Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Reformy wymiaru sprawiedliwości w Polsce: Bruksela odzyskuje wymiar sprawiedliwości UE


LKomisja Europejska ogłosiła w środę, że po raz kolejny skierowała sprawę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z reformami sądownictwa w Polsce, który tym razem rozpatrywał naruszenie niezawisłości sędziów wobec ustawy, która weszła w życie w lutym 2020 roku.

„Komisja uważa, że ​​konkurencyjne prawo podważa niezależność sądownictwa w Polsce i jest niezgodne z przepisami prawa unijnego” – powiedział reporterom komisarz UE ds. Sprawiedliwości Didier Reinders.

CJU, europejska władza wykonawcza, została poproszona o zawieszenie decyzji Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego RP w sprawie uchylenia immunitetu sędziowskiego, w szczególności „środków tymczasowych”.

– Decyzję o wzmocnieniu immunitetu sędziego musi podjąć niezależny organ. W Polsce niezawisłość i bezstronność Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego nie jest gwarantowana – uzasadnił Komisarz Europejski.

„Istnieje ryzyko poważnego i nieodwracalnego uszczerbku dla niezawisłości sądownictwa i praworządności w Polsce” – zaznaczył. „Polscy sędziowie to sędziowie europejscy” – podkreślił.

Ta rekomendacja dla europejskiego wymiaru sprawiedliwości wpisuje się w wszczęte w kwietniu 2020 roku postępowanie w sprawie naruszenia polskiego prawa, które sędziowie nazywają reformę wymiaru sprawiedliwości „pozorowaną” przez przeciwników.

Reformy sądownictwa zapoczątkowane przez Partię Konserwatywnego Nacjonalistycznego Prawa i Sprawiedliwości (PIS), która rządzi w Polsce od 2015 roku, znajdują się w Brukseli na rozdrożu i już doprowadziły do ​​potępienia europejskiego wymiaru sprawiedliwości.

Jednak wiceprzewodniczący komisji ubolewał, że „pomimo licznych prób naprawy sytuacji i sytuacji przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, presja na polskich sędziów nadal rośnie, a ich niezawisłość nadal spada”. Wartości i przejrzystość, Vera Jurova.

W 2017 roku Komisja Europejska wprowadziła również procedurę zwaną „Sekcją 7” Konwencji UE w sprawie Polski. Mechanizm ten, przewidziany w przypadku „poważnego naruszenia” prawa w kraju należącym do Unii, prowadziłby co do zasady do pozbawienia prawa głosu w tym kraju, ale stałby się nieskuteczny w praktyce.

31/03/2021 14:35:23 – Bruksela (AFP) – © 2021 AFP

READ  To wydalenie polskiego premiera Morawieckiego nie spodobało się francuskim urzędnikom