Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Zakład Stellantis w Hordain przygotowuje się na wodór

Zakład Stellantis w Hordain przygotowuje się na wodór

Opublikowano w czwartek, 27 października 2022 o 20:25

W fabryce Stellantis w Hordain (północ) pickupy Peugeot, Fiat i Toyota powoli żegnają się z dieslem, przechodząc na elektryczny, a wkrótce na wodór.

Prezes grupy, Carlos Tavares, odwiedzając w czwartek witrynę pod Valenciennes, zapowiedział promocję tej nowoczesnej technologii, która wciąż jest w powijakach i ma wiele wad.

W 2023 roku grupa uruchomi masową produkcję obiektów wyposażonych w ogniwo paliwowe, system wodorowy zasilany bateryjnie i silnik elektryczny.

W 2024 roku, trzydzieści lat po otwarciu zakładu, Hardin powinien mieć zdolność produkcyjną 5000 obiektów rocznie wyposażonych w ogniwo paliwowe, czyli 3% jego rocznej produkcji.

Sprzedawany pod markami Peugeot, Citroën i Opel będzie przeznaczony na rynek niemiecki i francuski, gdzie wodór korzysta z bardzo dużych dotacji.

Obecnie 2400 pracowników Hordain i tysiące robotów zajmuje się prasowaniem, spawaniem metalu, malowaniem karoserii oraz montażem kratek i desek rozdzielczych, średnio 628 pojazdów dziennie, 24 godziny na dobę.

Na jednej linii montażowej montowanych jest sześć siostrzanych samochodów, produkowanych na tym samym podwoziu, zarówno w wersji użytkowej, jak i pasażerskiej, z siedzeniami: Toyota Pro-Ace, Opel, Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert, Fiat Scudo i Citroën Jumpy.

Bardzo kompaktowy warsztat przecinają setki pomarańczowych pojazdów AGV: zastąpiły one większość kierowców wózków widłowych dostarczających części zamienne na każdą stację.

„W ciągu ostatnich trzech lat witryna poczyniła ogromne postępy w zakresie jakości” — powiedział Tavares. Według portugalskiego prezydenta będzie to „od końca tego roku najbardziej wydajny na świecie dla pojazdów użytkowych”, nawet jeśli nadal będzie musiał ciąć swoje koszty.

– Energia elektryczna i wodór –

Hordain jest elektryczny od 2020 roku: 43% modeli ma teraz duży akumulator we wnętrznościach, wyjaśnia Christoph Shubrook, kierownik warsztatu.

READ  „Uczynić z Polski świetne miejsce dla rodzin” [Interview]

Jednak według danych producentów energia elektryczna stanowiła tylko 3% europejskiej sprzedaży mediów w 2021 r., w porównaniu z 90% oleju napędowego.

Stellantis broni swojej pozycji europejskiego lidera na tym bardzo soczystym rynku (dostawcy, rzemieślnicy itp.), podczas gdy mniejsi konkurenci, tacy jak Access, pozycjonują się na rynku elektrycznych ciężarówek.

Zakład Al-Horden był również chroniony przed niedoborami półprzewodników w porównaniu z innymi zakładami grupy, nawet jeśli produkcja została wstrzymana na tydzień w połowie października z powodu braku części.

Po drugiej stronie kanału La Manche zakład Stellantis w Luton nadal produkuje kilka wersji z silnikiem Diesla, podczas gdy Hordain reprezentuje różnorodność i przystosowanie grupy do zmiany mocy.

Następnym krokiem jest wodór. Inwestując 10 milionów euro, Terminal Północny doda do niektórych pojazdów na końcu linii zbiornik, dodatkowe akumulatory i ogniwo paliwowe.

W zakładzie w Rüsselsheim (Niemcy) zmontowano już kilkadziesiąt związków wodoru.

Bardziej odpowiednie do wycieczek poza miasto niż te z napędem elektrycznym, urządzenia te zapewniają zasięg do 400 km, aby naładować akumulator w ciągu kilku minut. Uwalniają tylko parę wodną w spalinach.

Jego masowa produkcja powinna obniżyć jego cenę, która obecnie wynosi 110 000 euro za sztukę (bez premii). Ale wciąż brakuje sieci dystrybucyjnej, a także „zielonego” i niedrogiego wodoru: wydobycie tego gazu, który zużywa dużo energii, nadal w niewielkim stopniu opiera się na energii odnawialnej.

Według pana Tavaresa dystrybucja pojazdów wodorowych będzie „raczej przechodziła przez floty dużych firm, które będą w stanie inwestować” i instalować dystrybutorów w swoich miejscach pracy, gdzie kierowcy będą przyjeżdżać, aby naładować pojazdy po ich dniu. Stellantis nawiązał współpracę z Engie, aby zaoferować kompleksową ofertę, obejmującą pojazd, terminal i wodór.

Zaopatrzenie w wodór powinno być stopniowo rozszerzane na duże przedsiębiorstwa, takie jak Fiat Ducato i pickupy, takie jak Dodge Ram, w zakładach grupy we Włoszech, Polsce i Stanach Zjednoczonych, powiedział Tavares.

READ  Streamer Amouranth chce wypuścić na rynek piwo warzone na „drożdżach pochwowych”