Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jedimin Prosper Rudkiewicz, zapomniany poeta fortepianu

Jedimin Prosper Rudkiewicz, zapomniany poeta fortepianu

Jedimin Prosper Rodzevic (1834-1891) : Walc, Nokturn, Mazurki, La Mélancolie, Galops, Polki-Mazurki, Taniec chiński, Harmonia wieczoru, Impromptu, Zaduma, Taniec chiński, Dramatyczna rozrywka. Włodzimierz Lebiecki, fortepian. 2021. Podręcznik w języku angielskim, polskim, rosyjskim i białoruskim. 60.46. Książęta 1790.

Giedymin Prosper Rodkiewicz wyrósł z Jurateszki, XIX-wiecznego miasta Imperium Rosyjskiego położonego dziś na Białorusi, w rodzinie drobnej szlachty; Jego ojciec pracuje jako doradca w Trybunale Sprawiedliwości w Wilnie. Tam rozpoczął studia muzyczne przed podjęciem pracy w zarządzaniu. Znajdujemy go w Konserwatorium Paryskim w 1854 roku; Tam doskonalił swoje umiejętności przez dwa lata przed powrotem do domu, opiekując się rodzinnym majątkiem, poświęcając się przede wszystkim fortepianowi, któremu poświęcił się niemal wyłącznie. Zaangażowany w ruch narodowy skupiający szlachtę polską, białoruską i litewską, poślubił zamożną młodą kobietę Teresę, która stała się jego muzą i urodziła mu sześcioro dzieci przed śmiercią w 1882 roku, pozostawiając go w rozpaczy. Rodkiewicz pozostawił katalog 75 utworów fortepianowych, w większości drobnych, przeznaczonych na spotkania w salonach miejscowej szlachty. Część z nich ukazała się w Warszawie, Lipsku czy Kijowie, ale do tego albumu pierwsze na świecie inskrypcje, autografy czy kopie wykorzystano tylko w Lublinie w rodzinnych zbiorach.

Na uwagę zasługuje jednak zupełnie zapomniany kompozytor Jedimin Rudkowitz. Jego spektakl wpisuje się w drobiazgowy liryzm Chopina, ale także w kulturę rosyjską panującą w tej części Europy w XIX wieku. Interesującą notatkę podpisuje tłumacz Włodzimierz Lebiecki, białorusko-polski pianista, który szkolił się prywatnie w Mińsku. Program zaczyna się od rozszerzenia Walc nr 2 op 24I Wymowna, nieco ponad sześciominutowa strona, którą Liebecki uważa nie gorszą od Chopina czy nawet Johanna Straussa, podkreślając kunszt i symfoniczną atmosferę, która przez nią przepływa. Inne WalcI # 3 Op 33, ceremonia kończy się w bardziej intymnej oprawie. Dajemy się wciągnąć w te wyrafinowane włosy. Lebiecki zauważa, że ​​istnieją podobieństwa z Chopinem i przywołuje:Odniesienie do badania. 10 numer 8 Za jej elegancję i liryczne włosy oraz Walc ref. 66 #1 Papier narracyjny. dystans noc Co jest zgodne z romantyczną fantazją fantasy, jak strony Ponure odniesienie. 10, ja’Harmonia wieczoru Nr ref. 11 i Fikcyjna ref. 13 Zamiast tego czerpią inspirację z Liszta, dramatycznego, a nawet tragicznego (wieczorna harmonia), jest wyraźnie wyróżniona. ten mazurek dz. cyt. 28 nr. 1 i seria pięciu innych o tym samym tytule, bez numeru autorstwa, są tak odważne i wyraziste, że nie mogą też ukryć swojego przywiązania do Chopina. Libecki nie określił dat powstania tych miniatur, które prawdopodobnie są nieznane. Ale nie możemy nie podzielić się jego opinią na temat samego okresu tworzenia.

READ  Cyberpunk 2077: ponad połowa zespołu wciąż nad nim pracuje, aby sprostać oczekiwaniom

kim oni są Polki Mazurki Świetnie podkreśla atmosferę salonów, w których Rudkowitz występował i dryblował swoją muzykę. Tym razem dla ucznia Johna Fielda, Aleksandra Gorielewa (1803-1858), który był wówczas bardzo modny dzięki delikatnym krojom przesiąkniętym rosyjską kulturą, kojarzyła się ze swoim tańcem i ludowym charakterem. dwa słodkie galopy i atrakcyjny chiński taniec Odnosi się do łatwości, z jaką kompozytor tworzy lekki i dynamiczny klimat. Jeżeli chodzi o Dramatyczna rozrywka który poprzedza Walc nr 3Jest to mocno romantyczna strona, która w nieco ponad osiem minut tworzy uniwersum pełnego zaangażowania koloru, które prowadzi narrację słuchacza w przemianę siły i delikatnej słodyczy. Jest to bez wątpienia najbardziej inspirująca praca na tym albumie i ma bardzo atrakcyjne aspekty.

W nagraniu dokonanym w styczniu 2021 r. w Sali Pendereckiego w Radomiu Włodzimierz Lebiecki ma zaszczyt podkreślić partytury, które wielokrotnie koncertował Giedymin Rodkiewicz. Nawet jeśli cień Chopina był bardzo obecny (również?), nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że zainteresowanie tą ryciną jest prawdopodobnie przede wszystkim dokumentalne, hołd złożony autorowi sprawi wielką przyjemność amatorskiemu.romantycznemu fortepianowi.

Audio: 9 Rekord: 10 Referencja: 7,5 Interpretacja: 9

John Lacroix