22.45, 8 maja 2021
Od stycznia CEO France Télévisions, Delphine Ernot, jest prezesem Europejskiej Unii Nadawców. Podwójny kapelusz, w którym chcesz bronić wartości służby publicznej i wolności mediów. Na JDD ogłosiłem uruchomienie europejskiego banku danych dla ogółu społeczeństwa, a także platformy poświęconej kwestiom środowiskowym dla młodych ludzi. Prezydencja, Future France 4, międzynarodowa koprodukcja, poszukiwanie fałszywych wiadomości i harmonogramy powrotów … także maluje twarz, która sprawi, że grupa, którą aktywuje, pojawi się na letnim horyzoncie i po wrześniowym powrocie.
Jakie lekcje wyciągasz z kryzysu Covid-19?
Pamiętam przede wszystkim, że w ciągu tych długich miesięcy telewizja publiczna odegrała istotną rolę jako zbiorowe odniesienie w sprawach mediów, edukacji, kultury czy rozrywki. To wielka duma i obietnica na przyszłość. Zespoły France Télévisions po raz kolejny udowodniły swoją ogromną zdolność adaptacji. Chcę im pozdrowić i podziękować. Odkąd w ostatnich latach rozpoczęliśmy cyfrową transformację, wszystko to byliśmy w stanie zrobić w rekordowym czasie: Franceinfo, wiodący portal informacyjny we Francji, Okoo dla dzieci, Lumni dla szkół, Culturebox na pokaz, a nawet telepraca od ponad roku dla zespołów France Télévisions.
„
Los Culturebox jest powiązany z losem kanału głównego
„
Czy France Télés będzie miała taką samą twarz na początku roku szkolnego?
Nasze kanały nie działają dobrze od kilku lat: nasza publiczność jest najwyższa, satysfakcja rośnie, a nasza oferta cyfrowa rośnie o 25% rocznie. To od nas zależy, czy będziemy teraz w fazie zdrowienia. Ton naszych programów musi się zmienić. Z większą zabawą, miękkością, humorem, lekkością i pozytywnymi emocjami. Chcemy nadal docierać, podobnie jak dzisiaj, do ponad 80% Francuzów co tydzień. Sama Culturebox dociera do 13 milionów ludzi tygodniowo.
Czy oczekuje się, że Culturebox umrze wraz z zaprogramowaną śmiercią France 4, przewidzianą na koniec sierpnia?
Culturebox to pomysł i innowacja, które mogą osiągnąć tylko usługi publiczne. Culturebox wystartował w styczniu na TNT 19 i trwa tylko trzy miesiące. Na początku kwietnia rząd zadał pytanie o najbliższą przyszłość. Postanowiono przenieść go wieczorem na kanał France 4. Jest niezwykły, bo będzie mógł towarzyszyć ponownemu otwarciu kin i teatrów oraz powrotowi letnich festiwali. Będziemy zachęcać Francuzów do powrotu do wszystkich tych miejsc kultury. Los Culturebox jest powiązany z kanałem, na którym się znajduje.
„
Jeśli chcemy dotrzeć do wszystkich odbiorców, zwłaszcza do najmłodszych, musimy zachować ten Channel 14 i France 4
„
Czy jesteś za utrzymaniem France 4, podczas gdy Roslyn Pachleau powiedziała, że kwestionowała to kilka miesięcy temu?
Uważam, że służba publiczna powinna przynosić korzyści społeczne. Dziś ten czternasty kanał odgrywa ważną rolę, ponieważ może docierać do dzieci w ciągu dnia, zapewniać specjalne programy edukacyjne po zamknięciu szkół, a teraz jest największym salonem we Francji każdego wieczoru. W ciągu kilku miesięcy udało nam się naprawdę zmienić serię. Do państwa należy decyzja, czy możemy kontynuować ten kanał 14, czy też powinniśmy go zatrzymać.
Czytaj także – Apel 42 senatorów ze wszystkich stron przeciwko zniesieniu Francji 4
Co zrobisz na miejscu ministra kultury?
Powstrzymywanie nauczyło nas dwóch rzeczy. Po pierwsze, telewizor nie jest martwy. Jest silniejszy niż kiedykolwiek, a kanał liniowy jest oknem na świat. Tak więc nie wszyscy jesteśmy równi, jeśli chodzi o technologię cyfrową i ta dychotomia mnie niepokoi. Jeśli chcemy dotrzeć do wszystkich odbiorców, zwłaszcza do najmłodszych, musimy zachować ten Channel 14 i France 4.
„
Przed końcem roku uruchomimy Project Phoenix, europejską kampanię medialną skierowaną do młodzieży na rzecz środowiska.
„
A co z międzynarodowymi koprodukcjami, o których myślałeś zeszłego lata?
Moja obserwacja jest prosta: w obliczu rozrastających się platform tylko sojusz lokalnych mediów pozwoli nam się oprzeć. To sprawa w obronie naszej europejskiej suwerenności kulturalnej. Trzy lata temu nawiązaliśmy współpracę z Niemcami z ZDF i Włochami z RAI. Pierwsze trzy struny zrodzone z tego sojuszu dotrą do naszych anten do końca roku: Germinal, dookoła świata w 80 dni I Leonardo. W realizacji mamy kilkanaście prestiżowych projektów tego samego kalibru. Jako przewodniczący Europejskiej Telewizji Publicznej chciałbym dziś zrobić nowy krok. Przed końcem roku specjalnie uruchomimy Projekt Phoenix, europejską kampanię medialną skierowaną do młodzieży na rzecz środowiska. W ten sposób będziemy mogli zbudować wspólną europejską przestrzeń kulturową.
Te wymiany między strunami były dostępne od dawna w celach informacyjnych. Czy planujesz udostępnić go ogółowi społeczeństwa?
Całkowicie. Dobra informacja to dobro wspólne Europejczyków. Jeśli zwiększymy informacje i przejrzystość, wzmocnimy demokrację w Europie. Redakcja rozmawia ze sobą od siedemdziesięciu lat. Od 1 lipca ten temat będzie dostępny dla wszystkich. Nazwa kodowa projektu: News Pilot. Europejscy użytkownicy Internetu będą mieli swobodny dostęp do wszystkich treści redakcyjnych – artykułów i zdjęć – europejskich kanałów publicznych i stacji radiowych. Zostaną przetłumaczone i udostępnione na naszej platformie Franceinfo, która jest już wiodącą witryną informacyjną we Francji.
Martwisz się presją, pod jaką znajdują się niektóre publiczne stacje telewizyjne i ich dziennikarze – zwłaszcza czescy, słoweńscy i polscy?
Tak, podnoszę alarm, ponieważ atak na media publiczne zagraża jednemu z filarów naszych demokracji. W tych krajach widzimy bezpośrednie i rozległe ataki ze strony istniejących mocarstw; Ich dziennikarze są zastraszani. To wszystko jest niedopuszczalne. W szczególności napisałem, wraz ze wszystkimi członkami Europejskiej Unii Nadawców, do wszystkich czeskich parlamentarzystów i ambasadorów, aby ich ostrzec. Myślę, że nie robienie niczego byłoby wielkim błędem.
„
Ryzyko oszustwa jest wysokie w okresie wyborczym i niewątpliwie zobaczymy dodatkowy stopień fałszywych wiadomości.
„
Boisz się też napięć we Francji przed wyborami prezydenckimi?
Mój europejski styl: Obrona pewnego pojęcia telewizji publicznej przed pokusą telewizji państwowej w niektórych krajach. We Francji mamy szczęście, że mamy niezależną służbę publiczną. Ta niezależność jest oznaką demokracji. To od nas zależy, czy będziemy go chronić.
Jak zareagowałbyś, gdy Marine Le Pen napisała na Twitterze, że „Radio publiczne nie powinno okazywać zbyt wielu uprzedzeń, zapominając, że podatki nałożone na Francuzów sprawiają, że to działa”?
W France Télévisions wszystkie opinie są bezpłatne i zawsze będę bronić pluralizmu i neutralności w naszych informacjach, tak jak w naszych programach. To nigdy nie powstrzyma nas od krytykowania polityków, ale to do nas należy ścisła obrona niepodległości. Staje się to jeszcze ważniejsze w miarę zbliżania się zbliżających się wyborów regionalnych i prezydenckich. Pomnożymy środki na wzmocnienie demokratycznej debaty. Ryzyko oszustwa jest wysokie w okresie wyborczym i niewątpliwie zobaczymy dodatkowy stopień fałszywych wiadomości. Mamy więc projekt stworzenia komórki weryfikacyjnej z umiejętnościami sztucznej inteligencji do skanowania i wykrywania fałszywych filmów. Zwiększymy również częstotliwość transmisji politycznych, a także uruchomimy nowe formaty.
CNews właśnie pobił rekord widowni, pokonując BFMTV: Czy powodzenie jej pracy redakcyjnej jest dla Ciebie zmartwieniem, podczas gdy Franceinfo pozostaje w tyle?
Nasza passa jest przeciwieństwem starć i szumu. Służba publiczna powinna przedkładać rozsądek nad emocje. Nie graj z niepokojem. Wolę wielorakie punkty widzenia i jakość dyskusji zamiast dezaprobaty. Zapraszamy wszystkich do Franceinfo, kanału, który rozwija się i liczy coraz więcej.
„Dumny fanatyk sieci. Subtelnie czarujący twitter geek. Czytelnik. Internetowy pionier. Miłośnik muzyki.”
More Stories
W Cannes można zobaczyć film biograficzny o Władimirze Putinie, wyprodukowany w całości przez sztuczną inteligencję
Polski thriller Netflixa to wielka niespodzianka jesieni (wspina się na pierwszą dwójkę)
Gerard Depardieu zostaje oskarżony o napaść na tle seksualnym, a jego prawnik mówi: „Przypuszcza się…”