Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Ukraina: armia francuska tankowała samoloty NATO w Polsce

Ukraina: armia francuska tankowała samoloty NATO w Polsce

Raport – 5 rano w bazie lotniczej 125 „Charles Monier” w Istres (Bouches-du-Rhône). Dowódca Benjamin wyjaśnia załodze nadchodzącą misję „Vaillant 91” na specjalnie zbudowanym A330 MRTT „Phénix”. Siły Powietrzne i Kosmos.

Ideał: Muszę jechać do Europy Wschodniej Aby zatankować samoloty bojowe NATO, wykonujące codzienne operacje „policji powietrznej” w krajach graniczących z Ukrainą, Od pierwszego dnia rosyjskiej inwazji. 29 marca 2022 r. polecą Fredekne do tankowania w powietrzu i transportu strategicznego. Polska W ramach wzmocnionego systemu nadzoru (eVA) w celu umożliwienia „reasekuracji” NATO.

Warunki pogodowe są optymalne: czyste niebo i turbulencje nie są spodziewane, co jest ważnym punktem dla „Ravido”. Wyjazd o 20:00 A330 Phoenix dołączy do obszaru w pobliżu rosyjskiego obwodu kaliningradzkiego, więc jest „niebezpieczny”. Ale komandor Benjamin zapewnia ich, że ich obecność to „bez wzrostu”, „bez niebezpieczeństwa”.

2,5 tony paliwa na minutę

Przed odlotem tankowiec – który może przewieźć 110 ton paliwa – zatankuje na pasie startowym. Wewnątrz górna połowa samolotu jest wypełniona siedzeniami pasażerskimi, a druga połowa jest pusta. W załodze pokładowej są żołnierze. W Dormak ostatni „lot” odbywa się za pomocą lampy żarowej. Samolot jest „zdatny do lotu”.

Wszystko jest na czas, nie bez powodu: Phoenix organizuje „spotkanie” z różnymi myśliwcami, w określonym obszarze, na określonych wysokościach i w określonych godzinach. Tankowiec odjeżdża. Po dwugodzinnej podróży znajduje się w omawianym obszarze i zaczyna tworzyć krąg, czekając, aż myśliwi zbliżą się i zatankują.

Tego dnia po raz pierwszy pokazano niemieckie Eurofightery 2000. Z tyłu samolotu widok przez ostatnie iluminatory jest lepszy. Po każdej stronie kijki są ustawione w jednej linii ze skrzydłami MRTT, „pods” i „koszyki” na jego końcach są zamocowane. Eurofighterzy muszą „nawiązać kontakt”. W ciągu kilku minut przekazano Niemcom 2,5 tony paliwa, z których wszystko leciało z prędkością 600 km / h (Obejrzyj wideo)

„Przeciw wszelkiej logice lotniczej”

Piloci z różnych krajów NATO porozumiewają się w radiu i języku angielskim. „Wszystko jest bardzo praktyczne, więc nie powinno być miejsca na wahanie ani wyobraźnię” – powiedział kapitan Benjamin.

READ  Polska nowym kierunkiem designu

Po odejściu Eurofighterów przerwa jest krótka. Mirage 2000-5F przyjeżdżają na tankowanie. Były częścią czterech samolotów batalionu „Sykognes”, które wystartowały z bazy lotniczej Luxoil-Saint-Sauville (Hot-Sane) 13 marca w Amari w Estonii, przewożąc 100 francuskich żołnierzy.

Do wykonania zadania będą potrzebować dwóch przedmiotów. Dotarcie do „koszyka” nie jest łatwe. „To naprawdę czysty samolot dla myśliwych, potwierdza kapitan Benjamin. Tankowanie samolotu jest sprzeczne z wszelką lotniczą logiką, co oznacza, że ​​samoloty będą ze sobą współdziałać. Z Francji samoloty Rafale również odlatują codziennie do Europy Wschodniej.

Zdolność do dmuchania

Dwóch operatorów tankowania technologicznego (ORV), wyspecjalizowanych w siłach powietrznych od 1964 roku na pokładzie Phoenixa, przeprowadza ten technologiczny manewr. Samolot F-16 nadlatuje z Polski. W przeciwieństwie do innych samolotów wykorzystuje „sztywny” system tankowania.

„Odbywa się to za pomocą drążka zwanego „wysięgnikiem” przymocowanego z tyłu samolotu. Wymaga to dużej koncentracji i jest bardzo chłonne” – powiedział.

Operator kontroluje tankowanie za pomocą ekranów, joysticków i okularów 3D ze swojego stanowiska kontrolnego z tyłu kokpitu. Pytanie o „połączenie” słupka z otworem znajdującym się w korpusie odbiornika to „pojemnik”. Niezależnie od tego, czy jest to „kosz”, czy „boom”, obie organizacje umożliwiają przetrzymywanie wszystkich typów samolotów bojowych NATO.

Należy podejmować coraz więcej zadań długoterminowych. „Nie tyle krajów, ile wysłaliśmy zeszłego lata. Metropolia może wysłać samoloty bojowe z Francji na Tahiti w ciągu 40 godzin, podkreśla ORV, nawet jeśli istnieje potrzeba szybkiego wysłania wojsk do Mali, Syrii czy Libii”.

Ostatni lot

Po 9:01 „Pure Flight” Pénix wraca do punktu startowego lotniska Istres. Ale przed lądowaniem piloci muszą wykonać ostatni manewr. Na cześć majora Pierre’a, który ostatnio latał w wojsku po 24 latach, tradycyjne wydanie „Boom” utworzy niższą ścieżkę na pasie startowym w Phoenix.

READ  Marsylia Arak Milik wyjechał z Polski

Emocje Majora są wyraźnie widoczne nawet za okularami 3D. „Jestem dumny z tego, co udało nam się zrobić, czuję się gotowy i jest mi smutno”, mówi. Ma głowę, ale jeszcze nie ma serca. Kontekst obecnej wojny na europejskim krajobrazie utrudnia mu odejście .

„Jestem dumny, że wypełniam „pożyteczną” misję, balansuje. Kiedy jestem wnuczką polskich emigrantów, a moi dziadkowie przyjechali do Francji, mieli szczególne wyobrażenie o tym kraju i życiu. To właśnie staramy się zachować i podtrzymywać.

Zobacz też HuffPost: Wojna na Ukrainie: Za kulisami wyjścia francuskich żołnierzy z Rumunii