Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

DRM Europe: Polska to najefektywniejszy pawilon

DRM Europe: Polska to najefektywniejszy pawilon

Według SDEmaEuropejski drogowy transport towarowy, wynoszący 1951 miliardów tonokilometrów przewiezionych w 2022 r., utrzymuje się na stabilnym poziomie (+ 0,1%) w porównaniu z rokiem 2021. Flaga Polski utrzymuje pole position, a Francja zajmuje 4. miejsce.

Europejski drogowy transport towarowy, wynoszący 1 951 miliardów tonokilometrów zrealizowanych w 2022 r., utrzymuje się na stabilnym poziomie (+ 0,1 %), po odbiciu w 2021 r. (+ 6,6 % w porównaniu z 2020 r.). Stabilność tę widać w działalności krajowej (+ 0,2%) i międzynarodowej (- 0,1%) europejskich przewoźników.

Tym samym pawilon francuski utrzymuje czwartą europejską pozycję w rankingu aktywności. Francuscy przewoźnicy obsługują 93% ruchu krajowego. Z drugiej strony ponad 90% ruchu międzynarodowego do lub z Francji odbywa się pod obcą banderą.

Działalność międzynarodowa stanowi ponad jedną trzecią (38,3%) całej działalności w zakresie drogowego transportu towarowego we wszystkich krajach europejskich. W zależności od pawilonów rola działań międzynarodowych jest bardzo zróżnicowana. Choć stanowi to niecałe 10% aktywności pawilonu szwedzkiego i francuskiego, to aktywność międzynarodowa stanowi niemal dwie trzecie aktywności pawilonu polskiego. Działalność międzynarodowa jest szczególnie duża i odbywa się głównie w innych krajach Europy Wschodniej.

Krajowy transport drogowy towarów (załadunek i rozładunek towaru na terenie kraju) podzielony jest pomiędzy dwóch graczy: flagi narodowe i flagi zagraniczne praktykujące kabotaż. W 2022 r. inwentarz krajowego transportu drogowego we Francji wynosi 172,8 miliarda tonokilometrów. Przewoźnicy zarejestrowani we Francji obsłużyli 161 miliardów tonokilometrów, a pozostałą część przewozów wykonali pod banderami zagranicznymi (11,7 miliarda tonokilometrów).

Wskaźnik penetracji kabotażu we Francji w 2022 r. wyniesie 6,8% w porównaniu z 2021 r. (-0,7 punktu). Zaledwie trzy bandery obsługują ponad połowę kabotażu we Francji kontynentalnej: Litwa (17,8%), Hiszpania (17,7%) i Polska (16,6%). Po Niemczech rynek francuski jest drugim krajem europejskim pod względem wolumenu działalności kabotażowej. Rynki niemiecki i francuski reprezentują prawie trzy czwarte europejskiego kabotażu z odpowiednio 51,1% i 23,5% udziałów w rynku tego rodzaju transportu.

READ  Polska: Obawy Komitetu ds. Przeciwdziałania Torturom dotyczą małych rozmiarów cel i braku dostępu oskarżonych do pomocy prawnej.

Międzynarodowy transport drogowy towarów między Francją a Europą w 2022 r. będzie wynosił 145 miliardów tonokilometrów. Z tego 91,7% stanowią flagi zagraniczne, głównie flagi krajów partnerskich giełdy. Jednakże powszechnym zjawiskiem jest obsługa ruchu z flagami stron trzecich, których narodowość nie jest ani narodowością kraju załadunku, ani kraju rozładunku. Oznacza to 56,3 miliarda tonokilometrów w 2022 r., przy czym polska i litewska flaga wyprodukują odpowiednio 18,8 i 14 miliardów.

W 2022 r. drogowy ruch towarów w tranzycie w obszarze metropolitalnym (krążący po terytorium, ale bez załadunku i rozładunku we Francji) wynosi 65,5 mln ton. Prawie dwie trzecie tych podróży odbyło się z lub do Hiszpanii. Tranzyty te to podróże „dalekodystansowe” obsługujące Niemcy, Włochy lub Europę Północną.

To może (również) Cię zainteresować

Bunt Herve’a
Najnowsze artykuły Hervé Rébillona (widzieć wszystko)