Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Minister energetyki Kataru mówi, że Europa wznowi import rosyjskiego gazu

Minister energetyki Kataru mówi, że Europa wznowi import rosyjskiego gazu

Czy Europa kiedykolwiek wznowi import rosyjskiego gazu? Trudno dziś powiedzieć, przy szalejących walkach na Ukrainie iw krajach europejskich ciężko pracujących obejść się bez rosyjskiego gazu. Ale zdaniem Saada Sheridy al-Kaabiego, ministra energii Kataru i szefa Qatar Energy, narodowej spółki bogatego w gaz emiratu Zatoki Perskiej, kraje europejskie ostatecznie wznowią import rosyjskiego gazu,

„Moim zdaniem rosyjski gaz powróci do Europy”, nawet jeśli ma teraz „dużo większą różnorodność” źródeł dostaw. Dziś Europejczycy twierdzą, że to nie wchodzi w rachubę, ale z czasem sytuacja się poprawia.

Dlaczego rachunki za gaz rosną… a ceny spadają

55% spadek importu rosyjskiego gazu do Europy w 2022 roku…

O ile dotychczas największym rynkiem rosyjskiego gazu była UE, o tyle eksport Gazpromu (z wyłączeniem krajów byłego bloku sowieckiego) w 2022 r. spadł o 55% w wyniku gwałtownego spadku dostaw do Rosji. ofensywa na Ukrainie. Po sankcjach gospodarczych nałożonych przez Zachód na Rosję, w odpowiedzi na jej interwencję wojskową na Ukrainie, Moskwa poważnie ograniczyła eksport węglowodorów do Unii Europejskiej. Na początku grudnia Unia Europejska, kraje G7 i Australia również zgodziły się na ograniczenie ceny eksportu rosyjskiej ropy do 60 dolarów za baryłkę, mając nadzieję na pozbawienie Moskwy ważnych dochodów.

…a import LNG wzrósł o 60%

Z kolei kraje europejskie zwiększyły import skroplonego gazu ziemnego. Według ośrodka badawczego IEEFA (Instytut Ekonomii Energii i Analiz Finansowych) w 2022 r. wzrósł on już o 60% w porównaniu z 2021 r.

Większość importowanego w ubiegłym roku LNG pochodziła z USA (+143 proc. w porównaniu z 2021) i Kataru (+23 proc.), ale także z Rosji (+12 proc.)

Według tego raportu Francja jest głównym importerem rosyjskiego LNG w Europie. Francja, Belgia, Holandia i Hiszpania łącznie wykazują wzrost importu o 55% w stosunku do 2021 r. Inne kraje, takie jak Chorwacja, Litwa, Portugalia, Szwecja i Wielka Brytania, znacznie ograniczyły import rosyjskiego LNG w 2022 r. W raporcie podkreślono że import gazu przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej znacznie wzrósł w Europie w ubiegłym roku, aby nadrobić „brak opadów, który ograniczył produkcję energii wodnej w krajach Unii Europejskiej” czy nawet „awarie w elektrowniach jądrowych we Francji.” Podczas gdy Francja jest czołowym europejskim importerem rosyjskiego i amerykańskiego LNG, Wielka Brytania jest klientem numer jeden dla Kataru.

READ  „Koniec 30 lat współpracy regionalnej”

Europa odbudowuje swoje zapasy gazu dzięki rosyjskiemu LNG, całkowicie legalnie

W sumie Unia Europejska sprowadziła w 2022 r. 155 mld m sześc. LNG. Według szacunków Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) całkowite zużycie gazu w Unii Europejskiej może osiągnąć w 2022 r. 360 mld m sześc., czyli znacznie mniej niż było w 2021 r. – 412 mld m3.

W grudniu Międzynarodowa Agencja Energetyczna ostrzegła, że ​​w przypadku całkowitego wstrzymania dostaw rosyjskiego gazu i braku działań zmierzających do ograniczenia jego potrzeb, zimą 2023/2024 w UE może zabraknąć gazu. Istnieją również obawy dotyczące konkurencji w dostawach LNG między Europą a Azją: popyt Pekinu może ponownie wzrosnąć w związku z ożywieniem chińskiej gospodarki. Ponadto, jeśli następnej zimy temperatury w Europie będą ostrzejsze, potrzeby mogą być większe i może zabraknąć gazu.

Energia odnawialna, jądrowa i gazowa: palące problemy Francji w 2023 roku

Wybuch gazociągu na Litwie

Wybuch zniszczył w piątek na północy Litwy gazociąg Amber Grid, który łączy kraje bałtyckie z Polską, nie powodując żadnych obrażeń. Eksplozja jednej z dwóch rur gazociągu, którego uszkodzona część została zbudowana w 1978 roku, miała miejsce z dala od zabudowań mieszkalnych, około pięciu kilometrów od Pasvalis, w pobliżu wsi Valakilayi – poinformował operator. Gazociąg, w którym wybuchł pożar, służył do dostarczania gazu do północnej Litwy i transportu go do sąsiedniej Łotwy. Od czerwca 2022 r. Litwa zakazała sobie importu rosyjskiego gazu w kontekście inwazji Moskwy na Ukrainę. Po odzyskaniu niepodległości od Związku Radzieckiego w 1990 roku Litwa była silnie uzależniona od rosyjskiego gazu, do czasu oddania do użytku w 2014 roku terminalu LNG w Kłajpedzie nad Morzem Bałtyckim, a następnie w 2022 roku nowego gazociągu łączącego trzy kraje bałtyckie z gazociągiem sieć Europejska, przez Polskę. Trwa śledztwo mające na celu ustalenie przyczyn wypadku. W najbliższej przyszłości nie zidentyfikowano żadnych szkodliwych działań.

READ  Gaz ziemny z Morza Czarnego: Bułgaria po omacku

TotalEnergies uruchomiło terminal LNG w Niemczech

TotalEnergies ogłosiło w piątek uruchomienie terminalu importowego LNG w północno-wschodnich Niemczech, dzień przed otwarciem przez kanclerza Olafa Schultza. Francuski przemysłowiec zainstalował w Lubminie, porcie nad Morzem Bałtyckim, gdzie kończy się również gazociąg Nord Stream z Rosji, „pływającą jednostkę magazynowania i regazyfikacji”, aby przetwarzać gaz transportowany statkiem w postać płynną. TotalEnergies dostarczy również terminal, który jest obsługiwany przez Deutsche ReGas, stając się tym samym „jednym z głównych niemieckich dostawców LNG”, zgodnie z komunikatem prasowym. Projekt Lubmin to drugi terminal gazu skroplonego otwarty w Niemczech, po uroczystym otwarciu terminalu Wilhemshaven w połowie grudnia, w obecności Olafa Scholza oraz ministrów gospodarki Roberta Habecka i ministra finansów Christiana Lindnera.

Cztery kolejne pływające terminale pojawią się w ciągu roku, po tym jak place budowy zostaną przeprowadzone bez obciążenia dzięki miliardom euro uruchomionym przez Berlin. Projekt TotalEnergies jest obecnie jedynym w 100% prywatnym projektem o zdolności regazyfikacyjnej 5 miliardów metrów sześciennych rocznie, czyli „wystarczającej do pokrycia około 5% zapotrzebowania kraju”, według grupy. Pierwszy metr sześcienny wprowadzony do sieci został dostarczony z Egiptu w grudniu. Terminal może przyjąć jednego tankowca LNG tygodniowo. W przeciwieństwie do innych krajów europejskich, Niemcy nie miały terminalu na swojej ziemi, preferując tani surowiec dostarczany przez rosyjskie gazociągi, na których opierały się w 55% importu. Wszystko zmieniło się wraz z wojną na Ukrainie i zakończeniem dostaw przez Gazprom. Od tego czasu import LNG do Niemiec przeskoczył przez belgijskie, holenderskie i francuskie porty. Te nowe obiekty w Niemczech, które powinny uniknąć wygórowanych kosztów transportu, zaspokoją jedną trzecią zapotrzebowania kraju na gaz i na razie wyeliminują scenariusze ogromnych niedoborów, o których mówiono jeszcze kilka miesięcy temu.