Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Jaka przyszłość dla współpracy między Polską, Niemcami i Francją?

W miniony weekend minęła 30. rocznica powstania Trójkąta Weimarskiego. Była wiodącą platformą współpracy politycznej, naukowej, kulturalnej i wojskowej między Polską, Francją i Niemcami. Nie ma jednak sensu mówić o wielkim festynie – podnoszą się głosy, które mówią, że przed inicjatywą nie ma nic dobrego.

Trójkąt Weimarski był na swoje czasy doskonałym narzędziem – każdy kraj, mimo swoich okoliczności, uważał go za szansę na realizację własnych interesów. Dla Polski była to okazja do przyspieszenia rozwoju i współpracy z najważniejszymi politycznymi i gospodarczymi krajami Europy.

Dla Berlina Trójkąt Weimarski stworzył platformę do proponowania nowej polityki skierowanej do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Paryż chciał aktywnie uczestniczyć w przemianach zachodzących w tej części kontynentu. Ponadto chciał zintensyfikować współpracę z Berlinem w ramach rozrastającej się Unii Europejskiej.

rozwój społeczności i współpraca

Znana również jako Grupa Wsparcia Współpracy Francusko-Niemiecko-Polskiej określony Mieszka w Weimarze, Niemcy, 28-29 sierpnia 1991. Ówcześni naczelni dyplomaci Niemiec, Francji i Polski – Hans-Dietrich Genscher i Roland Thomas Auras Christoph Skobyshevsky Podpisz dziesięciopunktową deklarację zobowiązującą się do uczynienia wszystkiego, co w ich mocy, aby stworzyć warunki życia dla wszystkich mężczyzn godnych bycia ludźmi. „Tylko wtedy możemy uratować ich przed losem uchodźców i uniemożliwić im migrację do Europy” – podkreślił.

Powinna istnieć współpraca na zasadzie ciągłych konsultacji na różnych poziomach. Jej głównym celem jest zbliżenie krajów europejskich i zapewnienie stałego kontaktu między ich społeczeństwami. Mieliśmy nadzieję, że wasz bohater pomoże Polsce odrodzić się, wzmocnić jej pozycję na arenie międzynarodowej i wejść do Unii Europejskiej.

Choć główne zadanie tej inicjatywy zostało pomyślnie zrealizowane – Polska przystąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku iz czasem straciła na sile. W ciągu następnych trzech dekad ministrowie spraw zagranicznych krajów spotkali się około 25 razy, a szefowie państw i rządów 9 razy.

Ponadto narastające spory polityczne i ideologiczne dotyczące stosunków Warszawy z Berlinem i Paryżem, zwłaszcza w ostatnich latach, znacznie ochłodziły stosunki. Słaba współpraca i często można usłyszeć myśl, że zakończenie ostatniego roku może być przeszłością.

Jak widzisz tę inicjatywę w Berlinie, Paryżu i Warszawie?

Taka decyzja nie na miejscu W rozmowie z francuskim historykiem Deutsche Welle Pierre Frederic Weber. Powiedział, że 30. rocznica szczególnego „odświeżającego” bodźca to często ostatnia minuta. Z drugiej strony polski historyk Christoph Roshnevich Zaznaczył, że projekt ten ma jeszcze przed sobą przyszłość.

READ  Wysoka cena akcji dwutlenku węgla, który jest bronią antywęglową

Sebastian BasinckAnalityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych w rozmowie z EURACTIV.pl zwraca uwagę, że oba stanowiska mają pewne uzasadnienie. „Ci, którzy uważają, że Trójkąt Weimarski to już przeszłość, podali w zasadzie dwa argumenty: Ten model powstał przed wejściem Polski do Unii Europejskiej i toruje drogę do zakończenia procesu rozszerzania jej prac. Szczytu nie było ośmiu. lat… To pokazuje, że istnieje polityczny impas”.

Z drugiej strony argumenty są bardzo mocne. Te trzy kraje łączy wiele obszarów współpracy, borykają się z wieloma problemami i są bardziej do siebie podobne, bo polska gospodarka też się zmienia i nie jest już klasyczną transformacją, stała się bardzo dojrzałą gospodarką.

Marek Ostrowski, dziennikarz i komentator polityki zagranicznej tygodnika Politica, autor „Francuskiego snu”, twierdzi również, że pierwotny cel inicjatywy – przystąpienie Polski do Unii Europejskiej – został już osiągnięty. Prelegent zwraca również uwagę, że pośrednie diagramy trójkąta są obecnie nieco trudne do wykonania.

„Drugim celem była możliwość rozwijania stosunków ze Wschodem przez Polskę, ale dziś ta wizja jest bardzo słaba ze względu na słabą pozycję Polski i w sposób niemal przestarzały z zimnowojennymi stosunkami z Rosją”. Jednocześnie, jak zauważa ekspert, Trójkąt Weimarski nie jest już znaczącym wysiłkiem dla Paryża. W rzeczywistości Francja – poza stosunkami gospodarczymi – zerwała stosunki z Polską.

Z polskiego punktu widzenia Minister Spraw Zagranicznych rok temu Zbigniew Raw Był optymistycznie nastawiony do dalszej współpracy. „Nasze poglądy na bezpieczeństwo, przyszłość i politykę UE są bardzo podobne”. Jednocześnie podkreślił potrzebę przekształcenia tej formy i zapowiedział, że w 2021 roku jego niemieccy i francuscy odpowiednicy zostaną zaproszeni na obchody 30-lecia Trójkąta Weimarskiego. Ostatecznie rocznica nie była szczególnie obchodzona.

Jak czuje się Trójkąt Weimarski w Berlinie? Agnieszka Łada-Konefał Niemiecka strona Niemieckiego Instytutu Spraw Polskich (DPI) w Tromstad przyznaje, że nie napisała tej próby.

READ  Przerwa: Byczy odczyt UoM. Morale konsumentów i oczekiwania inflacyjne wzrosły od roku do najniższego poziomu od 2021 roku!

„Z punktu widzenia Berlina Trójkąt Weimarski jest niezbędny i jest poczucie, że w ramach tego wysiłku warto współpracować z Polską i Francją. Spójrz na korzyści i zobacz siebie jako łącznik między Francją a Polską.”

„Zawsze tak było, zawsze było. Jednak jest poczucie, że ta współpraca się nie uda i że nie ma wielkich szans na przyszłość – jest wybór, ale jest też świadomość, że szanse jest ich niewiele” – powiedział ekspert.

Wygrywa dzięki Trójkątowi Weimarskiemu

Chociaż w nadchodzących latach nie ma konkretnych możliwości, w przeszłości byliśmy w stanie nawiązać silną współpracę w ramach tego projektu, z pewnymi wynikami.

Gdy inicjatywa spełniła swoją rolę i włączyła Polskę w struktury europejskie, podjęto kroki w celu jej ponownego uruchomienia. W 2011 w Vilano, Warszawa przearanżowany Szczyt państw członkowskich na szczeblu głów państw. Miało to wzmocnić pozycję Polski przed prezydencją w Radzie UE, która załamała się w drugiej połowie br.

Wspólnota Narodów znana była również podczas wydarzeń euromedońskich w 2014 roku, kiedy ówcześni ministrowie spraw zagranicznych Radusia Sikorsky, Frank Walter Steinmeier I Laurenta Fabiusa Przyczynił się do negocjacji pokojowych, które zapobiegły rozlewowi krwi w Kijowie. Kryzys na Ukrainie, przy dodatkowym udziale Rosji i Sojuszu Wschodniego w kolejnych szczytach, przyczynił się do powstania idei poszerzenia Trójkąta do Trójkąta Weimarskiego Plus.

w zeszłym roku kiedy ostatni Szczyt w Paryżu na szczeblu ministrów spraw zagranicznych Zbigniew Rao, Heiko Mass I Jean-Yves Le Trian Różnili się we wszystkich kwestiach – istniały sprzeczności dotyczące stosunków ze Stanami Zjednoczonymi i oceny polskich reform sądownictwa. Zajęto jednak ogólne stanowisko w sprawie wydarzeń na Białorusi i łamania praw człowieka w Rosji.

bez charakteru PolitykaWspółpraca w tej formie ma również wymiar społeczny – spotkania młodzieży organizowane są we Francji, Niemczech i Polsce w ramach polsko-niemieckiej współpracy młodzieży. „Małe trójkąty weimarskie”, które jednoczą regiony każdego kraju – przykładem tego jest współpraca m.in. województwa śląskiego, francuskiego regionu Nord-Pas-de-Calais oraz niemieckiego regionu Nadrenii Północnej-Westfalii .

Jaka może być twarz w przyszłości?

W obliczu zbliżających się wyborów w Niemczech pojawia się pytanie, czy szansa na „aktualizację” modelu może wydawać się bliska któremuś z kandydatów na prezydenta. Agnieszka Sada-Konefa uważa, że ​​nie ma znaczenia, kto zostanie szefem w tej sprawie.

READ  Wojna na Ukrainie. Zełenski w Toronto, zaginiony rosyjski żołnierz... Aktualizacja dzisiaj wieczorem

Wszyscy potencjalni kandydaci mają bardzo podobne podejście do polityki zagranicznej. Owszem, są różnice w podejściu do polityki energetycznej czy klimatycznej, Zieloni mają bardzo ambitny program, ale jeśli chodzi o chęć i sens współpracy, to nie ma większych różnic w przyszłości Trójkąta Weimarskiego. – zapewnia nasz narrator.

Sebastian Plosinic podkreśla, że ​​umiejętność odnowienia współpracy jest zawsze ważna. Nie sądzę, by Francuzi byli przeciwni rozpoczynaniu takiej współpracy, gdyby istniał bardzo konkretny wspólny interes. W tym obszarze taka inicjatywa może wymagać polskiego wsparcia.

W rzeczywistości istnieje więcej potencjalnych obszarów współpracy. Przeszkadzają mu jednak bieżące spory polityczne. Najważniejszym sporem w tej chwili jest spór o praworządność między Polską a Komisją Europejską.

Marek Ostrowski zwraca uwagę, że problem leży w położeniu Warszawy. Stanowisko rządu PiS w sprawie współpracy z Francją i Niemcami jest niezwykłe, jak ogólnie mówią polskie osobistości. Moim zdaniem to dość mocno niszczy całą ideę trójkąta weimarskiego.

„Prawda, panie prezydencie Emmanuel Macron W swoim europejskim przemówieniu na Uniwersytecie Zakynthos podczas wizyty w Polsce Weimar mówił o trójkącie, podobnie jak w zeszłym roku Msza Haikou. Można więc powiedzieć, że nie są jeszcze zmęczeni i możemy próbować nad czymś popracować, ale tak naprawdę, jeśli celem trójkąta było tylko zmniejszenie tarcia między partnerami, to sama Polska dzisiaj nie jest tym zainteresowana. To jak budowanie wspólnoty europejskiej – a nasz rząd nie ukrywa, że ​​nie jest zainteresowany ściślejszą integracją z Unią Europejską. „