Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

SpaceX zamierza przeprowadzić trzeci lot testowy swojej masywnej rakiety Starship w przyszłym tygodniu – 6 marca 2024 r. o 21:32.

Rakieta Starship startuje z bazy SpaceX w Boca Chica w Teksasie podczas drugiego lotu testowego, 18 listopada 2023 r. (AFP / TIMOTHY A. CLARY)

SpaceX ogłosiło w środę, że trzeci lot testowy Starship, największej i najpotężniejszej rakiety na świecie, może odbyć się 14 marca, na co musi jeszcze uzyskać zgodę amerykańskiego organu regulacyjnego ds. lotnictwa.

Jednak harmonogram „prawdopodobnie” ulegnie zmianie, ostrzega firma kosmiczna miliardera Elona Muska.

Dwa poprzednie testy tej masywnej 120-metrowej rakiety wynoszonej z bazy SpaceX Boca Chica w Teksasie zakończyły się eksplozjami.

Rakieta składa się z dwóch stopni: bardzo ciężkiego etapu napędowego, nad którym znajduje się statek kosmiczny, od którego z kolei wzięła się nazwa całej rakiety.

Rozwój pojazdu Starship jest bardzo ważny dla NASA, która liczy, że pojazd ten wyląduje na Księżycu podczas misji Artemis 3 zaplanowanej na rok 2026.

W trzecim teście SpaceX będzie dążyć do osiągnięcia kilku „ambitnych celów” – napisała firma.

Wśród nich: przeprowadzenie „kontrolowanego powrotu” statku, który, aby zakończyć rejs, będzie musiał wpaść „do Oceanu Indyjskiego”.

SpaceX chce także przetestować otwieranie włazu, który mógłby w przyszłości posłużyć do wystrzeliwania w kosmos ładunków, np. satelitów.

Firma chce także przeprowadzić w locie „demonstrację transferu paliwa”. Jak podaje prasa specjalistyczna, przeładunek ten może odbywać się pomiędzy dwoma zbiornikami wewnątrz statku.

Rozwój tej funkcji jest niezbędny, ponieważ aby dotrzeć na Księżyc, statek kosmiczny będzie musiał raz w przestrzeni zatankować paliwo, dzięki statkowi wcześniej zapełnionemu przez innych, pełniącemu rolę kosmicznej stacji benzynowej.

Ostatni lot testowy Starship odbył się w połowie listopada, niecałe cztery miesiące temu. Dwa etapy rakiety zostały pomyślnie rozdzielone, ale następnie eksplodowały.

Amerykański organ regulacyjny ds. lotnictwa, Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), ogłosiła pod koniec lutego ubiegłego roku, że zakończyła dochodzenie w sprawie tego wypadku i zaakceptowała „17 środków naprawczych” zaproponowanych przez SpaceX.

READ  Co wiemy o Alaskabox, mało znanym wirusie, który spowodował pierwszą śmierć w Stanach Zjednoczonych?

Zanim jednak będzie można ponownie wystartować, SpaceX musi wdrożyć wszystkie te procedury i uzyskać poprawioną licencję lotniczą od Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).

SpaceX twierdzi, że rozwój technologii opiera się na kolejnych testach w błyskawicznym tempie – nawet jeśli kończą się one imponującymi kulami ognia.

„Zawsze lepiej jest poświęcić sprzęt niż czas” – powiedział Elon Musk w styczniowym przemówieniu do pracowników SpaceX.

Następnie powiedział, że trzeci lot statku kosmicznego powinien „osiągnąć orbitę”, czego nie udało się osiągnąć w przypadku pierwszych dwóch lotów.