Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Niemcy: Kłopoty z uwolnieniem się od rosyjskiej ropy

Niemcy: Kłopoty z uwolnieniem się od rosyjskiej ropy

Niemiecki minister gospodarki i klimatu Robert Habeck powiedział, że „problemy materialne” uniemożliwiają Niemcom po prostu zastępowanie rosyjskich paliw kopalnych innymi źródłami.

Trudno znaleźć sposób na transport węglowodorów

„Szukamy pociągów zdolnych do transportu ropy, kiedy na wschodzie kraju nie ma wystarczającej ilości ropy. I o dziwo, niewiele – powiedział. Minister powiedział, że to samo dotyczy nieistniejących stacji LNG, które mogą pomóc z doprowadzeniem gazu.

Jeśli kolej bez wątpienia będzie częścią rozwiązania, trudno będzie zarządzać dużymi wolumenami, które będą przecinane. Największe wagony-cysterny mieszczą około 100 metrów sześciennych, czyli 630 baryłek. Aby dostarczać 300 000 baryłek ropy naftowej dziennie do rafinerii w Schwedt i Leuna, zakłady musiałyby obsłużyć około 480 wagonów dziennie, a flota byłaby prawdopodobnie co najmniej pięć razy większa do realizacji dostaw. Pojazdy potrzebne do dostarczenia miesięcznej rudy zastępczej z Berlina do Hamburga pokonują około 240 kilometrów.

Trudne do przełączania strumieni

Znaczna część niemieckiej infrastruktury naftowo-gazowej ma na celu przyjmowanie dostaw rosyjskimi rurociągami ze wschodu i ich dystrybucję do reszty kraju. Przekształcenie tej infrastruktury w celu odwrócenia przepływów to złożone i czasochłonne zadanie.

Niemcy wykorzystują trzy oddzielne rynki do dostarczania ropy naftowej

Zachodnie i północno-zachodnie części kraju są uzależnione od połączeń z portami Morza Północnego i Bałtyckiego, z Wilhelmshaven w Niemczech i Rotterdamem w Holandii. Rafinerie na południu korzystają z ropy naftowej dostarczanej rurociągiem z Marsylii we Francji i Triestu we Włoszech. Jednak na wschodzie kraju rafinerie polegają na ropie naftowej dostarczanej rurociągiem ze złóż naftowych Syberii Zachodniej. Zastąpienie tych ostatnich strumieni będzie najtrudniejsze.

Rafinerie wschodnioniemieckie przeznaczone na rosyjską ropę

ten Rafinerie wschodnioniemieckie zostały zaprojektowane tak, aby działały na sowieckiej, teraz rosyjskiej, surowej rafinerii. Każda ropa naftowa jest inna, a rośliny są zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować korzyści z przetwarzania niektórych surowców. Zastąpienie rosyjskiej ropy zmusi rafinerie do poszukiwania alternatyw o podobnych właściwościach. Z pewnością istnieją na Bliskim Wschodzie i gdzie indziej. Problem w tym, że wszyscy, którzy próbują uniknąć kupowania w Rosji, również tego szukają. Konkurencja jest zacięta.

READ  Od sera po niezbędniki, jak Birkenstock uwiódł świat mody... i biznesu

Ale nawet gdy zostaną znalezione zamienniki, największym problemem będzie doprowadzenie ich do rafinerii w NRD, gdzie będą potrzebne.

Rozmowy między Niemcami a Polską

Niemiecki rząd prowadzi rozmowy z sąsiednią Polską w sprawie zabezpieczenia dostaw przez port w Gdańsku i polską część rurociągu, który obecnie transportuje rosyjską ropę. Problem w tym, że Polska już wykorzystuje tę linię do jej dywersyfikacji. Umowa podpisana z Saudi Aramco na początku tego roku pozwoli tej bliskowschodniej firmie dostarczać do Polski nawet 400 000 baryłek dziennie swojej ropy naftowej. Pozwoli to na pozostawienie niewielkich lub żadnych wolnych mocy w gazociągu z Gdańska do bloku w celu późniejszej dostawy do Niemiec.

Nasza opinia, przez leblogauto.com

Przy (prawie) zerowej produkcji ropy Niemcy są uzależnione od importu. Występuje w dwóch postaciach: ropy naftowej do przerobu w krajowych rafineriach oraz gotowych produktów, takich jak olej napędowy, który zaopatruje niemiecki przemysł i transportuje towary. Rosja ma duży udział w niemieckim imporcie, wysyłając dziennie blisko 550 tys. baryłek ropy naftowej i 100 tys. baryłek oleju napędowego. Odejście od tych dostaw pozostawiłoby Niemcom duże luki do uzupełnienia.

Nie wspominając o problemach logistycznych.

Źródła: prasa niemiecka, Bloomberg, Washington Post