Francuski operator podpisał umowę o współpracy z polską firmą Nevomo, która pracuje nad technologią inspirowaną Hyperloopem, ale bez jej ograniczeń.
Jeśli dzisiejszym priorytetem SNCF jest skupienie się na liniach codziennych i małych liniach oraz odnowienie swojej sieci, zawsze monitoruje dużą lub nawet bardzo dużą prędkość.
Choć nowy TGV M zacznie funkcjonować już w przyszłym roku, w piątek dowiedzieliśmy się, że operator podpisał z nim umowę o współpracy Nevomo. Ta polska firma pracuje nad MagRail, technologią inspirowaną Hyperloopem, ale bez dużych ograniczeń z nią związanych, własnej infrastruktury wdrożeniowej, która zniechęca wszystkich największych operatorów na świecie.
Nevomo zachowuje jedynie technologię, która pozwala pociągowi jechać do przodu: lewitację elektromagnetyczną, czyli Maglev.
Siły magnetyczne
Ta innowacja technologiczna ma na celu wyeliminowanie kół pociągu, a co za tym idzie tarcia na szynach (źródła strat energii) poprzez wymianę ich za pomocą sił magnetycznych.
Opiera się na nadprzewodnictwie z wykorzystaniem magnesów nadprzewodzących w pociągach i elektromagnesów na torach. W torze indukuje się prąd, a powstała siła podnosi pociąg o 100 milimetrów. Przy braku tarcia teoretyczne prędkości są większe niż 400/500 km/h. Chiny i Japonia aktywnie pracują nad tą kwestią.
Koniec 2020 rokuTym samym Chiny zaprezentowały nowy prototyp pojazdu maglev, który będzie latał z prędkością 620 km/h i prędkością maksymalną 800 km/h. Jego projektanci planują uruchomienie komercyjne w 2027 roku.
Umowa podpisana z SNCF ma na celu ocenę znaczenia i korzyści technologii Maglev w publicznej sieci pasażerskiej i towarowej firmy.
„Mamy przyjemność podpisać niniejszy protokół ustaleń, który obejmie trzy obszary: zwiększenie wydajności istniejących pociągów towarowych w celu uzyskania wyższych limitów załadunku i większej przepustowości na naszych liniach towarowych, zwiększenie przepustowości linii pasażerskich w zatłoczonych obszarach miejskich oraz ocena MagRail jako alternatywnego napędu dla linii wiejskich za pomocą lekkich pojazdów” – wyjaśnia Luc Laroche, dyrektor ds. innowacji w SNCF, w komunikacie prasowym.
Przede wszystkim Nevomo dba o to, aby jego podejście techniczne umożliwiało wykorzystanie istniejącej infrastruktury nawet w przypadku konieczności modyfikacji pociągów. Wystarczająco, aby obniżyć koszty operacyjne. W programie będą także zakrojone na szeroką skalę testy na małych liniach bezsieciowych.
Wykorzystaj istniejącą sieć, modyfikując pociągi
Obiecujemy prędkość roboczą 550 km/h w trybie autonomicznym (bez dedykowanego kierowcy). Należy pamiętać, że SNCF również pracuje nad tą kwestią od lat.
Partnerstwo to powinno także pozwolić polskiej firmie na przyspieszenie procesów badawczo-rozwojowych. Jeżeli przeprowadzono pierwsze testy, to w 2020 r. przeprowadzono je z modelami w zmniejszonej skali. Jednak w zeszłym roku w Nowej Sárzyźnie wybudowano największy w Europie tor do testów maglev.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce