O ile próby Hyperloopa nie wykazały (jak dotąd) ekonomicznej opłacalności pomimo ogromnego zainteresowania na całym świecie, to technologia, którą wymyślił Elon Musk, umożliwiła przynajmniej przyspieszenie rozwoju lewitacji magnetycznej, czyli Maglev. Chodzi o całkowite wyeliminowanie problemu tarcia kół o szyny, które zastąpiono magnesami. SNCF jest żywo zainteresowany tą technologią, ogłaszając umowę o współpracy z polską firmą Nevomo.
Maglev TGV dla towarów i pasażerów
Nevomo działa na technologii MagRail, która jest inspirowana przez Maglev. Chodzi o naelektryzowanie toru, co umożliwia podniesienie magnesów umieszczonych pod wiosłami na wysokość 100 mm. Wyjście z tarcia: w ten sposób można osiągnąć prędkość 500 km/h, a nawet więcej. Główną zaletą systemu Nevomo jest to, że działa on na istniejącej infrastrukturze. Z równania wykluczone są nie tylko drogie tunele Hyperloop (chociaż są one niezbędne do osiągnięcia prędkości przekraczających 1000 km/h), ale nie ma też potrzeby układania nowych torów. Z drugiej strony konieczna jest regulacja wioseł.
SNCF stara się oszczędzać pieniądze, jednocześnie poprawiając produktywność, a ta umowa pozwoli jej osiągnąć podwójny sukces. Luc Laroche, dyrektor ds. innowacji w SNCF, jest zachwycony tym protokołem ustaleń, który obejmie trzy obszary: „ Zwiększenie wydajności istniejących pociągów towarowych w celu uzyskania wyższych limitów obciążenia i większej przepustowości na naszych liniach towarowych, zwiększenie przepustowości na ruchliwych miejskich liniach podmiejskich oraz ocena MagRail jako alternatywnego napędu dla linii wiejskich w połączeniu z lekkimi pojazdami „.
Dotyczy to więc przewozów towarowych, ale także pasażerskich. Pierwsze pociągi Maglev TGV nie zostaną oddane do użytku od razu, nawet jeśli pierwsze testy miałyby zostać zorganizowane w krótkich seriach. W niedalekiej przyszłości SNCF wprowadzi na rynek nowy i nowocześniejszy TGV M w przyszłym roku. Jednak te pociągi nie będą kursować szybciej niż obecne pociągi. Ale przyszłość może być magnetyczna…
Francuska firma nie jest jedyną firmą, która interesuje się lewitacją magnetyczną. Prym pod tym względem przodują Chiny, które przetestowały w 2020 roku pociąg Maglev zdolny rozpędzić się do prędkości 800 km/h. Komercyjna eksploatacja takiego TGV na sterydach planowana jest na 2027 rok.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce