Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Rewolucja w serii S?

Technologia FidelityFX Super Resolution opracowana przez AMD będzie oferowana na Xboksie. Dobra wiadomość dla Xbox Series X, a zwłaszcza Xbox Series S.

Xbox Series S i jego joystick

Xbox Series S i jego konsola // Źródło: Arnaud Gelineau – Frandroid

Podczas Computex, AMD wreszcie podniosło zasłonę swojej konkurencyjnej technologii z Nvidia DLSS: AMD FidelityFX Super Resolution lub FSR. W przeciwieństwie do Nvidii, AMD nie wykorzystuje sztucznej inteligencji do poprawy obrazu i trzeba będzie poczekać do końca czerwca, aby konkretnie przetestować wkład FSR, ale na papierze powinno to umożliwić poprawę definicji gry, a zwłaszcza jej występ.

Bez przechodzenia przez sztuczną inteligencję, wielką zaletą AMD FSR jest to, że jest open source i jest kompatybilny z dużą liczbą urządzeń: komputerami z grafiką Radeon, ale także GeForce, jeśli Nvidia chce zarządzać technologią Zapewne będą to konsole do gier. W przypadku Microsoftu zostało to potwierdzone, ponieważ IGN uzyskało potwierdzenie, że Xbox Series S i Seria X Będzie kompatybilny z AMD FSR. Nic dziwnego, dwie konsole Prowadzi już resztę grupy AMD FidelityFX.

Ważna funkcja Xbox Series S.

Zanim faktycznie przetestujemy AMD FSR, trudno powiedzieć, czy jest to bardzo ważna i kluczowa zapowiedź dla Xboxa. Trzeba przyznać, że technologia sprawdza się, może okazać się kluczowa dla Xbox Series S. Ten ostatni wyróżnia się tym, że jest najmniej wydajnym z konsol nowej generacji: 4 TFlops surowej mocy graficznej w porównaniu do 10 do 12 dla innych konsolArchitektura ekwiwalentna.

Technologia FSR skierowana jest właśnie do wolniejszych maszyn, które będą w stanie zrekompensować swój brak mocy, wykorzystując tę ​​technologię do poprawy płynności lub rozdzielczości, przy zachowaniu wysokiego poziomu szczegółowości grafiki (oświetlenie, tekstury, efekty). Na papierze możemy sobie wyobrazić grę nowej generacji z ray tracingiem działającym w 720p i 1440p przy 60 klatkach na sekundę dzięki AMD FSR. Ceną do zapłacenia będzie gorszy obraz, gdy porównamy tę samą grę w oryginalnym 1440p na PC lub na mocniejszej konsoli.

READ  System perf/conso jest doskonały!

Jednak, podobnie jak w przypadku DLSS, twórcy gier muszą zastosować tę technologię, aby mogła zostać zintegrowana. Microsoft nie powinien być w stanie oferować tego na poziomie platformy, co mogłoby ominąć pracę programistów i to, co firma oferuje we wstecznej kompatybilności z FPS Boost.

Czy DirectML jest super dokładny?

Microsoft od kilku lat działa na własną rękę próbowanie Oparte na sztucznej inteligencji o nazwie DirectML Super Resolution. Byłby to prawdziwy konkurent dla Nvidia DLSS, który byłby wyłącznie dla Microsoftu, ale nie wymagałby konkretnie karty graficznej Nvidia GeForce. Firma podkreśliła również możliwości sztucznej inteligencji Xbox Series X, ale należy pamiętać, że w przeciwieństwie do GeForce RTX, konsole Xbox nie oferują dedykowanego sprzętu AI.

Oznacza to, że korzystanie z technologii takiej jak DirectML Super Resolution będzie kosztować moc graficzną, której konsola nie może wykorzystać do efektów takich jak ray tracing. Całe pytanie brzmi więc, czy ten koszt jest „opłacalny” pod względem wydajności, czy też lepiej nie korzystać z tej technologii i zachować 100% możliwości konsoli dla jej mocy graficznej.

Oficjalnie Microsoft nie oferuje jeszcze tej technologii deweloperom. Musimy więc poczekać i zobaczyć, co firma zrobi z tym projektem badawczym, teraz, gdy AMD wprowadziło FidelityFX Super Resolution.

Co to nie jest PS5?

PlayStation 5 Sony integruje również technologie AMD, dlaczego więc nie potwierdziliśmy jeszcze użycia FidelityFX na konsoli? Sony prawdopodobnie będzie chciało zaoferować programistom własną technologię, zamiast korzystać z technologii oferowanej przez AMD. Microsoft i Sony nie mają w tej dziedzinie takich samych celów. Microsoft jest obecny zarówno na rynku konsol Xbox, jak i na rynku komputerów z systemem Windows. Dlatego firma jest zainteresowana udostępnieniem technologii związanych z DirectX w dwóch ekosystemach, a to, co oferuje AMD, dobrze pasuje do tego kryterium.

READ  Jak zobaczyć powrót pierwszej oficjalnej załogowej misji SpaceX na Ziemię

Wręcz przeciwnie, Sony dba przede wszystkim o ekosystem konsoli PlayStation. W wielu technologiach renderowania 3D firma Sony zdecydowała się opracować własne, wewnętrzne metody, aby zaoferować twórcom gier. Na PlayStation robimy rzeczy tak, jak robi to PlayStation. Pamiętajmy jednak, że Sony Studios było w czołówce technologii rekonstrukcji obrazu przy przejściu z PlayStation 4 na PlayStation 4 Pro. Możemy więc spodziewać się wielu innowacji od japońskiego producenta.