięciu decydującego porozumienia w tej sprawie. Po drugiej z rzędu nocy rosyjskich nalotów na port w Odessie Prezydent Ukrainy, strateg ds. Morza Czarnego, oskarżył siły rosyjskie o „celowe atakowanie infrastruktury porozumienia zbożowego”.dzięki czemu Ukraina mogła eksportować swoją niezbędną produkcję światowej żywności.

Według ukraińskiego Ministerstwa Odbudowy,Terminale zbożowe i infrastruktura portowa w sprawie portów w Odessie i Czarnomorsku”, Silosy i doki portu w Odessie Na przykład uszkodzony.

60 000 ton zboża, które zgodnie z umową miało być wyeksportowane, ale czekało w porcie w Czarnomorsku, zostało poważnie zniszczone, ubolewał minister rolnictwa Ukrainy Mykoła Solski. Ukraińska Prokuratura Generalna uznała, że ​​„ największy atak rosyjski w regionie Odessy. Jego gubernator Oleg Kipper powiedział, że w wyniku ataku rannych zostało co najmniej 12 osób.

Zagrożenie dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego

Według Kijowa w rejon Odessy wysłano głównie pociski manewrujące Kalibr, drony wybuchowe Szahed oraz rzadko używane przez Moskwę pociski przeciwokrętowe Onyx i Kh-22. Berlin i Paryż potępiły zamachy, a francuska dyplomacja orzekła, że ​​Moskwa stanowi „aNieodpowiedzialne zagrożenie dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego Niemiecka minister spraw zagranicznych Analina Berbock potwierdziła, że ​​rosyjskie bombardowania „uderzyły w najbiedniejsze kraje świata”.

READ  Lotnictwo: Do ​​Polski sprzedano dwa samoloty Aircraft Industries

Ze swojej strony armia rosyjska twierdzi, że celowała w „ Wojskowe obiekty przemysłowe, infrastruktura paliwowa i magazyny amunicji armii ukraińskiej Nie ma to nic wspólnego z eksportem zboża.

Usunięcie ukraińskiego korytarza eksportu zboża i nasilenie ataków już w każdym razie spowodowało wzrost cen zboża, przy czym ceny kukurydzy i pszenicy wzrosły o 5% w ciągu dwóch dni, nawet jeśli wciąż są daleko od szczytów z wiosny 2022 r., po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji.

Kreml ostrzegł we wtorek przed nowymi „ryzykami” na Morzu Czarnym po zawieszeniu umowy zbożowej, która umożliwiła bezpieczny transport ukraińskich produktów rolnych, pomimo konfliktu i blokady ukraińskich portów przez rosyjską marynarkę wojenną. Następnego dnia Rosja nalegała, że ​​od czwartku przyjrzy się statkom płynącym na Ukrainę. Możliwe łodzie wojskowe Kraje, pod których banderą pływają, są stronami konfliktu. Moskwa odmówiła utrzymania tego porozumienia, podpisanego w lipcu 2022 roku pod auspicjami ONZ i Turcji, które od tego czasu było kilkakrotnie przedłużane, piętnując przeszkody w handlu rosyjskimi nawozami i produktami spożywczymi.

Eksport 33 mln ton w ciągu jednego roku

Porozumienie umożliwiło w ciągu roku opuszczenie ukraińskich portów prawie 33 mln ton zboża, co pomogło ustabilizować światowe ceny żywności i oddalić ryzyko niedoborów. W rozmowie z AFP bliski doradca Wołodymyra Zełenskiego Mychajło Podoliak wezwał do utworzenia na Morzu Czarnym „patrolów wojskowych” z mandatu ONZ, aby statki towarowe mogły nadal eksportować ukraińskie zboże. Jednocześnie pięć krajów leżących niedaleko Ukrainy – Polska, Bułgaria, Węgry, Słowacja i Rumunia – podpisało deklarację domagającą się przedłużenia ograniczeń w imporcie ukraińskiego zboża po 15 września, uważając, że jego napływ po zniesieniu ceł przez Unię Europejską w maju 2022 r. zagraża rolnikom.

A na wschodnim Krymie w środę nadal szalał pożar na terenie wojskowym. Według rosyjskiego gubernatora anektowanego półwyspu Siergieja Aksenowa sprowokował ewakuację „ mieszkańców czterech sąsiadujących ze sobą miejscowości », czyli ponad 2000 osób.

READ  UWAGA: Euro spada po podwyżce stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny o 25 punktów bazowych!

Dwa rosyjskie media internetowe, Mash i Baza, które są blisko rosyjskich służb bezpieczeństwa, poinformowały rano, że w okolicy słychać było eksplozje od kilku godzin i wyemitowały filmy na ten temat. Kijów milczy, a rosyjskie władze nie potwierdziły wybuchu amunicji, a rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow powiedział dziennikarzom, że Władimir Putin „wiedział” o pożarze.

Od początku konfliktu Ukraina regularnie przeprowadza ataki na Krymie, regionie będącym tylną bazą sił rosyjskich w ich ofensywie na Ukrainie.

W poniedziałek most Kerczeński, ważna infrastruktura drogowa i kolejowa łącząca ten półwysep z Rosją, został zaatakowany przez Ukraińców, uszkadzając go po raz drugi w ciągu dziesięciu miesięcy.

Na froncie walki koncentrują się we wschodniej Ukrainie, gdzie dwie armie stoją naprzeciw siebie. W pobliżu Kobyańska, na północnym wschodzie, wydaje się, że Rosja wróciła do ofensywy i potwierdziła, że ​​posunęła się o kolejny kilometr.

(z AFP)

Koniec korytarza zbożowego: firmy ubezpieczeniowe wycofujące się z regionu

Po wygaśnięciu w poniedziałek umowy zbożowej na Morzu Czarnym, która pozwalała na wywóz z Ukrainy 33 mln ton zboża w ciągu jednego roku, kilku ubezpieczycieli zakończyło pokrycie ryzyka w regionie, dowiedziała się od nich AFP w środę. „Przestaliśmy pokrywać rejsy” do trzech portów w korytarzu, Odessie, Czarnomorsku i Jużnym, powiedział Frédéric Denvel, dyrektor generalny francuskiej grupy Garex, która specjalizuje się w ubezpieczeniach od ryzyka wojny.

Dodał, że jeśli „trudno było określić, co robią konkurenci (…), to pewne jest, że wszystkie rynki uznają, że istnieje dodatkowe ryzyko i że teraz, gdy korytarz został zawieszony, bardzo trudno będzie je zagwarantować”.

W każdym razie, jak wyjaśnia, „nie ma już armatorów, którzy by tam popłynęli”.

Źródło zbliżone do brokera London Marsh powiedział AFP, że ubezpieczenie, które zapewnił firmie ubezpieczeniowej Ascott, jest „obecnie wstrzymane”, potwierdzając informacje z agencji Reuters.

READ  Amerykańska sprawiedliwość apeluje do członków REVIL, którzy stoją za atakiem na trawę

Zapytany przez AFP, Marsh wskazał „zbadanie możliwych opcji kontynuowania tego eksportu (z zboże Ukraina, przyp. red.), Centers for World Food Security”.

Od czasu wygaśnięcia umowy podpisanej w poniedziałek w lipcu 2022 roku pod auspicjami ONZ i Turcji oraz kilkukrotnego jej przedłużania Rosja prowadzi w rejonie odeskim duże uderzenia. Według Kijowa, ponad 60 tysięcy ton zboże Został zniszczony w nocy z wtorku na środę w Czarnomorsku, gdzie „pełna naprawa zniszczonej infrastruktury potrwa co najmniej rok”. Istnieją inne rodzaje transportu, zwłaszcza rzeczny i lądowy, nawet jeśli koszty są wyższe. Te alternatywne kanały, które obecnie dostarczają połowę wolumenu ukraińskiego eksportu produktów rolnych, muszą zostać wzmocnione, aby poradzić sobie z dodatkowymi napływami.