Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Plakaty filmowe – jakie są współczesne trendy?

Rzut oka na plakat filmowy może pomóc w szybkim podjęciu decyzji o tym, czy warto udać się na reklamowany na nim film. Plakaty są jednym z najważniejszych, szeroko dyskutowanych narzędzi marketingowych. Prowokacyjne plakaty filmowe szybką zapadają w pamięć i wzbudzają kontrowersje, nieudane plakaty są obśmiewane a plakaty będące kalką innych, wcześniejszych projektów, ignorowane przez widzów.

Jednym z najczęściej komentowanych projektów plakatów filmowych w 2023 roku są plakaty filmu Barbie, który swoją polską premierę ma zaplanowaną na 21 lipca. Projektantom udało się oddać wszystko to, czego można oczekiwać po postaci lalki Barbie i Kena – jaskrawe palety kolorów i nawiązanie do logo firmy Mattel, stojącej za produkcją słynnych lalek.

Ilustracje artystyczne

Umieszczanie ilustracji na plakatach filmowych były popularne aż do lat 80. Później trend ten został wyparty przez fotografie a obecnie wydaje się wracać do łask. Plakat filmowy z ilustracją od razu sprawia, że wygląda on klasycznie i stylowo. Świetnym przykładem jest plakat z filmu „Pewnego razu… w Hollywood” w reżyserii Quentina Tarantino.

Gra kolorów

O ile plakaty w ciemnych kolorach z wyróżniającymi się detalami są domeną horrorów i thrillerów, jednym z chętnie wykorzystywanych połączeń są kolory niebieski i pomarańczowy. Przykładem są plakaty z filmu Spider-Man lub Blade Runner 2049. Te kolory, ze względu na kontrast, wywołują w widzach emocje i podekscytowanie. Z kolei połączenie czerwieni i bieli jest świetnym wyborem dla komedii romantycznych.

Jednym z coraz częściej obserwowanych trendów jest korzystanie z kontrastującej palety barw w żywych kolorach. Energetyczne barwy momentalnie przyciągają wzrok, a odpowiedni projekt plakatu może wzbudzić zainteresowanie odbiorców i zachęcić ich do obejrzenia filmu.

Minimalizm

Minimalizm zawsze się obroni, a plakaty filmowe stworzone w tym stylu chociaż proste, zawsze przyciągają wzrok i pozwalają odpocząć oczom przyzwyczajonym do kontrastów i przepychu. Subtelne plakaty są bardzo efektowne i pozwalają skupić się na tym, co najważniejsze.

READ  Aresztowanie Rosjan, którzy rozpowszechniali materiały propagandowe Wagnera

Minimalistyczne plakaty filmowe wyróżniają detale, takie jak dobór kolorów, czcionka, zdjęcia lub ilustracja, które odpowiednio dobrane, mogą wzmocnić poczucie niepokoju, błogości lub smutku. Minimalistyczne plakaty filmowe są też eleganckie i ponadczasowe, doceniane przez takich mistrzów, jak Alfred Hitchcock.

Postać odwrócona tyłem lub przesadnie duża twarz

Umieszczenie głównego bohatera lub bohaterki plecami do odbiorcy, z lekkim odchyleniem tak, aby można było dostrzec ich profil, to zabieg często stosowany w filmach z akcji, thrillerach i filmach przygodowych. Wyróżnienie jednej postaci dodaje jej cech heroizmu i dramatyzmu.

Z drugiej strony przerysowana twarz protagonisty umieszczona na ponad 80% powierzchni ekranu nie od razu pozwala zrozumieć, o czym jest dany film – jego reklamą jest najczęściej gwiazda srebrnego ekranu, która ma przyciągnąć do kina spore rzesze widzów.

Zupełnie nieudane projekty plakatów filmowych

Jednym z najczęściej komentowanych plakatów filmowych w 2023 roku jest ten z okazji 25-lecia premiery filmu Titanic. Do dzisiaj nie jest pewne, czy fryzura Rose na nowej wersji plakatu to celowy zabieg, mający podkreślić buntowniczą naturę bohaterki czy niedbalstwo projektanta.

Sporo emocji wzbudzają także nieudane zabiegi retuszowania postaci, które w efekcie pozbawiają ją części ciała (najczęściej ramienia) lub nienaturalnie wydłużają proporcje. Co jakiś czas pojawiają się też techniczne błędy na plakatach jak dwukrotne umieszczenie imienia i nazwiska aktora na plakacie, ledwo widoczny tytuł filmu lub wklejenie postaci w najmniej odpowiednim miejscu.