Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Deportacja: bitwa o regiony

Musimy odtworzyć sekret Lu Ka Li! Epidemia Covid zwróciła uwagę na ryzyko powszechnego spowolnienia przemysłowego, prowadzącego do niebezpiecznej zależności od zagranicznych producentów. Stąd brak masek, odczynników i innych artykułów sanitarnych w momencie wybuchu pandemii.

„Byliśmy zszokowani, widząc, że większość aktywnych składników w naszych lekach jest wytwarzana w Chinach i Indiach. W związku z tym pojawia się kwestia suwerenności naszego kraju i Europy” – powiedział Francois Bono, szef regionu Centre Val de Loire.

„Kryzys ujawnił strategiczne luki w łańcuchach wartości w przemyśle, zwłaszcza w zakresie dostaw” – dodaje Nadia Bellevig, wiceprezes ds. Rozwoju gospodarczego, innowacji, badań i szkolnictwa wyższego w regionie. Rząd zareagował na plan naprawy o wartości 100 miliardów euro, w tym miliard alokacji na przesiedlenia przemysłowe w określonych strategicznych sektorach (zdrowie, rolno-spożywczy, elektroniczny, chemiczny). Ale dla Ministra Gospodarki Bruno Le Maire nie ma wątpliwości co do repatriacji działań niskobudżetowych: „Przeprowadzka nie oznacza zwrotu produktów o niskiej wartości dodanej. Transport to produkcja podstawowych produktów we Francji dla naszej niezależności, np. Myślę o lekarstwach lub składnikach. Aktywny w farmaceutykach lub rozwijający nowe łańcuchy wartości, w których posiadamy wszystkie umiejętności i wiedzę – robię to dla sukcesu ”. Opinia podzielona przez Jean-Pierre Championa, dyrektora generalnego optyki Krys, która produkuje soczewki techniczne we Francji. Dla niego „robienie niskich kosztów we Francji byłoby strategicznym błędem”. Ale bez względu na to, czy jest to wartość dodana, czy nie, „Najlepszym przesiedleniem jest wynalezienie sektora, którego nie ma nigdzie indziej. Nie powinniśmy marzyć o wielkim wieczorze powrotu firm przemysłowych we Francji”, analizuje Jean Rottner, prezes Grand Est. Okres wydaje się dojrzały, ponieważ globalizacja się kończy. Powodem jest mnożenie się wad jakościowych w niektórych produktach wytwarzanych w Azji, takich jak wadliwe maski chińskie, a przede wszystkim gwałtowny wzrost kosztów pracy w krajach wschodzących i kosztów transportu. Przesiedlenie ma zalety: tworzenie stałych i indukowanych miejsc pracy (według INSEE średnio od 3 do 5 na jedno utworzone miejsce pracy), zmniejszenie deficytu handlu zagranicznego, ożywienie zagrożonych obszarów i rozwój bardziej trwałej gospodarki. Nie wspominając o podatkach od działalności gospodarczej i od nieruchomości.

Trzy rodzaje transportu

Uważaj jednak, nie ulegaj złudzeniom: według utalentowanego Mohouda, profesora ekonomii na Uniwersytecie Paris Dauphine, na dziesięć zewnętrznych miejsc pracy tylko jedna została przeniesiona. Specjalista w tym temacie wyróżnia trzy rodzaje transportu. Po pierwsze, odrodzenie aktywności zagranicznej, która jest stanem najczęściej występującym, ale też rzadkim (17% ogółu w 2013 r.).

„Musimy uważać na nieoczekiwany efekt, który może przyciągnąć łowców nagród, którzy skorzystają z pomocy i odejdą po wyczerpaniu tych dotacji. Musimy uważać na czysto oportunistyczne przesiedlenia typu trompe-l’oeil. Udzielanie pomocy stwarza zakłócające skutki konkurencji, które szkodzą przemysłowi tkaniny. ”Lokalnie, bo wesprzemy firmę, która już skorzystała na różnicy kosztów, produkując za granicą kosztem firm, które nie wyszły z ich strony. Profesor ostrzega.

Następnie arbitraż został przeniesiony między różnymi międzynarodowymi stronami: „Dokładnie to zrobiła firma Bridgestone, która po ogłoszeniu zamknięcia zakładu w Béthune zwiększy swoją produkcję w Polsce. Wręcz przeciwnie, L’Oréal rozstrzygnął na korzyść francuskiego witryn kosztem innych krajów, w których się znajdują. ”

READ  Michelin: Różnorodność leży u podstaw koncepcji All-Sustainable firmy Michelin

Trzecia kategoria: Konkurencyjność rozwoju opartego na innowacjach, której autor Globalizacja i przenoszenie biznesu (La Découverte) nazywa „Schumpeterianem” w odniesieniu do austriackiego ekonomisty Josepha Schumpetera, wynalazcy koncepcji „twórczej destrukcji”. „To te, które preferuję. Są bylinami, zrównoważonymi i źródłami wzrostu” – wyjaśnia profesor. Obecnie relokacja działalności przemysłowej w regionach jest nadal na etapie inicjacji, a DGE (Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw) zidentyfikowała tylko 98 przypadków w okresie od maja 2014 r. Do września 2018 r. Jednak wynik Medef jest pozytywny. Związek pracodawców szacuje, że ten trend pozwoli w ciągu pięciu lat ważyć 15% PKB, w porównaniu do nieco poniżej 12% obecnie (18% w Niemczech). Niewątpliwie dziesięciomiliardowa obniżka podatków od produkcji od 2021 r., Powtarzający się popyt ze strony pracodawców, nie jest daleka od tych optymistycznych prognoz.

Przywracanie łańcucha wartości do domu

Jeśli wszystkie trzynaście francuskich regionów jest wrażliwych na temat recyklingu, niektóre z nich idą o krok dalej. W ten sposób Grand Est objął w kwietniu inicjatywę w zakresie prawa gospodarczego. Ten plan relokacji zmobilizował ponad 600 liderów biznesu i podmiotów gospodarczych przy 80 propozycjach, 40 środkach strukturalnych i 12 projektach upraszczających administrację.

„Zwiększymy naszą zdolność inwestycyjną z 900 mln do 1,15 mld euro, koncentrując się na trzech tematach – inwestycjach, szkoleniach i innowacjach – w trzech priorytetowych sektorach: cyfrowy, zrównoważony rozwój i przemysł 5.0, czyli przemysł 4.0 wspierany przez ludzi i środowisko – wyjaśnia Jan Rutner.

W ramach projektu przesiedleńczego wsparcie otrzyma sześć firm z branży stolarskiej, narzędziowej, budowlanej, inżynierii lądowej i kosmetycznej. Zobowiązują się zaopatrywać głównie od lokalnych firm, bo „to pierwszy transfer, który trzeba przeprowadzić” – szacuje Jan Rutner. Cel: odtworzenie łańcucha wartości 300 firm, w tym 50 średnich przedsiębiorstw, do 2025 r. „Pakiet dużych przewoźników korporacyjnych” obejmuje finansowanie oceny łańcucha dostaw w celu uruchomienia krótkich łańcuchów dostaw i promowania gospodarki o obiegu zamkniętym. „Wrażliwość na Made in France jest wszędzie, w rolnictwie, wśród rzemieślników i w świecie uprzemysłowionym. Ponadto istnieje silna presja społeczna na przedsiębiorstwa w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i lokalnego zatrudnienia. Młodzi ludzie są na nie coraz bardziej wrażliwi, ”Wyjaśnia prezes Grand Est, który uważa, że„ wszystko jest połączone w procesie transportu ”. Ilustracja przedstawiająca Mustache Bikes, która produkuje rowery elektryczne w Thaon-les-Vosges i której opony są produkowane na Tajwanie z powodu braku umiejętności w Europie. „Rozważamy utworzenie centrum badawczego, które pomogłoby tej firmie w ponownej integracji tej części produkcji z nami. Nie wiem, czy ten projekt się powiedzie, ale jest to pytanie, które często zadają mi liderzy biznesu. Przeprowadzka to nie tylko kwestia poziomu opłat lub podatków. Czasami jest on przywracany. Przedstawiamy umiejętność, której już nie ma ”- dodaje Jane Rottner.

READ  Rosja: Wielka Brytania musi zająć stanowisko, gdy panika Putina rozprzestrzenia się w Europie, mówi poseł | Naukowiec

Ograniczanie transportu morskiego

500 kilometrów na zachód od Strasburga region Centre-Val de Loire zainaugurował 1 lipca duże forum na temat przesiedleń, regionalizacji i innowacji, w wyniku czego opracowano plan dla każdego sektora. „W branży motoryzacyjnej wspieramy nasze firmy podwykonawcze, które specjalizują się w układach wewnętrznych, które walczą o standardy przyszłości w kartach regulacji elektrycznych do samochodów elektrycznych Renault i PSA. To forma transportu wyprzedzającego” – powiedział Francois Bonneau, Dystrykt Wyjaśnia prezes. Profesor Mouhoud zgodził się, który „dla niej jest idealnym przykładem nie wypuszczania firm”. Te elektryczne pojazdy i tak będą produkowane przez francuskich producentów. Istnieje ryzyko, że ze względu na konkurencyjność są one produkowane za granicą François Bono ostrzega, że ​​trend w kierunku przesiedleń jeszcze się nie skończył i jest zdeterminowany, aby położyć kres temu ruchowi. Kształcenie ustawiczne to kolejne narzędzie, z którego korzysta region. W sektorze farmaceutycznym Bio3 poświęca się pracy i nauce szkolenie w zakresie produkcji biofarmaceutyków i niezbędnych kosmetyków. Okręg właśnie stworzył program ARD (Ambition Research & Development) dla biomedycyny, z dofinansowaniem w wysokości 2,5 miliona euro W ramach tego ekosystemu badawczo-rozwojowego Servier zainwestował 60 milionów euro w nowy -Centrum badań liczników. P: Łatwo jest znaleźć pozytywną równowagę między skutkami automatyzacji, która ogranicza liczbę miejsc pracy w przemyśle, a skutkami mobilności, które je pomnażają. Zwłaszcza, że ​​w niektórych obszarach znajdujemy zarówno automatyzację, jak i dostawy zagraniczne. „Musimy przywrócić pracę przemysłową w tym kraju” – powiedział prezes Val de Loire Centre, dla którego „transformacja jest wynikiem przemysłowym, ale także środowiskowym i społecznym”. Francois Bono bada kontrakty sektorowe, które integrują innowacje, mobilność, szkolenia oraz wyniki środowiskowe i społeczne: „Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu musi być powiązana z wynikami ekonomicznymi”.

Wolontariat polityczny

Region Oksytanii wdrożył Green New Deal, plan zmiany modelu rozwoju. „Jednym z głównych wyzwań jest odporność regionalnej gospodarki” – wyjaśnia Nadia Pellefigue. Region już zmobilizował się na idei regionalnego patriotyzmu gospodarczego, z wieloma znakami, jak np. „Sud de France” dla przemysłu spożywczego (90% produktów pochodzi od lokalnych producentów), a region chce promować powstanie przedsiębiorstw przemysłowych na obszarach uznanych przez ludność za istotne: rolno-spożywczym, zdrowotnym, energetycznym, cyfrowym i logistycznym. Jednak Oksytania, pierwszy obszar produkcji pszenicy twardej, zauważyła niedobór mąki w supermarketach.

READ  Chambrelan, francuski pionier rozwiązań w zakresie prowadzenia liniowego

„Żadna fabryka nie wie, jak pakować mąkę w pojedyncze worki. Nasza mąka płynie łodzią do Maroka, aby ją zapakować przed powrotem na półki sklepowe. Tu powstaje sektor” – wyjaśnia Nadia Bellevig. Aby uniknąć tego rodzaju wszechobecnej sytuacji, region utworzył Regionalną Agencję Inwestycji Strategicznych (Aris), której celem jest interwencja w zakresie kapitału, wsparcia finansowego i inżynierii finansowej. Region chce maksymalnie rozwinąć „regionalną wartość dodaną”, która jest kamieniem węgielnym Made in Occitan.

„Nasz model polega na wspieraniu producentów w zakładaniu i dywersyfikacji działalności w regionie, w którym sektor lotniczy jest ciężki, w sektorze poważnie dotkniętym epidemią” – opisuje wiceprezydent, który wierzy w wolontariat polityczny, który powinien mieć miejsce we Francji . Lucid, Nadia Bellevig dowiedziała się jednak, że „nawet jeśli każdy chce jeść żywność ekologiczną i lokalną, konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na cenę. Działania publiczne muszą odtworzyć sektory i przyjąć rolę stratega i inwestora. Aby konsumenci mogli coś kupić we Francji, muszą być przedstawionym jako pierwszy. “

Podsumowując, profesor Mahoud: „Ten trend w kierunku przejścia do działań robotycznych będzie kontynuowany. Lekkie i niezautomatyzowane branże będą się nadal rozwijać, a usługi biznesowe będą to robić coraz bardziej dzięki technologii cyfrowej. Następnym przemysłem stalowym jest przemysł usługowy. Jest to dziś ślepy punkt polityki publicznej. Gdy Syzyf nieustannie pcha swoją skałę, terytoria muszą przygotować się do niekończącej się walki.

_______________________

Ten artykuł pochodzi z „T” La Revue de La Tribune – N ° 2 – Fabriquer (tout) français? Nowe marzenie Francji – grudzień 2020 – odkryj wersję papierową