- Eo to osioł, który przetrwa przerzucanie od jednego właściciela do drugiego.
- „Eo” to także nowy film Jerzego Skolimowskiego, opowiadający o bolesnej egzystencji zwierzęcia.
- Ta przejmująca opowieść zdobyła Nagrodę Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2022 roku.
„Eo” oznacza po polsku „hi-han”. Jest to jednocześnie imię bohatera i tytuł nowego filmu Jerzego Skolimowskiego. Zwycięzca z Nagroda Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes W 2022 r. Ej Autentyczność, okrucieństwo i czułość łączą się wokół tego uroczego osła z długimi jedwabistymi uszami i oczami pełnymi melancholii.
Myślę, że jego krzyki coś znaczą: spójrz na mnie, jestem żywą istotą, tak jak ty. Podobnie jak Ty potrzebuję miłości, opieki i bezpieczeństwa. Dlaczego mną gardzisz? Dlaczego traktujesz mnie jak przedmiot? – wyjaśniał w Cannes Jerzy Skolimowski. Reżyser wspominałPrzypadkowy Baltazar (1965) Roberta Bressona, Tragedia z udziałem osła, która przenosi się do roku 2020. Temat nie stracił przez dziesięciolecia nic ze swojego potencjału emocjonalnego.
Przesłanie duchowe
Osiemdziesięcioletni reżyser oferuje Io dzielenie losu – od życia w cyrku z ukochaną kochanką po wielokrotne spotkania, kiedy rozdzielają ich działacze mający dobre intencje. Cały stan zwierzęcy ucieleśnia się w tym ośle, który został oddany chciwości kobiet i mężczyzn o dobrych intencjach. „Protestuję przeciwko rolnictwu na wielką skalę i zabijaniu zwierząt dla mięsa i futra” – nalega reżyser. To duchowe przesłanie zostaje przekazane w tym bojowym i poetyckim dziele, które czasami flirtuje z fantazją lub horrorem o wyzyskiwanym zwierzęciu od Polski po Włochy.
Eo, niezwykle intensywne przeżycie zmysłowe, przybiera formę filozoficznej podróży, aby pokazać świat takim, jakim widzi go osioł, niezdolny do nienawiści nawet wtedy, gdy cierpi z powodu przemocy. Dobry sposób na potępienie brutalności, z jaką spotykają się wrażliwe zwierzęta, które o nic nie proszą. „Spójrz Io głęboko w oczy” – zaprasza Jerzy Skolimowski. Chciałbym, żeby ten film poruszył z ekranu jak najwięcej ludzkich serc i umysłów. » Jego innowacyjna gra i życzliwość bohatera pozwalają mu spełnić to pragnienie. W Cannes widzowie płakali oczami. Niewykluczone, że to samo stanie się w wielu francuskich teatrach, gdzie mamy nadzieję, że ich piękny film odkryje liczna publiczność.
„Dumny fanatyk sieci. Subtelnie czarujący twitter geek. Czytelnik. Internetowy pionier. Miłośnik muzyki.”
More Stories
Premiera „Rust” Aleca Baldwina na Festiwalu Camerimage (bez Baldwina)
wideo. Dlaczego udział koreańskiej ośmiolatki w wyborach Miss Universe zadziwił publiczność?
Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych pokazywany był film Aleca Baldwina „Rdza”.