Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Poprzez „Zapomniane wybrzeże” Muzeum Rietberg w Zurychu promuje przeszłość Hondurasu

Na różowym tle, przypominającym tapetę do dekoracji, został zaprezentowany jeden z 25 sztuk zestawów.

Kredyty: Muzeum Rietberg, Zurych 2021.

Muzeum Rietberg w Zurychu, zarezerwowane dla sztuki pozaeuropejskiej, pozostawiające małe miejsce dla szwajcarskich masek, nie interesuje się Amerykami. W górę i w dół. Nadal przede wszystkim z Azji, z afrykańskim kandydatem. Wraca do swoich oryginalnych kolekcji, które zostały opracowane przez barona von der Heidta na początku XX wieku. Dała im ten niesamowity charakter na początku lat pięćdziesiątych XX wieku i posłużyła za fundament dla fundacji. Nie było późniejszych hobbystów, którzy mogliby wypełnić luki. Nic naprawdę katastrofalnego. Wydaje mi się dobrze, że establishment zachowuje indywidualność. Smak. moda.

Jednak Hotel Rietberg prezentuje wystawę w Hondurasie do końca czerwca. Podwójny widok, nawet jeśli zadowolony z ogromnego pokoju w pierwszej piwnicy. Początkowo chodziło o zaoferowanie spółki joint venture współfinansowanej przez Szwajcarsko-Liechtensteinową Fundację Badań Archeologicznych za Granicą (SLSA), która została założona w 1986 roku. Biorąc pod uwagę naukową stronę aspektu naukowego, prekolumbijskich było niewiele. przepych. Teraz, pod kierownictwem Annette Bajwati, muzeum skorzystało z okazji, aby zaprezentować dwadzieścia pięć jej dzieł. Stare kawałki, z których niektóre przez wieki nie widziały światła (tutaj sztucznego). Jest bardziej widoczny i atrakcyjniejszy dla zwiedzającego. W przeciwnym razie powinien zadowolić się bardzo surową lekcją. Krótko mówiąc, publiczność odnajdzie tam wypoczynek.

Regiony oceaniczne

W świecie prekolumbijskim, jak wszędzie, drzewa przez długi czas zasłaniały dżunglę. Uwaga od dawna skupia się na Meksyku i Peru, z niesamowitymi ruinami. Było wiele wykopalisk, a następnie ulepszeń. Towarzyszył temu niepokojący beton lub mu towarzyszył. Niektórych miejsc na Jukatanie nie należy oglądać z bliska. Poza nimi repatriacje faraonów, dokonywane przez polskie lub rosyjskie ekipy za reżimu Nasera, są nadal prawie tajne. Dopiero w drugiej połowie XX wieku naukowcy naprawdę zaczęli wykopywać gdzie indziej. Widzieliśmy je w akcji od Belize po Brazylię, przez Gwatemalę … i Honduras.

Plakat niezbyt porusza zdjęcie Muzeum Rietberga, Zurych 2021.

Z lądu wyrosły kultury, które można łatwo określić jako „oceaniczne”. Trochę tak, jakbyśmy rozmawiali, nie bez paryskiego wzrostu, o „ośrodkach regionalnych” we Francji. Ta analogia nie wydaje się być przypadkowa. Kiedy czytam długą broszurę przeznaczoną dla publiczności (której jest wersja francusko-angielska), otrzymuję tę samą notatkę. „Istnieje powszechny pogląd, że cała historia kultury jest wynikiem ewolucyjnego prawa prowadzącego cywilizacje do ich kulminacji w postaci wielu pałaców, miast i systemu pisma”. Problem polega na tym, że między głównymi ośrodkami są mgliste obszary. Ale kto kiedyś interesował się peryferiami historii sztuki? Z bardziej skromną spuścizną? Nikt lub prawie.

Historia, nie sztuka

Niemieckojęzyczne muzeum chciało pomóc w identyfikacji odległych miejsc, nie popadając w zrzędę. „Nasz showroom jest poświęcony projektowi Guadalupe, czyli tarasu rzecznego na wąskim pasie przybrzeżnym”. Ocean ten znajduje się w centrum uwagi od 2016 roku. „Przekonasz się, że praca badaczy ukazuje kulturową historię Ameryki Południowej z innej perspektywy”. Zauważ to dobrze. Dominuje słowo „historia”. Chodzi nie tyle o poszukiwanie (we współpracy z archeologami z Hondurasu, których wciąż jest bardzo niewielu) arcydzieł, ile o poszukiwanie drobnych fizycznych śladów cywilizacji. Celem nie jest zapewnienie muzeum złota w Bogota bis. Chodzi o to, aby rozwijać wiedzę.

Wykopy na miejscu. Photo Museum Rietberg, Zurych 2021.

Obecna prezentacja nie jest przypadkowa w Rietbergu. Projekt Guadalupe zapoczątkowali Peter Fux, członek muzeum, i Markus Reindel z Niemieckiego Instytutu Archeologicznego. Operacja planowana jest w formie corocznych kampanii. Tak więc w latach 2016-2019 były cztery. Chodziło o eksplorację z wieloma rezerwami miejsca leżącego w kilku warstwach, od gleb kolonialnych po późniejsze fazy foki morskiej i kaukalnej (między 900 a 1525 rokiem). W ten sposób opuszczone miejsce zamieszkania mogło później stać się cmentarzem. Wykorzystano najnowocześniejsze technologie, takie jak dokładna analiza morfologiczna, eksploracja LIDR czy badania fizyczne i antropologiczne (nie proś mnie o wyjaśnienia!). Tej technice od razu powinny towarzyszyć proste słowa mieszkańców. Chodziło o zainteresowanie ich firmą. Najlepsza. Aby je scalić. Wygląda na to, że nic nie zostało wygrane z góry. Obszar ten jest obecnie zamieszkany przez potomków niewolników z Afryki lub Karaibów. Więc nie mają żadnego związku krwi z klasyczną Mają.

Zobacz oczy

Aby pomóc im wchłonąć to wszystko, społeczeństwo Zurychu korzysta z dwudziestu pięciu obiektów należących do Muzeum Rietberga. Wszystko to pochodzi z tego, co nie bez pogardy było postrzegane jako „strefy buforowe”. Wynikało to z braku wiedzy i wrażliwości. W rzeczywistości wystarczyło przyjrzeć się bliżej tym ceramicznym kawałkom, tym złotym monetom lub tym kamiennym rzeźbom (niektóre z nich można znaleźć w muzeach na całym świecie), aby zdać sobie sprawę z jakości tych osiągnięć. Problem polega na tym, że społeczeństwo, a zwłaszcza osoby wykształcone, widzą więcej dzięki swojej wiedzy biblijnej, niż widzą na własne oczy. Ceramika z Doliny Uloa w Hondurasie jest szczególnie piękna. Ale nie są jeszcze popularne. Katalog nr 1, który pochodzi konkretnie z Doliny Olua, to cud!

Inne firmy z Kolumbii, a także Kostaryki, Salwadoru czy Panamy. To jest więc margines regionu prekolumbijskiego. Nie ma różnicy w poziomie w stosunku do tego, co działo się w tym samym czasie w dużych ośrodkach. Kawałki są również dobrze zacienione w kolorze czarnym i indyjskim różu. Bez odniesienia do karteli o sprawdzonym pochodzeniu i eksperymentach, mają dziś obsesję. Wydaje mi się jednak, że warto mieć takie biznesy w Szwajcarii. Oczywiście w rozsądnych ilościach! Podkreślają swoje oryginalne miejsca. Pokazują się jako godni aktorzy. Kraje Ameryki Południowej mają ambasadorów na całym świecie, na szczeblu politycznym!

wygodny

„The Forgotten Coast, Archaeology of Honduras”, Museum Rietberg, 15, Gablerstrasse, Zurich, do 27 czerwca. Telefon. 044 415 31 31, www.rietberg.ch jest otwarte od wtorku do niedzieli od 10:00 do 17:00, w środy do 20:00.

READ  Prowincje południowe cieszą się dużym zainteresowaniem polskich aktorów gospodarczych