Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Latanie w „kosmosie”: Virgin Galactic nadal znajduje się na wysokości mniejszej niż 100 km… i budzi kontrowersje

Latanie w „kosmosie”: Virgin Galactic nadal znajduje się na wysokości mniejszej niż 100 km… i budzi kontrowersje

Nowy lot kosmiczny Virgin Galactic okazał się sukcesem, ale pojazd urósł do ekstremalnej wysokości, co nie zakończy kontrowersji, które towarzyszyły firmie od samego początku.

Jest to jedna z najwyższych wysokości, jakie kiedykolwiek osiągnął Virgin Galactic. W ramach swoich kosmicznych lotów turystycznych brytyjska firma paragon Wynieść sześć osób na wysokość ponad 87 km nad ziemią. Sukces firmy po prawie dwóch latach przerwy. Ostatni taki lot odbył się 11 lipca 2021 roku.

Samochód skoczył do 87,2 km (54,2 mil w systemie amerykańskim). Próg ten został przekroczony tylko dwukrotnie, w 2019 r. (89,9 km) i 2021 r. (89,2 km). Osiągał również prędkość maksymalną 3630 km/h (2,94 Macha). Podczas tej podróży trzech pasażerów wyruszyło w swój dziewiczy rejs. Pozostali trzej, którzy sprawowali nadzór, to troje (dla dwóch) i siedmiu (dla jednego).

Sukces przedstawiony w perspektywie przez debatę, która towarzyszyła Virgin Galactic od początku jej kosmicznych lotów turystycznych: czy Virgin Galactic naprawdę rejestruje się w kosmos tym lotem? Jeśli nie ma oficjalnej granicy oddzielającej atmosferę od reszty wszechświata, do określenia wysokości, z której znajduje się ona w kosmosie, stosuje się konwencję.

Dostęp Virgin do kosmosu (według standardów amerykańskich)

Naprawia to rozgraniczenie na wysokości 100 km. To jest linia Karmanna, wyimaginowana granica określająca wysokość, na której gęstość powietrza jest tak słaba, że ​​staje się przeszkodą w locie. Oczywiście atmosfera nie zatrzymuje się nagle po 100 km. Rozrzedzenie powietrza następuje stopniowo, gdy ktoś wznosi się wyżej, aż praktycznie zanika.

Ze względów historycznych, a także ze względu na wybór jednostek) Stany Zjednoczone zdecydowały się ustalić granicę według obszaru na innej wysokości: 50 mil (nieco ponad 80 km). SI nie jest oficjalnie używany po drugiej stronie Atlantyku, ale raczej imperialny system jednostek. Globalnie preferujemy próg 100 km.

Moduł VSS na dole i VMS Eve na górze. // źródło : Dziewicza Orbita

Ta różnica wynosząca nie więcej niż 20 kilometrów była od samego początku w centrum kontrowersji. Kontrowersje wokół konkurenta Virgin Galactic, Blue Origin Nie wahał się wyzdrowieć. Jeff Bezos, konkurent założony przez Richarda Bransona, uważa, że ​​oferuje prawdziwe podróże kosmiczne, ponieważ oferuje pojazdy, które przekraczają ten limit 100 kilometrów.

Ten lot, nazwany Unity 25, był ostatnim krokiem do oceny systemu lotów kosmicznych przed faktycznym otwarciem do służby komercyjnej. Bilet wstępu na miejsce na Virgin Galactic wymaga wpłacenia 450 000 dolarów, co rezerwuje to hobby dla najbogatszych. Oprócz Blue Origin jest jeszcze SpaceX i Elon Musk, z innym spojrzeniem.

Virgin Galactic stosuje nieco wyjątkowe podejście: zamiast wysyłać rakiety w kosmos z ludźmi na pokładzie, firma wykorzystuje jeden samolot do wystrzelenia drugiego. Jednostka VSS jest zawieszona pod samolotem o nazwie VMS Eve, który zrzuca ją na bardzo dużej wysokości. Moduł VSS ma swój własny impet, aby iść jeszcze wyżej. Wystartuj jak rakieta, zanim uderzysz w kosmos.


Jeśli podobał Ci się ten artykuł, spodobają Ci się następujące: Nie przegap ich, subskrybując do Numeramy w Google News.

Spójrz na świat z kosmosu

READ  Wkrótce księżyc? Dla Thomasa Pesketta „Czas ruszyć dalej” z eksploracją kosmosu