Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Muzyka: polityczne dochody Disco Polo w Polsce

Dyskoteka polo powróciła w ostatnich latach, zwłaszcza dzięki temu, że szczegółowo ją transmituje telewizja publiczna. Czy chodzi o zaspokojenie popytu na tę muzykę? A może instrument, który służy popularnemu programowi partii rządzącej prowadzenia wojny z liberalną elitą kulturalną?

Ten artykuł jest adaptacją artykułu opublikowanego w serwisie 5 marca 2020 r. Notatki z Polski sous le titre Powrót Disco Polo: Jak polscy populiści wykorzystują muzykę w swoim programie.

Disco Polo to unikalne polskie, egzotyczne elektroniczne piosenki z prostymi tekstami. Stała się popularna na początku lat 90. dzięki przyjaznej muzyce ludowej i dyskotece Italo, przy użyciu automatów perkusyjnych i syntezatorów.

Po pierwsze, kiedy disco polo zaczęło nadawać na prywatnym kanale telewizyjnym Bolszoj w 1994 roku, zanim zyskało popularność, było dostępne tylko na wsiach i małych miasteczkach na prowincji. Dyskoteka Relaks, Projekt poświęcony gatunkowi. Kiedy są takie grupy dzieci i Bayer Pełny Znany szerokiej publiczności w dużych miastach.

Samozwańcze środowiska pielęgnowane w Polsce nie ukrywały odrzucenia tej muzyki. Główny strumień. Dla miejskiej elity, z egzotycznymi dźwiękami i pozbawionymi znaczenia tekstami, jest swobodny i niewygodny.

Ale poza krytyką był to coś więcej niż surowy, prosty osąd estetyczny: obraził prowincję i został później ogłoszony w dyskursie publicznym.

Miasto kontra wieś

W języku polskim pojawia się wiele wyrazów pogardy ze wsi. Słowo Rolnik (Villager) na przykład może odnosić się do wojny.

Disco polo w latach 90. było silnie kojarzone z wiejskimi klimatami, tradycyjną polską muzyką ludową i melodyjnymi nutami o publiczności poza dużymi miastami. Ten wiejski aspekt został odrzucony przez elitę miejską.

Wieś w Polsce i jej błędna interpretacja są bardzo ciekawe i większość biegunów jest szeroko omawiana dopiero w ostatnich latach pochodzenia rolniczego. Codzienny Dziennik Gazeta Prawna Wyjaśnia sprzeczność w następujący sposób:

Negatywne informacje zwrotne, które pochodzą z wiejskiego otoczenia, pochodzą bezpośrednio z historii lub ze sposobu, w jaki jest nauczana. Historia, której uczymy się w szkole, jest inspirująca dla szlachty, chociaż ta grupa społeczności stanowiła tylko 8% w społeczności, rolnicy stanowili 90%. (…) Przez wieki chłopi byli zależni od szlachty, niewykształconych, biednych i byli przyłączeni do kolonii tylko językiem i religią. Kto chciałby zidentyfikować taką grupę społeczności? Większość Polaków uważa się za spadkobierców tradycji sarmadzkiej i szlacheckiej, a nie chłopów.

Popularność disco polo w końcu zaczęła słabnąć, a show Dyskoteka Relaks Wycięte z programów telewizyjnych w 2002 roku.

READ  W obliczu nielegalnej imigracji Polska i Czechy rozszerzają kontrole na słowackiej granicy

Według W Polsce, na wsi, inne pamiątkowe pole bitwy

Druga fala

Ale w 2010 roku było to odrodzenie. Hit „Ona Tachi DL MM” [« Elle danse pour moi »] Stała się jedną z najpopularniejszych polskich piosenek na YouTube, uruchomienie Polo TV, kanału kablowego w całości poświęconego disco polo. Od tego czasu tylko ten typ się rozwinął.

W ubiegłorocznej ankiecie 63% Polaków stwierdziło, że lubi słuchać disco polo. Jednak wyniki ilustrują silny podział demograficzny i kulturowy.

6% absolwentów i 8% mieszkańców dużych miast deklaruje, że naprawdę „lubi” disco-polo; Wśród słabiej wykształconych i wiejskich odsetek ten wynosi odpowiednio 39% i 33%.

W ostatnich latach disco-polo zadomowiło się na niespotykanym dotąd obszarze: telewizji publicznej. Choć Narodowo Konserwatywne Prawo i Sprawiedliwość (PiS), które w dużej mierze cieszy się poparciem ze wsi, ma pod kontrolą publiczną telewizję TVP, disco polo odgrywa tu kluczową rolę.

Rozpowszechnienie disco polo przez media publiczne wywołało oburzenie w przeciwieństwie do reakcji z lat 90. XX wieku.

DVB wyemitował specjalny program poświęcony Genkowi Martynice z szefem Jackiem Kursskim, głównie na widowni. Martynika była gospodarzem imprezy sylwestrowej DVB 2020. Następnie, w lutym tego samego roku, sponsorował film biograficzny zatytułowany Public Channel Genec.

Relacje w mediach publicznych Disco Polo wywołały szum, w przeciwieństwie do reakcji z lat 90. XX wieku. Krytycy twierdzą, że DVB, jako nadawca publiczny, powinien promować dobry gust i uczyć widzów wysokiej jakości treści. Dlaczego tak marnujesz pieniądze podatników?

Urzędnicy DVB nie widzą tego w ten sposób: służąc celom rozrywkowym dla ludzi, po prostu odpowiadają na prośbę ludzi. Ponadto popularne jest disco polo.

Wieś nie ma się czego wstydzić

Ale promocja DVB Disco Polo służy innemu celowi. Monica Boris, autorka i kulturoznawczyni książki Disco Polo w latach 90., powiedziała w rozmowie z OKO.press:

READ  Otwarcie gazociągu między Polską a Słowacją

DVB i [son patron] Jacek Kurski porusza emocje i kwestie, które pojawiły się w latach 90. Dziś DVB obsługuje ten kampus. Pokazuje, że polska elita nienawidzi nie tylko gatunku muzycznego, ale także ludzi – ich wyborów politycznych, sposobu życia i hobby. Jednak w retoryce PiS ludzie są równi narodowi. Ten identyfikator jest bardzo ważny w polityce kulturalnej PiS.

Disco Polo służy szerszej agendzie ludnościowej PIS, która, jak twierdzi, oczyszcza Polaków ze starszej elity – polityków, sprawiedliwości, mediów i kultury – postaci, które powinny lepiej działać, aby ich zastąpić. I reprezentuje prawdziwych ludzi. TVP pokazuje, że obecny rząd przejmuje sposób życia Polaków i w przeciwieństwie do haniebnej i upokarzającej elity zakorzenionej w latach 90., nadal krytykuje ten gatunek do 2020 roku.

Sylwester TVP, naznaczony rytmami disco – polo, wywołał kpinę z osobowości świata kultury i mediów. Obraza dla Polaków.”

Tak więc disco polo odsuwa teraz na bok rolę polityczną i pomaga podzielić elitę miejską i ludność wiejską.

W przypadku Disco-Polo nadawca publiczny twierdzi, że wieś nie tylko się wstydzi, ale jest teraz częścią ogólnie uznanego mainstreamu.

Przyniesie to ulgę tym, którzy przyjeżdżają ze wsi lub małych miasteczek i mają do czynienia z gorszym tonem w polskiej mowie.

Tak więc disco polo odsuwa teraz na bok rolę polityczną i pomaga podzielić elitę miejską i ludność wiejską. […]. W interesie PIS jest sprowokowanie tego konfliktu i zmobilizowanie swoich wyborców, a nie wyborców tradycyjnie bardziej wiejskiej i mniej opozycyjnej głównej opozycji Platformy Obywatelskiej (PO).

Oczywiście ta polityczna eksploatacja disco polo nie jest niczym nowym. Politycy różnych partii, np. były przywódca lewicy Aleksander Kuvanewski, wykorzystywali w swoich kampaniach piosenki disco polo, aby nadać im bardziej popularny wizerunek. Ta rola DVB jest nowa.

READ  Marines z Orleanu, ich piosenki i dwie łodzie w drodze do Polski

Porady dla piosenkarza

Jednak ta gorąca debata medialna na temat roli telewizji publicznej przyprawia o dreszcze większość ludzi. Są ku temu dwa główne powody. Po pierwsze, disco polo w latach 90. nie było tak siarkowe, jak było częścią krajobrazu. Śpiewanie „majtek w kropki” na tle syntezatora nie podnosi już brwi.

Ponadto disco polo stało się popularne w ostatnich latach w dużych miastach, takich jak Warszawa czy Katowice. Wielu dawnych krytyków z wczoraj postrzega ją jako nieszkodliwą rozrywkę, o wyjątkowej, wyrazistej polskiej wartości. Ogólnie rzecz biorąc, choć kręgi kulturalne nie są jeszcze fanami tego gatunku, nie są już tak otwarcie wrogie, jak kiedyś.

Po drugie, Polacy mają teraz dostęp do znacznie szerszej gamy kanałów telewizyjnych. Inaczej niż w czasach komunizmu, kiedy rząd zmonopolizował telewizję, jeśli dziś im się to nie podobało, to powinni się jej pozbyć.

Główna część filmu: Agenza Gazeta / Tomas Stocksack