Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Blue Origin autorstwa Jeffa Bezosa został wybrany przez NASA do misji Artemis 5

Blue Origin autorstwa Jeffa Bezosa został wybrany przez NASA do misji Artemis 5

Jeff Bezos potrafi się uśmiechać. NASA wybrała Blue Moon, lądownik firmy Blue Origin, firmy kosmicznej założonej przez amerykańskiego miliardera, na misję Artemis 5, której celem jest wyniesienie astronautów na Księżyc w 2029 roku. Honeybee Robotics i Lockheed Martin będą działać i jako pierwsi muszą udowodnić swoje bezpieczeństwo, dokonując bezzałogowego lądowania na Księżycu.

Skarga na NASA

Ten kontrakt o wartości 3,6 miliarda euro jest wielkim zwycięstwem Blue Origin nad jego konkurentem SpaceX, który dwa lata temu wygrał kontrakt na Artemis 3, który będzie pierwszą misją zdeponowania astronautów na powierzchni Księżyca od 1972 roku. Ta misja jest oficjalnie zaplanowano na koniec 2025 roku, ale szanse na dotrzymanie harmonogramu są niewielkie. Po odrzuceniu pierwszego kontraktu Blue Origin złożył skargę na NASA, oskarżając ją o wybranie jednej firmy zamiast dwóch, jak proponowała. Ale reklamacja została odrzucona.

Rok później, w 2022 roku, NASA wybrała również SpaceX na lądownik do misji Artemis 4. Ma on przejść do 2028 roku, zanim wyląduje na Księżycu przez nową stację kosmiczną na orbicie księżycowej Gateway, która wciąż musi zostać zbudowana . Tak samo będzie z Artemisem 5.

Cel Marsa

W tym samym czasie amerykańska agencja kosmiczna ogłosiła zaproszenie do składania ofert dla innych firm na pozostałą część programu. A dla przypomnienia, celem programu Artemis jest nauczenie się życia na Księżycu, aby przetestować wszystkie technologie potrzebne do bardziej niebezpiecznej podróży: na Marsa.

Przygoda zaczęła się zeszłej jesieni od misji Artemis 1 i wysłania statku dookoła Księżyca bez załogi. Misja Artemis 2 wyśle ​​​​czterech astronautów wokół Księżyca jesienią 2024 roku, bez lądowania na nim. Wszystkie te misje celują w południowy biegun księżyca, gdzie znajduje się woda w postaci lodu.

„Chcemy więcej konkurencji. Chcemy dwóch lądowników”, powiedział w piątek szef NASA Bill Nelson. „Oznacza to, że masz większą niezawodność i kopię zapasową”.

Juggernaut 45 ton

Lądownik Blue Moon będzie miał 16 metrów wysokości i waży 45 ton po napełnieniu paliwem (ciekłym wodorem i tlenem). Lockheed Martin będzie odpowiedzialny za opracowanie krytycznego komponentu: rodzaju wahadłowca odpowiedzialnego za uzupełnianie paliwa na Blue Moon wokół Księżyca, aby umożliwić mu zrzucanie astronautów i podnoszenie ich z powierzchni Księżyca. Do wystrzelenia zarówno lądownika, jak i wahadłowca Blue Origin planuje użyć rakiety New Glenn, która nigdy wcześniej nie latała.

READ  Gobelin z życia Saint Remy Reims zostanie odrestaurowany w Belgii

Astronauci wystartują na pokładzie kapsuły Orion, wystrzelonej na Księżyc przez nową masywną rakietę NASA SLS. Te dwa elementy były testowane bez ładunku podczas Artemis 1 i będą testowane z załogą podczas Artemis 2. W przypadku Artemis 3 Orion zadokuje bezpośrednio do lądownika SpaceX. Następnie dwóch astronautów wyląduje na Księżycu na około tydzień (dwóch kolejnych pozostanie na Orionie). Po zakończeniu eksperymentów poszukiwacze przygód wrócą na lądownik Orion, który zabierze czterech członków załogi na Ziemię.

Następnie Orion zostanie połączony ze stacją kosmiczną Gateway, a astronauci przejdą przez nią przed wejściem na pokład statku kosmicznego SpaceX (Artemis 4) lub Blue Origin (Artemis 5).

Sonda SpaceX będzie zmodyfikowaną wersją statku kosmicznego Starship, obecnie opracowywanego w Teksasie. Samolot eksplodował podczas pierwszego dużego lotu próbnego w kwietniu. Zanim będzie mógł ponownie latać, SpaceX będzie musiał nie tylko wzmocnić platformę startową, ale także ustalić przyczynę problemów, które napotkał podczas lotu. Kilka silników uległo awarii, a dwa stopnie rakiety nie rozdzieliły się zgodnie z oczekiwaniami, co zmusiło SpaceX do aktywacji polecenia samozniszczenia.

Virgin Galactic: komercyjne loty w kosmos zostaną wznowione pod koniec czerwca

Dwa tygodnie temu firma zajmująca się turystyką kosmiczną Virgin Galactic ogłosiła powrót lotów w kosmos z misją pod koniec maja z czterema pracownikami firmy na pokładzie i rozpoczęciem lotów komercyjnych pod koniec czerwca, po lata czekania.

Firma założona przez Brytyjczyka Richarda Bransona, który sam odbył ostatni lot kosmiczny blisko dwa lata temu (lipiec 2021 r.), poinformowała, że ​​misja Unit 25 odbędzie się „pod koniec maja”. Od tego czasu firma dokonała modyfikacji swoich lotniskowców i statków, mając na celu poprawę wydajności maszyn i możliwości częstszego latania. Virgin Galactic powiedział, że moduł 25 będzie „ostateczną oceną całego systemu kosmicznego i doświadczeń astronautów przed otwarciem komercyjnych usług lotniczych pod koniec czerwca”. Jednostka 25 ma być piątym lotem w kosmos (według definicji armii USA powyżej 80 kilometrów wysokości).

READ  Ujawniono cenę, zintegrowana zawartość do pobrania Animal Crossing

Proponowany lot oferuje tylko kilka minut w nieważkości: ogromny samolot transportowy startuje z konwencjonalnego pasa startowego, a następnie statek, który wygląda jak duży prywatny samolot, spada na wysokość. Następnie uruchamia silnik, aż przekroczy wysokość 80 kilometrów, zanim zacznie opadać, ślizgając się, lądując na tym samym pasie startowym. Samoloty startują z Spaceport America na pustyni w Nowym Meksyku.

Załoga Jednostki 25 będzie składać się z dwóch kobiet i dwóch mężczyzn: Beth Moses (która brała udział w dwóch poprzednich lotach kosmicznych), Jamila Gilbert, Chris Hoy i Luke Mayes (który spędził kilka lat szkoląc astronautów w NASA). Dwóch pilotów steruje lotniskowcem i jeszcze dwóch na statku.

Pierwszy komercyjny lot, nazwany Galactic 01, zostanie wykonany z pasażerami włoskich sił powietrznych. Program kosmiczny Virgin Galactic miał wieloletnie opóźnienia, w szczególności z powodu wypadku w 2014 roku, który spowodował śmierć pilota. Firma sprzedała już około 800 biletów na tę przestrzeń: 600 w latach 2005-2014 w cenie od 200 000 do 250 000 USD i kolejne 200 w ostatnich latach po 450 000 USD za sztukę.

Virgin Galactic konkuruje z firmą miliardera Jeffa Bezosa Blue Origin, która oferuje również krótkie loty suborbitalne i wysłała już 32 osoby w kosmos. Ale od wypadku we wrześniu 2022 roku podczas lotu dronem, jego rakieta została uziemiona. Blue Origin obiecał w marcu wznowienie lotów kosmicznych „wkrótce”.

(AFP)