Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

W Polsce, dlaczego gdyński port jest zakładnikiem rywalizacji chińsko-amerykańskiej

W Polsce, dlaczego gdyński port jest zakładnikiem rywalizacji chińsko-amerykańskiej

Sprawa ta uwydatnia presję Waszyngtonu na europejskich sojuszników, aby w dalszym ciągu utwierdzali swoją hegemonię na kontynencie. Tym razem w zasięgu wzroku polski port Gdynia, oskarżany o bycie gniazdem chińskich szpiegów.

Powód? Hutchison Port Holdings, spółka z Hongkongu, kontroluje terminal kontenerowy w pobliżu nabrzeża wysyłany na Ukrainę w celu uzyskania pomocy wojskowej USA i NATO oraz misji Atlantic Resolve, która odpowiada za koalicyjne operacje wojskowe w Polsce i krajach bałtyckich. W oddali baza polskich sił specjalnych i stocznia budowy okrętów rakietowych.

Spór sięga sierpnia 2023 r., kiedy wojsko USA odmówiło Hutchisonowi przyjęcia statku przewożącego sprzęt przeznaczony do wyładunku jego ładunku, którego dziób wszedł na 50 metrów w głąb jaskini chińskiej firmy.

W rezultacie USA chcą, aby infrastruktura krytyczna (tj. składnik niezbędny do funkcjonowania społeczeństwa lub gospodarki) została podniesiona do rangi infrastruktury krytycznej (tj. składnika niezbędnego do funkcjonowania społeczeństwa lub gospodarki) w ramach grupa zadaniowa parlamentarnej Komisji ds. Sił Specjalnych.

Inwestycje zagraniczne w strategicznych portach, którymi bada polski rząd

„Komisja przygotowała dla premiera opinię, że nie ma ram prawnych dla dużych inwestycji i należy ją chronić jako infrastrukturę krytyczną” – powiedział.– wyjaśnił polskim mediom Marek Biernacki, szef komisji. Ten ostatni powinien jednak wydać pozytywną opinię, co zmusiłoby hongkońską Hutchison do złożenia rządowi sprawozdania na temat stosowanych przez niego środków bezpieczeństwa.

Działalność firmy nie jest jednak nowa. Na mocy umowy podpisanej w 2007 roku Hutchison ma korzystną dzierżawę terenu do 2089 roku, gdyż za eksploatację działki płaci jedynie 294 000 zł (68 000 euro) rocznie.

„China Ports Corporation płaci obecnie tylko ułamek tego, co inne firmy muszą płacić za prowadzenie działalności w tak strategicznym obszarze portowym, czyli 1%! » Tony Hausch, prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, wyraził ubolewanie w amerykańskich mediach Politico. „Nieuczciwa przewaga konkurencyjna” i strata dla polskiego rządu.

READ  Polska: Młody syryjski imigrant został ranny w strzelaninie przez żołnierza na granicy z Białorusią

W styczniu ubiegłego roku sam Parlament Europejski zbadał inwestycje zagraniczne w strategicznych portach kontynentu. „Pilnie potrzebujemy przepisów, które przywrócą kontrolę nad infrastrukturą portową w tragicznych okolicznościach”Powiedział już poseł do Parlamentu Europejskiego Tom Berendsen, który sporządził raport na ten temat.

Jak jednak zauważa się w dokumencie, Pekin raczej nie będzie korzystał z tych instytucji „Oczywiste instrumenty polityczne”. Decyzja, która doprowadza do wściekłości Toma Berendsena: „Przestańmy być niewinni! Motywacją działań Pekinu jest ostateczny cel Partii Komunistycznej, jakim jest zdobycie pozycji wiodącej potęgi na świecie i zmiana porządku międzynarodowego. » W strategicznej rywalizacji między USA i Chinami Europa jest proszona o wybranie swojej strony.

Nie mogliśmy potwierdzić Twojej rejestracji.

Twoja rejestracja została potwierdzona.