To walka Dawida z Goliatem, która może rozegrać się w Polsce. Allegro, pierwsza polska firma e-commerce, przygotowuje się do wejścia na giełdę. Nowy etap rozgrywający się w bardzo szczególnym kontekście, biorąc pod uwagę rychłe wejście Amazona na rynek lokalny. Ale sytuacja nie przeraża jej dyrektora generalnego. Wręcz przeciwnie, o możliwej ekspansji zagranicznej mówi Francuz François Nuyts, prezes Allegro i sam były menadżer Amazona. „Wierzymy, że w wielu rzeczach robimy dobrze, jeśli nie lepiej niż jakikolwiek konkurent” – powiedział AFP w odpowiedzi na doniesienia, że amerykański gigant po latach przemyśleń zamierza uruchomić polską stronę internetową. .
Poniedziałek będzie ważnym dniem dla Allegro i Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka zostanie wprowadzona na rynek o szacunkowej wartości około 9,4 miliarda euro, a proces ten jest ściśle monitorowany przez inne, wciąż ospałe, rynki europejskie, które zostały dotknięte pandemią. Spółka, należąca do londyńskich funduszy inwestycyjnych Cinven, Permira i Mid Europe, planuje zebrać na odkupienie swojego długu około 1 miliarda złotych (220 milionów euro). Allegro ma zdetronizować na Giełdzie Papierów Wartościowych firmę CD Projekt RED, twórcę odnoszącej światowy sukces gry „Wiedźmin”.
>> Przeczytaj także – Jak strażacy utopili firmę Amazon w jej gigantycznym projekcie magazynowym niedaleko Rouen
„Unikalny” model biznesowy.
Allegro, utworzone w 1999 r. jako lokalna wersja serwisu eBay, wydzielonego kilka lat później z Polski, odnotowało znaczny wzrost, a przychody netto w 2018 r. wzrosły o 19%, z 31,1% w 2019 r. i 51,8% w pierwszym półroczu. miesiącach 2020 roku. W pierwszym półroczu zysk netto również wzrósł do 289,7 mln zł (65 mln euro) w porównaniu do 195,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.
François Nuyts podkreśla „dynamiczny” i „unikalny” model biznesowy Allegro, który łączy ponad 100 000 sprzedawców – wielu z nich to małe przedsiębiorstwa – z około 12 milionami aktywnych kupujących. Firma posiada średniej wielkości magazyn i planuje otworzyć większy magazyn oprócz czterech mniejszych, ale ponad 90 procent sprzedawanych produktów nigdy nie przechodzi przez ten magazyn, lecz trafia bezpośrednio od sprzedawcy do kupującego. „To prawdziwa innowacja Allegro” – mówi, odnosząc się do innych „globalnych gigantów”, którzy sprzedają za pośrednictwem ich platform i przenoszą swoje produkty po wielu magazynach.
>> Przeczytaj także – Amazon wreszcie wybrał miasto, w którym chce zbudować swoją gigantyczną platformę
„Europejska historia sukcesu”
Entuzjasta gastronomii i windsurfingu François Nuyts przyznaje, że „trochę niecodziennie jest mieć Francuza z Bordeaux” na czele polskiej firmy, która znajduje się w pierwszej dziesiątce serwisów e-commerce na świecie pod względem liczby odwiedzających. Dyrektor został mianowany dyrektorem generalnym dwa lata temu po tym, jak w ramach swojej globalnej kariery pomógł firmie Amazon w ekspansji na Włochy i Hiszpanię. Mówi, że Allegro przyciągnęło go jako „europejską historię sukcesu”, która rozpoczęła się skromnie w 1999 roku w garażu w Poznaniu, w zachodniej Polsce, gdzie firma nadal ma swoją siedzibę.
Zapytany o plany ekspansji zagranicznej, uśmiechnął się: „Chcielibyśmy (…) Szkoda byłoby, gdybyśmy nie znaleźli sposobu na pozyskanie większej liczby klientów i sprzedawców za granicą”. Firma już eksportuje – głównie do dużych społeczności polonijnych w takich krajach jak Wielka Brytania – i dywersyfikuje działalność w kierunku usług finansowych i logistycznych w Polsce.
>> Przeczytaj także – Ozon, rosyjski Amazon, spadnie na giełdzie w USA
„Równe szanse”
Dyrektor generalny podkreśla, że powinny istnieć „równe warunki działania” oraz że UE i rządy krajowe powinny pomóc w zapewnieniu tej sprawiedliwości. „Czasami odnosimy wrażenie, że zasady nie są takie same” – mówi, odnosząc się do chińskich stawek za przesyłki dotowane przez państwo i uchylania się od płacenia podatku od wartości dodanej praktykowanych przez firmy w cesarskich Chinach.
W każdym razie Allegro pozostanie skupione na rozwoju w Polsce, gdzie nadal ma zaledwie 3% udziału w rynku detalicznym – dodaje menadżer. „Wzrost naprawdę przed nami” – uważa, zauważając, że e-commerce w Polsce nadal stanowi zaledwie 8,0% całkowitej sprzedaży detalicznej – czyli znacznie mniej niż w wielu krajach zachodnich. „Jest ten dynamizm, ta energia, ten rozwój, który jest w Polsce bardzo rzadki” – mówi. „Naprawdę czujemy się tu jak w nowej Europie!”
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce