LVT, księżycowy pojazd terenowy, powinien być w stanie przewieźć astronautów raz na południowy biegun Księżyca, gdzie panują ekstremalne warunki.
Trzej zwycięzcy to Intuitive Machines, Venturi Astrolab i Lunar Outpost z siedzibą odpowiednio w Teksasie, Kalifornii i Kolorado. Po rocznym okresie prac rozwojowych tylko jeden z nich zostanie wybrany do wysłania łazika na Księżyc, przynajmniej na misję Artemis 5 planowaną na koniec dekady.
Łazik na to pozwoli „Radykalnie zmienić nasz pogląd na Księżyc”.Tak obiecał na konferencji prasowej Jacob Bleicher, główny naukowiec NASA. Pojazd ten powinien móc przewozić dwóch astronautów, umożliwiając im pieszą eksplorację odległych obszarów i pobieranie próbek. „Kiedy astronauci badają południowy biegun Księżyca podczas misji Artemis, dzięki łazikowi Lunar Terrain Rover będą mogli dotrzeć dalej i przeprowadzić więcej badań naukowych niż wcześniej”.Potwierdziła to Vanessa Wyche, dyrektor Centrum Kosmicznego Johnsona w NASA.
Żaden człowiek nie dotarł jeszcze do południowego bieguna Księżyca.
Pojazd będzie wyposażony w ramię robotyczne i będzie mógł przewozić sprzęt naukowy, ale musi też mieć możliwość działania autonomicznego, gdy nie ma na nim astronautów. Byłaby to duża różnica w porównaniu z czasami programu Apollo.
Rzeczywiście, za pomocą Artemidy NASA chce zbadać południowy biegun Księżyca, którego wcześniej nie odwiedził żaden człowiek, ponieważ znajduje się tam woda w postaci lodu. „NASA chce zrozumieć, ile lodu znajduje się pod powierzchnią i czy możemy do niego dotrzeć”.Wyjaśnił Jacob Bleicher. Który „Pomoże nam to zrozumieć, jak powstał i ewoluował Księżyc, a także może zapewnić źródło informacji dla przyszłych odkrywców”.
Przeczytaj takżeProgram księżycowy Artemis NASA: szalona ambicja, ale wielka niewiadoma
Z NASA zostanie wygrany dziesięcioletni kontrakt
Jednak region ten również boryka się z trudnymi warunkami, zwłaszcza związanymi z różnicami temperatur. Aby sprostać stojącemu wyzwaniu, każda wybrana firma współpracuje z szeregiem partnerów, takimi jak Michelin, Boeing i Northrop Grumman w przypadku zespołu kierowanego przez Intuitive Machines lub Lockheed Martin, General Motors i Goodyear w przypadku Lunar Outpost.
NASA wymagała, aby zwycięska firma była w stanie świadczyć usługi transportowe przez dziesięć lat, być może wysyłając kilka łazików z rzędu. Kontrakt NASA pozostawia statek kosmiczny otwarty także dla klientów prywatnych, na przykład zainteresowanych zasobami Księżyca.
Intuitive Machines potwierdziło, że zabezpieczyło 30 milionów dolarów na pierwszą roczną fazę rozwoju. Według NASA łączna wartość kontraktów związanych z opracowaniem tego pojazdu nie powinna ostatecznie przekroczyć 4,6 miliarda dolarów.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Słynny obraz centralnej czarnej dziury w Drodze Mlecznej, Sgr A*, będzie błędny!
Lekarze apelują o systematyczne badania przyszłych matek
SpaceX planuje zrobić znacznie lepiej ze Starship 6 i zapowiada się niesamowicie!