Według SDEmaEuropejski drogowy transport towarowy, wynoszący 1951 miliardów tonokilometrów przewiezionych w 2022 r., utrzymuje się na stabilnym poziomie (+ 0,1%) w porównaniu z rokiem 2021. Flaga Polski utrzymuje pole position, a Francja zajmuje 4. miejsce.
Europejski drogowy transport towarowy, wynoszący 1 951 miliardów tonokilometrów zrealizowanych w 2022 r., utrzymuje się na stabilnym poziomie (+ 0,1 %), po odbiciu w 2021 r. (+ 6,6 % w porównaniu z 2020 r.). Stabilność tę widać w działalności krajowej (+ 0,2%) i międzynarodowej (- 0,1%) europejskich przewoźników.
Tym samym pawilon francuski utrzymuje czwartą europejską pozycję w rankingu aktywności. Francuscy przewoźnicy obsługują 93% ruchu krajowego. Z drugiej strony ponad 90% ruchu międzynarodowego do lub z Francji odbywa się pod obcą banderą.
Działalność międzynarodowa stanowi ponad jedną trzecią (38,3%) całej działalności w zakresie drogowego transportu towarowego we wszystkich krajach europejskich. W zależności od pawilonów rola działań międzynarodowych jest bardzo zróżnicowana. Choć stanowi to niecałe 10% aktywności pawilonu szwedzkiego i francuskiego, to aktywność międzynarodowa stanowi niemal dwie trzecie aktywności pawilonu polskiego. Działalność międzynarodowa jest szczególnie duża i odbywa się głównie w innych krajach Europy Wschodniej.
Krajowy transport drogowy towarów (załadunek i rozładunek towaru na terenie kraju) podzielony jest pomiędzy dwóch graczy: flagi narodowe i flagi zagraniczne praktykujące kabotaż. W 2022 r. inwentarz krajowego transportu drogowego we Francji wynosi 172,8 miliarda tonokilometrów. Przewoźnicy zarejestrowani we Francji obsłużyli 161 miliardów tonokilometrów, a pozostałą część przewozów wykonali pod banderami zagranicznymi (11,7 miliarda tonokilometrów).
Wskaźnik penetracji kabotażu we Francji w 2022 r. wyniesie 6,8% w porównaniu z 2021 r. (-0,7 punktu). Zaledwie trzy bandery obsługują ponad połowę kabotażu we Francji kontynentalnej: Litwa (17,8%), Hiszpania (17,7%) i Polska (16,6%). Po Niemczech rynek francuski jest drugim krajem europejskim pod względem wolumenu działalności kabotażowej. Rynki niemiecki i francuski reprezentują prawie trzy czwarte europejskiego kabotażu z odpowiednio 51,1% i 23,5% udziałów w rynku tego rodzaju transportu.
Międzynarodowy transport drogowy towarów między Francją a Europą w 2022 r. będzie wynosił 145 miliardów tonokilometrów. Z tego 91,7% stanowią flagi zagraniczne, głównie flagi krajów partnerskich giełdy. Jednakże powszechnym zjawiskiem jest obsługa ruchu z flagami stron trzecich, których narodowość nie jest ani narodowością kraju załadunku, ani kraju rozładunku. Oznacza to 56,3 miliarda tonokilometrów w 2022 r., przy czym polska i litewska flaga wyprodukują odpowiednio 18,8 i 14 miliardów.
W 2022 r. drogowy ruch towarów w tranzycie w obszarze metropolitalnym (krążący po terytorium, ale bez załadunku i rozładunku we Francji) wynosi 65,5 mln ton. Prawie dwie trzecie tych podróży odbyło się z lub do Hiszpanii. Tranzyty te to podróże „dalekodystansowe” obsługujące Niemcy, Włochy lub Europę Północną.
To może (również) Cię zainteresować
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu
Polska zabiega o czasowe zawieszenie praw azylowych z UE