Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Niepowstrzymany sposób Algierii na zmniejszenie zanieczyszczenia samochodów

Niepowstrzymany sposób Algierii na zmniejszenie zanieczyszczenia samochodów

Pistolet LPG przymocowany do samochodu / Zdjęcie: Leadinglights – Getty / Canva.

W obliczu coraz poważniejszych wyzwań środowiskowych, które są niezbędne do zapewnienia pilnych i trwałych rozwiązań nieubłaganego wyczerpywania się zasobów węglowodorów, Algieria nie ma innego wyjścia, jak bez dalszej zwłoki zobowiązać się na swoją drogę do alternatywnych źródeł energii.

Poprzez program tak ambitny, jak i wzorowy, algierscy liderzy dążą do osiągnięcia bezprecedensowego poziomu efektywności energetycznej w sektorach działalności tak różnych, jak przemysł, transport, budownictwo i motoryzacja.

Nic nie mogłoby być a priori bardziej naturalne dla kraju Klasa Wśród 20 największych producentów ropy i gazu na świecie I jeden z preferowanych dostawców w Europie. Dlatego też konwersja pojazdów na gaz płynny (LPG) stała się oczywista.

Rynek, który przedstawia niezaprzeczalne możliwości w Algierii, biorąc pod uwagę dostępność zasobów i jego zalety, zarówno ekonomiczne, jak i środowiskowe, wiedząc, że pojazdy wyposażone w gamę LPG emituje średnio o 18% mniej dwutlenku węgla na kilometr I dziesięć razy mniej drobnych cząstek w porównaniu z pojazdami benzynowymi.


Przeczytaj także
Mamy dziesięć lat na pozbycie się oleju

LPG jest pięć razy tańszy od benzyny

Obecny rząd, począwszy od października 2021 r., podjął szereg działań stymulujących, których deklarowanym celem jest osiągnięcie w krótkim okresie pomocy w konwersji około 150 000 pojazdów na LPG, w tym 50 000 taksówek, poprzez Dotacje na zestawy instalacyjne. Trzy miesiące później Minister Transformacji Energetycznej i Energii Odnawialnej oraz Minister Transportu wydali niezbędny budżet za pośrednictwem Krajowego Funduszu Efektywności Energetycznej Energii Odnawialnej i Kogeneracji.

Budżet ten szacowany jest na 5 miliardów dinarów (32 miliony euro). Projektem kieruje struktura Ministerstwa Energii, Narodowa Agencja Promocji i Racjonalizacji Użytkowania Energii (APRUE), która szybko opublikowała listę instalatorów LPG wybranych do Ceny sprzętu obniżone o 50%połowa kosztów poniesionych przez zaangażowanych kierowców.

W związku z tym dowiedzieliśmy się, że w całym kraju działa obecnie 850 centrów konwersji załóg LPG, z których tylko 50 jest obsługiwanych przez General Fuel Distributor (Naftal). Należy również zauważyć, że udział należny osobie fizycznej lub taksówkarzowi chcącemu przestawić się na LPG wynosi od 30 tys. do 35 tys. dinarów (189 do 221 euro), w zależności od pojemności zbiornika i jakości wyposażenia.

READ  Rok 2022 oznacza poświęcenie Valerie Perrin


Przeczytaj także
Czy możemy jeździć na benzynie?

Program konwersji będzie trwał rok i powinien być testem działań przewidzianych w perspektywie krótko- i średnioterminowej, w ramach stopniowego odchodzenia od paliw konwencjonalnych, z priorytetem dla pojazdów lekkich. Pamiętajmy, że gaz płynny, paliwo składające się z mieszaniny butanu i propanu w standardowych proporcjach, jest dystrybuowany w Algierii od 1983 roku pod zarejestrowaną nazwą handlową „ Sargaz (Dosłownie po arabsku: chodzenie na gazie).

Dzięki korzystnym podatkom sargas pozostaje Najtańsze paliwo na rynkuJego cena to tylko 9 dinarów (6 eurocentów za litr), podczas gdy cena np. benzyny wzrasta pięciokrotnie. Według literatury rozpowszechnianej przez organy państwowe odpowiedzialne za tę sprawę, na czele z Naftalem, który jest spółką zależną Sonatrach i wyspecjalizowaną w sprzedaży produktów naftowych, LPG stanowi kolejne źródło oszczędności, według którego spalanie tego paliwa nic nie pozostawia. Depozyty na silnikach, co, logicznie rzecz biorąc, obniżyłoby koszty utrzymania samochodu.


Przeczytaj także
Ale gdzie się podział olej szczytowy?

Certyfikaty od mechaników

Jednak to twierdzenie jest sprzeczne z mechanikami, z którymi skontaktowaliśmy się w ramach naszego dochodzenia. Szczególnie sceptyczny Majid, doświadczony mechanik prowadzący warsztat w Bejaia (200 km od Algieru), nie waha się odwieść swoich klientów od korzystania z Sargasa. „To prawda, że ​​napełniony zbiornik LPG kosztuje pięć razy mniej niż benzyna, twierdzi, ale ma to swoją cenę. Żywotność silnika jest skrócona. Trzeba dodać, że auto, zwłaszcza mały silnik, traci moc. »

Inni ankietowani mechanicy twierdzą, że jeśli użycie dwupaliwowej benzyny-LPG miałoby wiele zalet, to taka konwersja byłaby nie mniej uciążliwa. Al-Saadi, który każdego dnia styka się z różnymi sytuacjami, wyjaśnia: „Po pierwsze, kondycjonowanie silnika pozostaje bardzo drogie, nawet przy udziale państwa”. Nasz rozmówca potwierdza, że ​​doszło do użycia LPG Niekorzystny wpływ na maksymalną moc silnika. „W modelach o dużej mocy jest to prawie niezauważalne, a strata ta jest bardziej zauważalna w autach benzynowych o małej mocy”potwierdza mechanik.

READ  Autostrady. Opłaty celne, winiety, gratisy... Jak się mają nasi europejscy sąsiedzi?


Przeczytaj także
Dla ADAC samochody na gaz są bardziej przydatne niż samochody elektryczne

Kolejna przeszkoda dla użytkowników LPG: przechowywanie sprężonego paliwa wymaga użycia specjalnych pomp i pistoletów. Przykład: Jeśli brakuje paliwa, to tak Nie musisz myśleć o napełnieniu zbiornika gazu LPG do rozwiązywania problemów. Musisz odholować samochód na stację. Ponadto często potrzebny jest adapter do dostarczania LPG za granicę, ponieważ każdy kraj ma inny system.

Wreszcie profesjonaliści decydują się na umieszczenie zbiornika LPG w bagażniku pojazdu, co znacznie zmniejsza jego objętość. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Algieria nie sprowadzała jeszcze pojazdów wyłącznie na LPG, o których wiemy, że przy zakupie, jak wszędzie na świecie, ich koszt jest znacznie wyższy.

1,5 miliona pojazdów LPG do 2030 roku w Algierii

Kolejna poważna wada, którą zauważają niechętni kierowcy: liczba stacji paliw jest daleka od zaspokojenia popytu. Z 3000 obecnych w kraju tylko 800 ma LPG.

Wszystkie te zagrożenia nie przeszkadzają Algierczykom w pośpiechu na LPG. Tak uważa Jamal, taksówkarz dalekobieżny„Nic nie jest lepsze” Dla użytkowników dróg: taksówkarzy, dostawców, pracowników transportu itp. Twierdzi, że go posiada Montaż zestawu został zużyty w niecały rok z pracy, podczas gdy, jak mówi, nie korzystał z żadnej pomocy państwa.

Na obozie LPG Supporters Camp szef funduszu, który specjalizuje się w instalacji zestawów LPG, chce się uspokoić: „Dzięki wysokiej jakości urządzeniom instalowanym przez profesjonalistów i regularnej konserwacji, kierowcy LPG mogą być spokojni, jeśli chodzi o awarie. Oszczędność paliwaOprócz zwolnienia go z płacenia rocznej naklejki podatku od zanieczyszczeń. » Wynosi ona od 500 dinarów (3,15 euro) za samochody turystyczne do 10 000 dinarów (63 euro) za pojazdy użytkowe.


Przeczytaj także
Paliwo w cenie 0,06 euro za litr: Algieria, której nie można powstrzymać, aby zmniejszyć zanieczyszczenie samochodów

READ  Ukraina zapowiada przełom w obwodzie charkowskim i wyzwolenie wielu miejscowości - rts.ch

Według danych Ministerstwa Transformacji Energetycznej i Energii Odnawialnych, w Algierii jeździ obecnie 600 000 pojazdów na LPG. Celem jest osiągnięcie 1,5 mln do 2030 r. W tym celu w ostatnich latach utworzono 700 nowych centrów transferowych, tworząc około 2000 bezpośrednich miejsc pracy.

Ponadto program ten, zdaniem Naftala, zmniejszy import prawie 200 tys. ton paliwa rocznie i poprawi konwersję floty administracyjnej, która obecnie wynosi około 32%. Według tego samego źródła zamiana 1,5 miliona samochodów na LPG do 2030 roku pozwoli zaoszczędzić co najmniej 5 miliardów dolarów.

Podwójne paliwa i gaz ziemny CNG: dwie nowe możliwości poszukiwań

Algieria bada obecnie możliwość zintegrowania konwersji dwupaliwowej (diesel – LPG), zwłaszcza dla przemysłowych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi: autobusów, ciężarówek i ciągników drogowych. Tym samym Naftal w partnerstwie z polską firmą z powodzeniem przerobił trzy pojazdy na skalę eksperymentalną. Doświadczenie dozwolone Oszczędność paliwa około 30%co jest wskaźnikiem zachęcającym do rozszerzenia przejścia na inne pojazdy przemysłowe.

Jednocześnie kraj kusi inny rodzaj dywersji: sprężony gaz ziemny (CNG), który ma tę zaletę, że jest przyjazny dla środowiska, emitując mniej niż 25% pojazdów napędzanych benzyną. Jednak a priori pojawia się poważny problem: związany z brakiem regulacji w tym zakresie.


Przeczytaj także
Giganci naftowi dają sobie zielony wizerunek, ale wciąż inwestują w paliwa kopalne