Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Nowe rozczarowanie dla Vega-C i Europy

Nowe rozczarowanie dla Vega-C i Europy

W lipcu 2022 roku został wydany Europejska wyrzutnia światła Vega-C Pomyślnie zakończył swój dziewiczy rejs. Niestety, pierwszy komercyjny lot VV22 w grudniu zeszłego roku zakończył się niepowodzeniem i zadał poważny cios europejskim możliwościom niezależnego dostępu do przestrzeni kosmicznej.

Awarię przypisano uszkodzonej części dyszy silnika Zefiro 40, drugiego stopnia Vega-C. Zwrócono uwagę na różnorodność materiałów użytych w tej części, nie kwestionując konstrukcji Zefiro 40.

Jednym z rozwiązań jest kolejny materiał węglowo-węglowy na szyjki dysz Zefiro 40. W tym celu Avio – włoski główny wykonawca wyrzutni Vega – zwraca się do ArianeGroup.

Złe wieści z Avio

W tym tygodniu A Statyczny test startowy Silnik Zefiro 40 został wyprodukowany przez firmę Avio na polecenie VV22 Flight IIC. W ten sposób został wdrożony przy użyciu nowego materiału węglowo-węglowego na szyjkę dyszy.

Według Aveo nowy materiał wykazał nominalną wydajność. Jednak A.J nieprawidłowość Wykryto po 40 sekundach testowania. Wynik w „ Niska ogólna wydajność ciśnieniowa silnika Zefiro 40 na 97 sekund przed planowanym zakończeniem testu.

Będzie to wymagało dalszych przeglądów i testów ze strony Avio i Europejskiej Agencji Kosmicznej w celu zapewnienia optymalnych warunków działania. Planowany dla Vega-E (w fazie rozwoju), Zefiro 40 jest obecnie przeznaczony dla Vega-C. Wyrzutnia Vega jest oparta na wzmacniaczu Zefiro 23 jako drugi stopień.

Powrót do Podróży do ryzyka na ten rok

Dyrektor generalny ESA Josef Ashbacher zauważył, że wykryta anomalia powinna zostać szczegółowo przeanalizowana pod kątem implikacji. Nie ukrywa jednak, że będzie ” Wpływ na harmonogram wznowienia lotów Vega-C. „Sprawa zamienia się w przekleństwo…

Uwaga: Źródło obrazu: ESA — S. Corvaja.